Facebook Instagram Youtube

Magyarország az európai élmezőnyben a kerékpáros közlekedésbiztonság terén

Magyarország az európai élmezőnyben a kerékpáros közlekedésbiztonság terén
2015.05.19
Az Európai Kerékpáros Szövetség szerint Magyarország megőrizte stabil 8. helyét az 5 szempontot vizsgáló Európai Kerékpáros Barométer kutatás alapján. A kerékpárhasználatot és turisztikát tekintve dobogós helyezésünk van, a kerékpáros közlekedésbiztonság tekintetében pedig az európai élmezőnyhöz tartozunk - írják.

Az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) szerint Magyarország megőrizte stabil 8. helyét Európában az 5 szempontot vizsgáló Európai Kerékpáros Barométer kutatás szerint. A kerékpárhasználatot és turisztikát tekintve dobogós helyezésünk van, a kerékpáros közlekedésbiztonság tekintetében pedig az európai élmezőnyhöz tartozunk - írják.

Az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) 5 kerékpárhasználattal kapcsolatos EU-s statisztika vizsgálata alapján összeállított rangsorában Magyarország előkelő helyen szerepel. A szövetség célja, hogy a kapott adatok segítsék a közösségi és nemzeti szintű közlekedéspolitika alakítását.

Toplista

Az Európai Kerékpáros Barométer a következő öt vizsgált adatból állt össze: kerékpárhasználat, kerékpáros turizmus, biztonság, kerékpárpiac, érdekképviselet. Az első helyezett Dánia lett, a második Hollandia, a harmadik pedig Svédország. Magyarország a nyolcadik, az utolsó helyre Románia került.

A statisztikai adatok szerint a legtöbben Hollandiában kerékpároznak, legbiztonságosabban bringázható ország Luxemburg és Málta, a legtöbbet túrázó ország a finneké, arányaiban a legnagyobb kerékpáros piaccal Szlovénia rendelkezik, míg érdekképviseletben a dánok nyertek.

1. Kerékpárhasználat

Mint ahogy már korábban beszámoltunk, Magyarország kerékpárhasználat tekintetében 3. helyen áll Európában, Hollandia (36%) és Dánia (23%) után. Itthon a lakosság 22%-ának a kerékpár a leggyakrabban használt közlekedési eszköze. 

2. Közlekedésbiztonság

Ezt a mutatót az alapján számolták, hogy a naponta kerékpárt használókhoz viszonyítva mekkora a balesetben meghalt kerékpárosok száma. 

A legbiztonságosabb ország Málta és Luxemburg lett, ezt az adatot viszont árnyalja, hogy a kerékpárhasználat szempontjából ez a két ország sereghajtó Európában. A 28 EU-s tagország között Magyarország az élmezőnyben, a 7. helyen áll kerékpáros közlekedésbiztonság tekintetében, olyan országokat is megelőzve, mint Németország, Franciaország vagy akár Ausztria. Svédország, Hollandia, Dánia és Finnország mondhatja még el magáról, hogy náluk biztonságosabb a kerékpáros közlekedés.

3. Kerékpáros turisztika

E mérőszám kiszámolásához a kerékpártúrákon való részvételek számát viszonyították az össznépességhez. Finnország és Svédország után Magyarország a harmadik lett Európában.

4. Kerékpár kereskedelem

Ez a mutató az 1000 főre eső új kerékpár eladások alapján jött ki. Itt Magyarország a rangsor végén található, mögöttünk Írország, Luxemburg, Románia, Lettország és Bulgária található.

5. Érdekképviselet

Itt az ECF-fel kapcsolatban álló kerékpáros érdekképviseletek taglétszámának össznépességhez való arányát határozták meg egy millió főre vetítve. Ez alapján Magyarország a középmezőnyhöz tartozik.

Az adatok forrása: European Cycling Federation Cycling Barometer

 


 

Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Legyél a Kerékpárosklub tagja! Tagságoddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár az egész országban. Belépéshez kattints ide!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron