Összeült a Mobilitási Munkacsoport

A debreceni önkormányzattal való 2016-os távlati közlekedési tervek egyeztetése kapcsán merült fel a debreceni Mobilitási Munkacsoport felállításának és rendszeres üléseztetésének a terve. A célja az lenne, hogy lehetőséget kapjanak a városi közlekedést alakító cégek és civil szervezetek a tervezett változtatások véleményezésére, alakítására. A Munkacsoport első ülésére 2017. április 12-én került sor. Várhatóan negyedévente lesznek újabb ülések.

Barcsa Lajos alpolgármester, a DKV, az ÉMKK, a DV Parking, a MÁV, a DERKE és a SmartCity képviselői mellett a Magyar Kerékpárosklub debreceni területi szervezete is jelen volt az ülésen egy aktivistával. A terveket már előzetesen megkaptuk véleményezésre, a Klub közlekedésszakmai fórumán is sikerült átfuttattnunk. Az általánosan képviselt alapkoncepciónk a városi kerékpáros közlekedési elemek esetén az irányhelyes, gépjárműforgalom által minél jobban átlátható, gyalogos közlekedéstől megfelelően szeparált, biztonságosan, egyértelműen használható infrastruktúra. Ez az elv részben már a terveken is megjelent, például a Miklós utcán és a Cegléd utcán. Itt az általánosan egyirányú kialakítás mellett kétirányú kerékpáros sávok, illetve nyom kerül majd kialakításra. További cél lenne még a helytakarékos, egészséges és környezetkímélő közlekedési formák favorizálása, helyzetbe hozása az autós közlekedés helyett. Azaz a gyaloglás és a kerékpározás mellett a közösségi közlekedés részére kellene fönntartani a rendelkezésre álló belvárosi útfelület legnagyobb részét. Egyelőre ez sem fog maradéktalanul teljesülni, bár az autóbuszsávok és a kerékpárutak is dicséretesen megszaporodnak, a kerékpáros közlekedés számára jobbára a gyalogosoktól vettek el helyet a tervezők.

A tervek alapkoncepciója az volt, hogy a rendelkezésre álló útfelületet nem szeretnék tovább bővíteni, plusz sávokat betenni. Azaz csak a rendelkezése álló úttest- és járdaszélesség újrafelosztásával szeretnének új közlekedési rendet kialakítani. A legnagyobb változás a cívisváros életében a Széchenyi, Kossuth, Szent Anna és Miklós utcák egyirányúsítása lesz. Erről már számos cikk jelent meg a nyomtatott és az online sajtóban. Az ezekhez kapcsolódó kerékpáros fejlesztéseknél az alábbi javaslatokat tettük (dőlt betűvel olvasható a tervezők válasza):

  • Kossuth utca, a színház oldalában végighúzódó kétirányú gyalog-kerékpárút a buszöblök megszüntetése után is keskeny. Jobb lenne két egyirányú létesítmény az úttest két oldalán a járdából leválasztva, vagy kombinált bringa-buszsáv.
    A koppenhágai sáv minimum 1 méteres, a színházzal szemközti oldalon nem maradna elég hely a gyalogosoknak. A bringa-buszsáv is 1 méterrel szélesebb a normálnál, így gyakorlatilag ugyanaz a probléma. Marad az eredeti terv.
  • Batthyányi utca - Kossuth utca között nincs kerékpáros kapcsolat.
    A kapcsolatot valamelyik gyalogátkelő mentén az észrevételünkre betervezik, bár a gyalogos forgalom jelentős, így kerékpárral óvatosan kell majd közlekedni.
  • A Széchenyi utcán egyáltalán nincs kerékpáros infrastruktúra tervezve.
    A Miklós utcán lehetőség van kétirányú kerékpáros forgalomra, a Széchenyi utcán levő célok a Külsővásártér felől kerékpárral is megközelíthetők.
  • A Külsővásártéren kialakított kerékpáros övezetbe nem lehet a Tócóskert felől érkezve szabályosan behajtani, a buszsávokat kb. 20 méteren kombinált sávvá kellene alakítani, rámpákkal felvezetni a bringás forgalmat a járdán kijelölt kerékpárútra.
    Ha lehetőség lesz rá, akkor egy gyalog-kerékpárutat kijelölnek a gyalogátkelőig (két illetve három átvezetéssel). Ez a közművektől is függ.
  • A Postakert utcáról nem lehet az Arany János utcára illetve fordítva behajtani.
    Ez a kereszteződés az autóbuszállomás miatt nagyon bonyolult, az Intermodális Központ megépülése után azonban könnyen megoldható lesz.
  • Szent Anna utcán a Sumen utca és az Attila tér között az üzletekkel szemközti járdán szélesítéssel kijelölt gyalog-kerékpárút helyett jobb lenne a kis forgalmú ellentétes irányba kijelölt buszsávot átalakítani kombinált sávvá (kerékpár+busz). A másik irányba pedig kerékpáros nyomot jelölni, így irányhelyes közlekedés jönne létre, és az üzletek is könnyebben megközelíthetők lennének.
    Amíg az Intermodális Központ épül, addig a helyközi autóbuszforgalom is itt fog bonyolódni, ezért nem biztos, hogy megoldható a kérésünk. De az IKKK megépülése után van rá lehetőség, hogy módosítsák a koncepciót.
  • A Teleki utca kihajtója az utolsó néhány méteren egyirányú. Ez kerékpárosok számára lehetne kétirányú, és így szabályosan meg lehetne közelíteni a Wesselényi lakótelepet a Szent Anna utca felől.
    Természetesen ez a kérés megvalósítható.
  • És végül a Csapó utcáról is esett szó, ahol az eredetileg tervezett korszerűtlen kétirányú és helyenként igen szűkös gyalog-kerékpárút koncepció helyett a Magyar Kerékpárosklub tavalyi közbenjárására változtattak kerékpáros nyomra. A tervek alapján a Fórum felőli átvezetés az egyik gyenge pont, itt a feltorlódó kerékpárok nagyon kevés helyet kapnak a járdaszigeten. Az Árpád tér felől pedig nagyon hasznos lenne a Kút utcán kívül a Rakovszky utcán át a szervizútba is bekötni a kerékpárutat, ahol többek között kerékpárszerviz is található, de a DE Műszaki Kar is biztonságosan elérhető.
    A Fórum felől érkező kerékpárosok a járdaszigetre való érkezés után azonnal zöld jelzést kapnak, így el tudják hagyni a járdaszigetet, mielőtt odaérnének a Burgundia felől induló járművek. Az Árpád térnél több átalakítási terv is összeér, így nehéz úgy módosítani, hogy a körforgalom is rendben megépíthető maradjon, de elvileg nincs akadálya a kérésünknek. A Csapó utcán kijelölésre kerülő kerékpáros nyom egyébként figyelmes, átgondolt és felelős viselkedést kíván a közlekedés minden résztvevőjétől, mivel a kerékpárosok nem kapnak önálló, szeparált felületet (ez sajnos az út szélessége és a parkolóhelyek szükségessége miatt nem volt megoldható). Így a tájékoztatásnak és oktatásnak nagy szerepel lesz a jövőben.

Természetesen a Magyar Kerékpárosklub mindent megtesz annak érdekében, hogy az új létesítmények helyes használatát minél szélesebb körben terjessze.

A közel négy órás megbeszélésen többször is hangsúlyozták, hogy az átalakításokkal minden közlekedési mód nyer, néhol szükséges áldozatok illetve kompromisszumok árán. Reméljük, hogy részvételünkkel segítettük a kerékpáros felületek észszerűsítését, és jobban, könnyebben használhatóak lesznek ezek az újonnan kijelölt létesítmények.

A várható átalakítások előtt, alatt és után is megkérünk minden városlakót és Debrecenbe tévedőt, hogy óvatosan, a védtelenebbre (kerékpárosok, gyalogosok) fokozottan odafigyelve közlekedjen.

A biztonságos közlekedés mindannyiunk felelőssége.