Facebook Instagram Youtube

Beszámoló - BuBi szakmai fórum 2011.09.20.

Beszámoló - BuBi szakmai fórum 2011.09.20.
2011.09.21
Részt vettünk a 20-i BKK által szervezett BuBi (Közösségi Kerékpáros Közlekedési Rendszer) konferencián és szakmai fórumon. Az esemény Vitézy Dávid (BKK) megnyitójával kezdődött, amelyben többször megemlítette a Magyar Kerékpárosklubot. Állította, hogy az általunk mért kerékpárforgalom duplázódása tovább fog növekedni a rendszer bevezetésének köszönhetően. Beszédében elhangzott az a mondat, miszerint a BKK-t mostanában Budapesti Kerékpáros Központnak „csúfolják”.

Részt vettünk a 20-i BKK által szervezett BuBi (Közösségi Kerékpáros Közlekedési Rendszer) konferencián és szakmai fórumon. Az esemény Vitézy Dávid (BKK) megnyitójával kezdődött, amelyben többször megemlítette a Magyar Kerékpárosklubot. Állította, hogy az általunk mért kerékpárforgalom duplázódása tovább fog növekedni a rendszer bevezetésének köszönhetően. Beszédében elhangzott az a mondat, miszerint a BKK-t mostanában Budapesti Kerékpáros Központnak „csúfolják”. Ezt azonnal velünk együtt cáfolta, hiszen a közlekedést csak komplexen lehet kezelni, fejleszteni. Erre a komplex szemléletmódra előadásában többször felhívta a figyelmet, valamint állította, hogy a BKK-nak ez a prioritása.

A rendszer egy külföldön (főleg tőlünk nyugatra) már elterjedt, a városi közlekedés számára hasznos közlekedési modalitás. A legnagyobb ilyen közbringa rendszer Kínában Hangzhou (Hangcsou) városában működik, amely több mint 50.000 bicikliből és 2000 állomásból áll. A miénk ennél egy kisebb, „mindössze” 1011 kerékpárból és 74 dokkolóból fog állni, amely lefedi a nagykörút és - érintve a budai oldalt - a Duna által határolt területet. A közbringa jelentése még nem tisztázott, nem tudni pontosan, kik lesznek a használók, ez majd üzemelés közben fog kiderülni, így a „köz” szó még nem teljesen egyértelmű. A használók köre több csoportból áll. Egyfelől meg kívánják szólítani azokat az embereket, akiknek nincs biciklijük vagy nem használják eszközként a közlekedésben, valamint azokat is, akiknek van biciklijük, csak lusták lecipelni a harmadikról, ám a legfontosabbak azok az emberek akik hajlandóak a gépjárműről biciklire váltani. Vitézy Úr nem tagadta, hogy nagy valószínűséggel el fog vonzani embereket a tömegközlekedéstől is a BuBi, de úgy gondolom, hogy ez nekünk nem lehet problémánk.

Az mindenesetre biztos, hogy a BuBi egyirányú közlekedést fog támogatni (nem azonos a kerékpárkölcsönzéssel, ahol elviszed majd ugyanoda vissza is kell vigyed a kölcsönzött biciklit, nem is azonos a használók köre sem), továbbá inkább egy marketing eszköz, valamint figyelemfelkeltés a város fenntartható közlekedésének reklámozására.


Nagy örömünkre a nyitó előadásban többször elhangzott a kommunikáció fontossága, amelyet már a bevezetés előtt el kell kezdeni. Ebben a kérdésben számítanak a mi együttműködésünkre, amelyet a hétvégén kötött velünk a BKK. Érdekes gondolat volt még a beszédben a „lokális környezet kitágítása”, amely - például - a metrómegállóknál elhelyezett állomások segítségével  történik, tehát a metró környékén levő helyszínek könnyebben elérhetőek lesznek.
Az előadó kiemelte, hogy Budapest nincs lemaradva, hiszen ezek a rendszerek nagyjából öt éve élik reneszánszukat.

A következő előadást Dalos Péter (COWI) tartotta külföldi példákat bemutatva, kezdésként egy videó bemutatásával. Több érdekes „sztorija” közül - hiszen a példákat saját tapasztalatai segítségével mutatta be - kiemelném a Tel-Aviv-it, ahol a kötelező sisakhasználatról szóló jogszabály módosítása volt szükséges a rendszer üzembe helyezéséhez. Ebben az előadásban is felhívták a hallgatóság figyelmét a rendszer komplexitására, amely nem csupán a közlekedést érinti, hanem a politikát, hatóságokat, infrastruktúrát stb is.

Az előadás után Somodi László (BKK) prezentációját élvezhettük, amelyben főleg a beruházással kapcsolatos hardver eszközöket ismerhettük meg. Ezek a rendszerek immár négy generációba sorolhatóak, a miénk természetesen a negyedik generációs lesz. Ez azt jelenti, hogy a dokkoló állomás moduláris felépítésű, amely gond nélkül bővíthető, illetve adott esetben redukálható az aktuális igényeknek megfelelően. Még nincs teljesen minden „kőbe vésve”, így elképzelhető például napelemes energiaellátás, vagy akár elektromos hajtású szállítójárművek alkalmazása is, amelyek a rendszer egyensúlyát kívánják majd biztosítani. Ebben a blokkban választ kaphattunk a már gyakran hallott kérdésre, miszerint a lopást hogyan akarják megakadályozni. Erre válaszok:

  • a kerékpárok GPS jeladóval lesznek felszerelve;
  • a használathoz regisztráció, vagy bankkártya szükséges (amelyről feltehetően kauciót emel le a rendszer)
  • „csak akkor érdemes ellopni, ha már van egy másik lopott bicikli is” az alkatrészek egyedisége miatt.

A következő bemutató Lendvai Tímea (BKK) volt, aki egy igen kezdetleges marketing tervet mutatott be nekünk. Örömünkre Ő is megkért minket az együttműködésre a kommunikációs tervek, eszközök kidolgozásában. Felhívta a figyelmet a közösségi média használatára, valamint az okostelefonok terjedésére, amelyre mindenképp terveznek valami alkalmazást kitalálni.

Végezetül Bencze-Kovács Virág (BKK) előadását hallgathattuk az infrastrukturális beavatkozásokról, az Intézkedési Terv bemutatásáról. Ezt a tervet már korábbról ismerhetjük, hiszen annak idején még az MK is közreműködött a kidolgozásában.

Összességében egy újszerű konferenciát hallgathattunk végig, amelyen valóban szakmailag hiteles emberek ismertettek egy olyan rendszert, ami egy kezdő lépés lehet a fenntartható városi közlekedés érdekében. Ez a konferencia a már sokszor említett kommunikáció része volt, miszerint egy teljesen nyilvános, közérthető beszélgetés keretei között rendezték meg.

A következő fontos mérföldkő pedig a BuBi támogatási szerződésének aláírása lesz csütörtökön 14 órakor az Alkotmány utcában, ahol természetesen mi is megjelenünk.

Az előadások PPT-fájljait elvileg hamarosan közzéteszi a BKK, amint ez megtörténik, frissítjük mi is a cikket.

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron