Facebook Instagram Youtube

Jogszabályváltoztatás társadalmi egyeztetés nélkül: alkoholfogyasztás kerékpáron ülve

 Jogszabályváltoztatás társadalmi egyeztetés nélkül: alkoholfogyasztás kerékpáron ülve
2014.07.22
2014. július 19-tól nem lehet a kerékpárral közlekedőt alkoholfogyasztás miatt még főútvonalon sem megbírságolni, ha “kerékpárvezetésre alkalmas” állapotban van. Már a 2 évvel ezelőtti szabálymódosítást sem egyeztették a Magyar Kerékpárosklubbal, de akkor legalább objektíven mérhető volt a szabálytalanság foka. A mostani verzió vitás helyzetek sorát eredményezheti, ugyanis nem áll egyértelmű útmutatás sem a közlekedők, sem az őket ellenőrző hatóságok rendelkezésére a szabály betartásához.
2014. július 19-tól nem lehet a kerékpárral közlekedőt alkoholfogyasztás miatt még főútvonalon sem megbírságolni, ha “kerékpárvezetésre alkalmas” állapotban van. Már a 2 évvel ezelőtti szabálymódosítást sem egyeztették a Magyar Kerékpárosklubbal, de akkor legalább objektíven mérhető volt a szabálytalanság foka. A mostani verzió vitás helyzetek sorát eredményezheti, ugyanis nem áll egyértelmű útmutatás sem a közlekedők, sem az őket ellenőrző hatóságok rendelkezésére a szabály betartásához.
 
Egy 2012-es rendelkezés már enyhített egyszer a járművekre vonatkozó zéró tolerancia elvén: a kerékpárral közlekedő nem volt büntethető, ha mellékútvonalon közlekedett és nem volt kimutatható esetében 0,50 gramm/liternél magasabb véralkohol-, illetve 0,25 milligramm/liternél magasabb levegőalkohol-koncentráció (amennyiben a kerékpáros tette nem minősült bűncselekménynek). A mostani változtatás még tovább lépett: a kerékpárral közlekedő most már főútvonalon sem büntethető, ha “kerékpárvezetésre alkalmas” állapotban van.  (forrás: Magyar Közlöny)
 
Sajnáljuk, hogy a jogszabályalkotók nem vonták be a Magyar Kerékpárosklubot a rendeletmódosítás előkészítésébe, és nem tudni, milyen felmérések és megfontolások támasztották alá döntésüket. (Ennek ellenére szervezetünk továbbra is örömmel megosztja nemzetközi kapcsolatai segítségével szerzett információit és tapasztalatait, és együttműködik a szabálymódosításhoz szükséges adatok elemzésében.)
 
A jelenlegi szabályozás nem objektív, ezért számonkérése nehézségekbe fog ütközni. A rendelet szövegének részét képezi a “kerékpározásra alkalmas” kitétel, ami lehetőséget ad a szubjektív megítélésre és vitás helyzetek sokaságát fogja eredményezni.
 
Szakmai munkacsoportjaink jelenleg dolgoznak a szabályváltozás kiértékelésén, elsőként a baleseti statisztikák és a nemzetközi tapasztalatok kiértékelését végzik el. Az eredmények alapján igyekszünk rövid időn belül megalapozott szakmai álláspontot kialakítani és közölni.
 
Nem látni előre, vajon mekkora hatása és gyakorlati haszna lesz a jelenlegi rendelkezésnek, de az egészen biztos, hogy léteznek sokkal fontosabb módosításra szoruló szabályok, melyek orvoslására évek óta hiába várunk: Fontosnak tartjuk a jogszabályoknak a kerékpáros közlekedés térhódításával való  harmonizációját, ezek közül is kiemelten fontos a Magyarország által is aláírt - és jogszabályba iktatott - 1968. évi közúti közlekedésre vonatkozó ún. “Bécsi egyezmény” érvényesítése, mely kimondja a “gyengébb védelmének” elvét. Azonban ez az elv még mindig nem képezi részét a KRESZ-nek és rendeleteinek. Az egyezmény kimondja, hogy “A járművezetők különös figyelmet/gondosságot kell, hogy tanúsítsanak a legsebezhetőbb közlekedők iránt, úgymint a gyalogosok, kerékpárosok, de mindenekelőtt a gyerekek, idősek és fogyatékkal élők iránt.” (- Bécsi egyezmény 7.3.) 
 

(Fotó: Bársony Zsolt)

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron