Kerékpár szállítása gépkocsin

Látványosan megnövekedett a gépkocsival történő kerékpárszállítás, ezért összeszedtük a legfontosabb szabályokat, hogy biztonságosan tudd biciklidet szállítani és a rendőr se büntessen meg. Kis kiadványunkat is letöltheted az oldal legaljáról.
 
KERÉKPÁR SZÁLLÍTÁSA A GÉPKOCSI TETŐCSOMAGTARTÓJÁN
 
 
TÚLNYÚLÁS
  • oldalirányban nem engedélyezett
  • hossztengely irányában előre és hátra 40-40 cm lehet a jármű első és hátsó síkjához képest
  • a személygépkocsi maximálisan megengedett magassága kerékpárral együtt 4 méter lehet, utánfutóé pedig maximum 3 méter
KERÉKPÁR SZÁLLÍTÁSA A GÉPKOCSI HÁTULJÁN AZ AJTÓRA ERŐSÍTVE
 
TÚLNYÚLÁS
  • hátrafelé legfeljebb 1 m-re, oldal irányban legfeljebb 0,4 m-re nyúlhat ki
  • a rakomány szélessége 2,5 m-t nem haladhatja meg
  • ami ezen túlnyúlik: jelezni (zászlóval, táblával, túl széles rakomány esetén pedig elöl fehér, hátul piros lámpával és elöl fehér, hátul piros fényvisszaverővel)
TAKARÁS
  • a gépkocsi hátsó részén elhelyeztett világító és fényjelző berendezések, valamint a rendszámtábla láthatóak kell, hogy legyenek
  • a kilátást hátrafelé szintén biztosítani kell (ez közvetett is lehet: pl. 2 külső visszapillantó tükörrel)
KERÉKPÁR SZÁLLÍTÁSA A GÉPKOCSI HÁTULJÁN VONÓHOROGGAL
 
 
Túlnyúlásra és takarásra vonatkozóan ugyanazok az előírások érvényesek, mint a hátsó ajtóra erősített kerékpártartó esetében.
Ha a kerékpár a gépkocsi hátsó világító- és fényjelző berendezéseit vagy a hatósági jelzést eltakarja, akkor egy olyan – gyárilag kialakított és jogszabály által előírt szabványméreteknek megfelelő – tartószerkezetet is fel lehet szerelni, amelyen a világító berendezések és a rendszámtábla helye is biztosított. Erre az eredeti forgalmi rendszámot át szabad és át is kell szerelni.


SZABÁLYTALAN SZÁLLÍTÁS ESETÉN ALKALMAZHATÓ SZANKCIÓK
  • szóbeli figyelmeztetés
  • helyszíni bírság (5 000–50 000 Ft között, 6 hónapon belüli ismételt elkövetés esetén max. 70 000 Ft)
  • szabálysértési feljelentés, melynek során kiszabható
    • pénzbírság (5 000–150 000 Ft)
    • figyelmeztetés
    • járművezetéstől eltiltás
  • Továbbá: a szabálytalan szállítást a helyszínen meg kell szüntetni

Kerékpárok közúti járművön történő szállítására vonatkozó jogszabályok:

  • 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet. a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről. - 9, 27, 28, 39, 49, 111, 112. paragrafusok
  • 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet – a közúti közlekedés szabályairól. - 5, 47. paragrafusok
  • 326/2011. (XII. 28. ) Korm. rendelet – a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról. - 42. paragrafus
  • 2012. évi II. törvény. a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről. - 11, 16, 20, 99, 100/A, 178, 224. paragrafusok

 
Köszönet a fotókért Halácsy Viktornak, valamint a  Balaton Fejlesztési Tanács Közbiztonsági Testületének a szakmai tanácsokért.
 

 
 

Kis szórólapunk is letölthető pdf formátumban. (Ez egy fekvő, A4-es formátumú, kétoldalas 3 rét hajtható kiadvány. Ha szeretnéd megkapni a nyomdai verziót, kérjük, jelezd a kommunikacio@kerekparosklub.hu címen.)


A Magyar Kerékpárosklub a legnagyobb civil szakmai szervezet ma Magyarországon, mely az élhető településekért és ennek részeként a kerékpározás feltételeinek megteremtéséért dolgozik. Munkánk elengedhetetlen feltétele a függetlenség. Nem függhetünk olyan szervezetektől, melyeket kontrollálnunk kell, ezért alapvető fontosságú a közösségi finanszírozás megerősítése. Ha egyetértesz céljainkkal, támogass minket éves tagsági díjaddal és adód 1%-ával !

 

CsatolmányMéret
LA4 kerekparszallitas WEB print.pdf1.72 MB

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése

Haho, nem talalok konkret tiltast olyan verziora, hogy tetocsopmagtartohoz erosites ,fektetve..szet szedve. Ha elso kerek lejon es az meg befer hatra de a maradekot a tetore szertnem fektetve rogziteni, az utkozik valamilyen szabalyba?
A tobbi verzio kilove.

Valaki tud valamit errol?
Elore is koszonom,
Szep napot!
Iri

Ati

Üdv!
Nem ártana rendet tenni a fejekben abból a szempontból is, hogy a tetőn szállított bringákat menetiránnyal hátrafelé szállítva abszolút balesetveszélyes. Ugyanis a minőségi szállítók 110 Km/h -t írnak a szabályosan szállított bringákra, de ha fordítva van felszerelve...Gondoljanak csak bele: akkor nem igazán fogja semmi a biciklit!

A

"Ezt követi a rendszámtábla átszerelésének nyűgje, ami még szabályba is ütközik."

Az NKH és az ORFK közös állásfoglalása szerint: "A jogszabályokból ugyanakkor az is következik, hogy a kerékpártartó használata megengedett, ha azon a rendszámtábla szabályosan elhelyezhető és megvilágítható, szükség esetén a fényjelzések is ismétlődnek rajta, és a KRESZ rakomány megjelölésre vonatkozó szabályainak megfelel."

Csak két cikk a témában:
http://bikemag.hu/magazin/hirek/megis-hasznalhatok-szabalyosan-a-hatulra...
http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2013/08/28/at_lehet_sot_at_kell_rakni...

Az átszerelés nyűgjével viszont egyetértek.

Évi 4-5km-t tekerek életvitel szerűen: munkába, bevásárolni, túrázni...mindenhova. Kézenfekvő megoldás, hogy amíg a család közös gépjárművel utazik addig a kocsi vigye a bicajt (6 km a suliig), utána lekapom és tekerek. Sajnos a jogalkotók valószínűleg sokat nem biciklizhettek és főleg nem próbáltak életszerűen kerékpárt szállítani.
A gyorsan le és fel szerelhető eszközök jellegüknél fogva nem alkalmasak rendszámtábla hordozására, mivel ollószerűen csukódó szerkezete, de sajnos részben takarják a rendszámot. A,i ténylegesen megfelel a jogszabályi előírásoknak, az horror árban van és rendszámtábla világítással szinte egyik sem rendelkezik, még EU-s származása esetén sem. Igazán ezek csak hosszabb útra alkalmasak, napi le és felszerelésük nem rentábilis.Ezt követi a rendszámtábla átszerelésének nyűgje, ami még szabályba is ütközik. Kézenfekvő enne 3 tábla alkalmazása, amit szintén tilt a hazai jog, mert hamisításnak tekinti másolat készítését. Fura ez bevett gyakorlat a távoli napnyugaton.Egyszerű megoldás lenne egy eltérő színű tábla használata. Talán a világos zöld szín lenne erre alkalmas, mert az még nem "foglalt" és elkerülhető lenne a gépkocsin való használatával feltételezett "visszaélési" lehetőség.
Egyszer a témán felidegelve magam felhívtam a minisztériumot és az illetékes államtitkárral csevegtem a témáról. Amit elmondtam egyetértésre talált nála (mivel ő is aktív kerékpáros és ismeri jól a problémakört), de megnyugtatott, hogy semmi remény a bevezetésére, mert a közlekedés rendészet mereven elzárkózik bármi nem általuk kiötlött szabály-, vagy törvény-módosítástól.
Így aztán marad a hétköznapokban a törvényszegés, és ha távolra utazunk akkor a rendszámtábla átszerelgetése (igaz világítás nincs a tartón).

Egy ismerősöm a Tescoban vásárolt 4000 Ft-ért teljesen szabályos lámpás rendszámtartó kiegészítő konzolt. Nem tudom, hogy még kapható-e ott. Én korábban kissé elkapkodtam a vásárlást, és egy autósboltban vettem meg szinte ugyanazt 9000-ért.
Ahol csomagtartókat árulnak, ott is jó eséllyel kapunk ilyesmit. Pl: Bp. XIII. Jász u. 62.

Szép napot Mindenkinek:)

Üdv! Sajnos tapasztalat, hogy valóban kezdik nagyon szigorúan venni a közegek. Nekem a második képen látható, csomagtérajtóra szerelhető verzió van. Nem értem, hogyha szabálytalan, minek forgalmazzák? Ezt valaki(k) engedélyezték forgalomba hozatalra, akkor nem tudták hogy kitakarja részlegesen a lámpákat meg a rendszám táblát??? Vagy ha már igy áll a helyzet, akkor nem lett volna korrektebb az, hogy kapható lenne hozzá egy lámpa- rendszám tartó konzol is?Persze hogy nem, nálunk ez nem divat. Szerintem senki sem azért vásárol gyári szállitó eszközt, hogy utána meggyűljön a baja a KRESZ-el, meg neki álljon tákolni a megfelelőség és a használhatóság érdekében.Gyakorlatilag kidobott pénzzé vált ebben a formában.Ezen okulva ki mostanság vásárol ilyet, nagyon nézze meg és nézzen utána, a kiadvány nagyon jó útmutató.