Facebook Instagram Youtube

Egyre több kivilágított kerékpár - Az országos lámpaszámlálások eredményei

Egyre több kivilágított kerékpár - Az országos lámpaszámlálások eredményei
2011.11.24
Cimkék: Érdeklődőknek
Idáig két kerékpáros lámpaszámlálási akciót szervezett a Critical Mass közösség, melynek során összesen több mint 4000 kerékpárosnál néztük meg, hogy használnak-e kerékpárjukon lámpákat. Összességében elmondható, hogy a kerékpárral közlekedők többsége szabálykövető, és Budapesten a legnagyobb az első és hátsó lámpával is rendelkezők aránya.

Idáig két kerékpáros lámpaszámlálási akciót szervezett a Critical Mass közösség, melynek során összesen több mint 4000 kerékpárosnál néztük meg, hogy használnak-e kerékpárjukon lámpákat. Összességében elmondható, hogy a kerékpárral közlekedők többsége szabálykövető, és Budapesten a legnagyobb az első és hátsó lámpával is rendelkezők aránya.

Az országos mérések egy időpontban zajlottak, este 7 órától 20 percen keresztül figyelték az önkéntes számlálók a lakóhelyükhöz közeli csomópontok kerékpáros forgalmát.

Tavaszi adatok, országos

 

Őszi adatok, országos

 

Összehasonlítás településnagyság szerint

 

Budapesten a legnagyobb a lámpahasználati arány, az országos adatokhoz képest 4 illetve 7 százalékponttal kaptunk magasabb arányokat az első és hátsó lámpával is rendelkezők körében.  A mérések során közel 50 mérőponton 2300 kerékpárost számoltunk, itt volt a legnagyobb a mintánk.

Tavaszi adatok, Budapest

 

Őszi adatok, Budapest

 

 

A 100 ezer feletti lakosú településeknél már kisebb a szabályosan kivilágított kerékpárosok aránya, 5 százalékponttal marad el az országos átlagtól. 20 mérőpontunk volt a 100 ezer lakos feletti településeken, ahol a két mérés során több mint 1300 kerékpárosnál figyeltük a lámpahasználati szokásokat.

Tavaszi adatok, 100e feletti városok

 

 

Őszi adatok, 100e feletti városok

A 100 ezer alatti településeknél ugyanezek az arányok már közel 10 százalékponttal maradnak el az országos adatoktól, 10 ezer lakos alatti településekre pedig sajnos nem jött össze a megfelelő nagyságú minta.

Tavaszi adatok, 100e alatti városok

 

Őszi adatok, 100e alatti városok

 

Összességében tehát elmondható, hogy Budapesten a legmagasabb a kivilágított kerékpárosok száma, a kistelepüléseken pedig a legalacsonyabb. Az őszi mérésnél minden kategóriában magasabb volt a világítással rendelkezők aránya, azonban valódi trendet a következő év mérései után rajzolhatunk csak fel, melynek során a tavaszi adatokat a tavasziakhoz hasonlítjuk, az őszieket pedig az ősziekhez.

A nyers adatokat ebben a táblában találjátok.

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron