Tiltsuk vagy támogassuk? - A magyarországi kerékpáros fejlesztések nagy kérdése

Tiltsuk vagy támogassuk?  - A magyarországi kerékpáros fejlesztések nagy kérdése

Magyarországon, főleg az Alföldön, nagyon magas a kerékpárral közlekedők aránya és ez az arány növekszik rendületlenül, különösen Budapesten.

Végre kormányzati program is foglalkozik azzal, hogy ez a fejlődés tovább tartson, és hogy azokban a városokban is elinduljon, ahol ma még nem meghatározó közlekedési eszköz a kerékpár. A „Bringázni élmény” program keretében sok milliós tervezési munka folyik pl. annak érdekében, hogy a következő EU pénzügyi időszakban (2014-20-ig) a korábbinál sokkal hatékonyabban költsük a fejlesztési pénzeket, hogy a kerékpár integrálódjék a közlekedés egészébe. Van már Nemzeti Közlekedési Stratégia, benne valóban korszerű gondolkodást tükröző kerékpáros fejezetek, és van már törvényünk a közlekedésről, aminek egyik első mondata így szól: "a közutak tervezése, fejlesztése során úgy kell eljárni, hogy a biztonságos közlekedési feltételek valamennyi, a közúton közlekedni jogosult számára biztosított legyen!

Mindeközben Magyarországon a hatóságok sorra tiltják be a kerékpáros közlekedést:

Sopronban nemrég adtak át szép kerékpársávokat, utakat. Csak éppen úgy, hogy a kereszteződésekben vége szakad a sávnak, a kerékpár vezetőjének le kell szállni a járművéről, át kell tolnia azt a túloldalra, ahol ismét – lehelyezve a biciklit a folytatódó sávra – folytathatja utazását. Mert a helyi polgármester így látta jónak, biztonságosnak.

 
 
Szentendrén a város két részét széles országút választja el, ki tudja, milyen várospolitikai megfontolásból. Így a fent lakók (szinte mindenki) még ha akarnák, se mehetnének az iskolákba (majd’ mind a régi városrészben van), HÉV-hez, ügyeket intézni kerékpárral, mivel az úton nem csak hogy megtiltották a kerékpározást, de átkelni se nagyon lehet rajta.

Debrecenben, ahol egyre többen közlekednének kerékpárral, az új módi szerint simán megtiltják azt a főutak keresztezése előtt. Ezzel azt érik el, hogy a korábban kialakított-kialakult kerékpáros útvonalak már nem használhatóak, gyakorlatilag nem is lehet már folyamatosan közlekedni kerékpárral a városban. Ezúttal a Magyar Közút, mint útkezelő hatóság gondolja, hogy közlekedésszervezési problémákat a kerékpározás betiltásával lehet megoldani.

 

A fenti példák (van még számtalan hasonló az országban és a fejekben) abban közösek, hogy a tervező, politikus, hatóság vélt veszélyt gondol valódinak (veszélyes az úttesten kerékpározni, a kerékpárral kereszteződésen áttekerni, stb), és ezt persze mindjárt el is akarja hárítani. Tiltással. Ráadásul a tiltás nem megold, hanem kizárólag felelősséget hárít el: ha a fegyelmezetlen (közlekedni akaró) kerékpáros mondjuk a képen látható soproni kereszteződésen a tiltás ellenére átteker és a rendezetlen helyzet miatt baleset éri, az már nem a közút kezelőjének, a tervezőnek vagy a polgármesternek a felelőssége, nyugodtan alhat otthon, hiszen ő megtett mindent a biztonság érdekében.

A Magyar Kerékpárosklub véleménye szerint olyan forgalmi helyzetekben, ahol a kerékpár vezetője valóban veszélyeztetve van, vizsgálni kell és meg is találni az ezt megoldani tudó lehetséges alternatívákat, de ezek egyike sem lehet a kerékpározás tiltása.
- Ha a közlekedési lámpák zöld fázisának ideje nem elég hosszú a lassabb kerékpáros számára, akkor azt a lámpát át kell hangolni, kiegészítő lámpákat kell felszerelni, vagy más megoldást kell találni, de ez nem lehet a kerékpározás megtiltása.
- Ha az úton nem biztonságos a nagysebességű autók miatt biciklizni, akkor le kell lassítani minden módon a gépjárműforgalmat és nem is juthat eszébe e helyett tervezőnek vagy hatóságnak a kerékpározás tiltása.

Mert az ilyen tiltásoknak nincs haszna, csak kára. De az jó nagy. És nem mellesleg felesleges pénzkidobássá válik a sok – kerékpározást segíteni szándékozó – tervezés, stratégia, építés, jó szándék.

A tiltás és a támogatás együtt nem megy. Elvileg be lehet tiltani a biciklizést hatékony ellenőrzéssel és szankciókkal. Az állam pénzt takarít meg, és végül biztosan csökken a kerékpáros balesetek száma. Mégis jobb lenne -  a Magyar Kerékpárosklub ezt támogatja munkájával -, ha végre megvalósulna az egységes közlekedéspolitika, ami érvényes tervezőkre, önkormányzatokra, hatóságokra és politikusokra egyaránt.