Összetekertünk, meg vissza Debrecen környékén

Mikor 2015 nyarán, megkésve csatlakoztunk a Magyar Kerékpárosklub 3 régiójában tavasszal elindított Összetekerünk! programjához - aminek a célja az volt, hogy új kerékpáros túraútvonalakat jelöljön ki, illetve fejlessze az önkormányzatok, a helyi civil szervezetek és a szolgáltatók közötti együttműködést, érdekérvényesítő képességet - még messzinek látszott egy projektzáró túra.

De 2016. április 3-án reggel 8:30-kor - a gyülekező kezdetén - már 10-en álldogáltak a debreceni Tócóvölgy vasútállomás parkolójában az indulásra várva. Mi voltunk a legjobban meglepődve, hogy a vasárnapi kellemesen napos, szélcsendes időjárásban 63 fő döntött úgy, hogy kirándul velünk.

Mivel csak 50 kerékpáros túrázóra számítottunk sajnos nem jutott rajtcsomag (műzliszelet, kerékpáros kiadványok, debreceni és hajdú-bihari túratérkép, stb.) mindenkinek, de azért térkép volt elég, így nem aggódtunk, hogy bárki eltévedne a síkvidéken... persze ezt 6 képzett (okleveles) kerékpáros túravezetővel nem is bíztuk a véletlenre. Így, eligazítást követően - a túrafilm felvételével javában dolgozó profi, Atomic Media-s srácok kereszttüzében - 9 órakor indultunk.

Az út egészen a Keleti-főcsatornáig, nem bonyolult Debrecenből. Csak egyenesen kell menni, célirányosan. Persze közben lehet pihenőket is beiktatni, mi is így tettünk.
A "Debrecen" tábla után, Ondód határában várta be a csapat gyorsabb fele a megfontolva haladókat, megerősítve azt az elhatározásunkat, hogy - ha már úgyis rövidítőkkel tervezetük meg az útvonalat - két csoportban teljesítjük a túraútvonalat: a sportos csoport a teljes távot, míg a kellemes csoport egy rövidebb változatot teljesít.
Persze a Nagyhegyes környékén keletekezett Kráter-tó volt az első rendes pihenő, amely egy kellemes kis, üde folt az alföldön, amilyen közel van Debrecenhez annyira kevéssé ismert, de reméljük ezután ez változni fog.

15-20 perces felfedezést követően a túra Nagyhegyes irányába ment tovább, itt ugyan nem állt meg mindenki a Tájháznál, illetve a Kiserdei Szabadidőparkban vagy a Rickl-kúria épületénél, de a lehetőség erre egész évben adott, és nem érdemes kihagyni, hiába van oly közel a vízpart...

A Keleti-főcsatorna, az egyik legszebb természetes látványosság a környéken, a túraútvonalunkba mindenképpen bele akartuk venni... egész évben érdemes idelátogatni. A keményre döngölt földút (néha kavicsos) nem törte ki senki nyakát, noha egy nyeregcső megsínylette a dolgot, de 10 perces gyorsszervíz MacGyver-módra megoldotta ezt a problémát is, így jöhetett a következő pihenő a balmazújvárosi hídfőnél.

Étel- és italfogyasztást és rövid eligazítást követően itt vált ketté a csoport. 40-en a teljes távot akarták teljesíteni, a Látóképi-tófürdőnél Hajdúböszörmény felé fordulva, közbeiktatva a település belvárosát, míg a maradék csapat - a hajdúváros látványosságait kihagyva - lerövidítette 10 km-rel az útvonalat.

A két csapat végül - a terveknek megfelelően - a zeleméri templomromnál egyesült. Itt kellemes környezetben készülhetett el a túrafilm záró képsora is.

Félórás pihenő után indultunk tovább az utolsó szakaszra, ahol azért sikerült beiktatni egy kisebb megállást, a józsai bevásárlóközpont alatt található étterem teraszán, ahonnan 10 perc után tekertünk tovább és értünk immár  - kiépített kerékpárúton haladva, kellemesen megfáradva - vissza Debrecenbe. A csoport pedig folyamatosan apadt, ahogy szakadoztak le... Jó volt, mert április 3-án kellemes időjárási viszonyok mellett, majdnem 70 boldog, tekerni vágyó túratársunkkal - kampányfilmet forgatva - tekertünk 70 km-t.

Ezúton is köszönjük a csatlakozó szervezetek és önkormányzatok, egyének és csoportok, az időjárásnak, a defektmentesség angyalának és természetesen az ott megjelent túratársainknak a támogatását!

Állókép: '16.4.3., Összetekerünk projektzáró
Mozgókép: Összetekerünk! Keleti Kerékpáros Körtúra
Túraleírás: Keleti Kerékpáros Körtúra Debrecen környékén

Ahol még írtak rólunk:


Támogató önkormányzatok:

Csatlakozott szervezetek:

Mi már mindenhol kerékpáros túraútvonalat látunk, mert: minden út, bringaút!


A program a Norvég Civil Támogatási Alap és az Ökotárs Alapítvány segítségével  valósulhat meg. Projekt azonosító: NCTA-2014-10906-E.