Kerékpár szállítása gépkocsin

Látványosan megnövekedett a gépkocsival történő kerékpárszállítás, ezért összeszedtük a legfontosabb szabályokat, hogy biztonságosan tudd biciklidet szállítani és a rendőr se büntessen meg. Kis kiadványunkat is letöltheted az oldal legaljáról.
 
KERÉKPÁR SZÁLLÍTÁSA A GÉPKOCSI TETŐCSOMAGTARTÓJÁN
 
 
TÚLNYÚLÁS
  • oldalirányban nem engedélyezett
  • hossztengely irányában előre és hátra 40-40 cm lehet a jármű első és hátsó síkjához képest
  • a személygépkocsi maximálisan megengedett magassága kerékpárral együtt 4 méter lehet, utánfutóé pedig maximum 3 méter
KERÉKPÁR SZÁLLÍTÁSA A GÉPKOCSI HÁTULJÁN AZ AJTÓRA ERŐSÍTVE
 
TÚLNYÚLÁS
  • hátrafelé legfeljebb 1 m-re, oldal irányban legfeljebb 0,4 m-re nyúlhat ki
  • a rakomány szélessége 2,5 m-t nem haladhatja meg
  • ami ezen túlnyúlik: jelezni (zászlóval, táblával, túl széles rakomány esetén pedig elöl fehér, hátul piros lámpával és elöl fehér, hátul piros fényvisszaverővel)
TAKARÁS
  • a gépkocsi hátsó részén elhelyeztett világító és fényjelző berendezések, valamint a rendszámtábla láthatóak kell, hogy legyenek
  • a kilátást hátrafelé szintén biztosítani kell (ez közvetett is lehet: pl. 2 külső visszapillantó tükörrel)
KERÉKPÁR SZÁLLÍTÁSA A GÉPKOCSI HÁTULJÁN VONÓHOROGGAL
 
 
Túlnyúlásra és takarásra vonatkozóan ugyanazok az előírások érvényesek, mint a hátsó ajtóra erősített kerékpártartó esetében.
Ha a kerékpár a gépkocsi hátsó világító- és fényjelző berendezéseit vagy a hatósági jelzést eltakarja, akkor egy olyan – gyárilag kialakított és jogszabály által előírt szabványméreteknek megfelelő – tartószerkezetet is fel lehet szerelni, amelyen a világító berendezések és a rendszámtábla helye is biztosított. Erre az eredeti forgalmi rendszámot át szabad és át is kell szerelni.


SZABÁLYTALAN SZÁLLÍTÁS ESETÉN ALKALMAZHATÓ SZANKCIÓK
  • szóbeli figyelmeztetés
  • helyszíni bírság (5 000–50 000 Ft között, 6 hónapon belüli ismételt elkövetés esetén max. 70 000 Ft)
  • szabálysértési feljelentés, melynek során kiszabható
    • pénzbírság (5 000–150 000 Ft)
    • figyelmeztetés
    • járművezetéstől eltiltás
  • Továbbá: a szabálytalan szállítást a helyszínen meg kell szüntetni

Kerékpárok közúti járművön történő szállítására vonatkozó jogszabályok:

  • 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet. a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről. - 9, 27, 28, 39, 49, 111, 112. paragrafusok
  • 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet – a közúti közlekedés szabályairól. - 5, 47. paragrafusok
  • 326/2011. (XII. 28. ) Korm. rendelet – a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról. - 42. paragrafus
  • 2012. évi II. törvény. a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről. - 11, 16, 20, 99, 100/A, 178, 224. paragrafusok

 
Köszönet a fotókért Halácsy Viktornak, valamint a  Balaton Fejlesztési Tanács Közbiztonsági Testületének a szakmai tanácsokért.
 

 
 

Kis szórólapunk is letölthető pdf formátumban. (Ez egy fekvő, A4-es formátumú, kétoldalas 3 rét hajtható kiadvány. Ha szeretnéd megkapni a nyomdai verziót, kérjük, jelezd a kommunikacio@kerekparosklub.hu címen.)


A Magyar Kerékpárosklub a legnagyobb civil szakmai szervezet ma Magyarországon, mely az élhető településekért és ennek részeként a kerékpározás feltételeinek megteremtéséért dolgozik. Munkánk elengedhetetlen feltétele a függetlenség. Nem függhetünk olyan szervezetektől, melyeket kontrollálnunk kell, ezért alapvető fontosságú a közösségi finanszírozás megerősítése. Ha egyetértesz céljainkkal, támogass minket éves tagsági díjaddal és adód 1%-ával !

 

CsatolmányMéret
LA4 kerekparszallitas WEB print.pdf1.72 MB

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése

Ati

Üdv!
Nem ártana rendet tenni a fejekben abból a szempontból is, hogy a tetőn szállított bringákat menetiránnyal hátrafelé szállítva abszolút balesetveszélyes. Ugyanis a minőségi szállítók 110 Km/h -t írnak a szabályosan szállított bringákra, de ha fordítva van felszerelve...Gondoljanak csak bele: akkor nem igazán fogja semmi a biciklit!

A

"Ezt követi a rendszámtábla átszerelésének nyűgje, ami még szabályba is ütközik."

Az NKH és az ORFK közös állásfoglalása szerint: "A jogszabályokból ugyanakkor az is következik, hogy a kerékpártartó használata megengedett, ha azon a rendszámtábla szabályosan elhelyezhető és megvilágítható, szükség esetén a fényjelzések is ismétlődnek rajta, és a KRESZ rakomány megjelölésre vonatkozó szabályainak megfelel."

Csak két cikk a témában:
http://bikemag.hu/magazin/hirek/megis-hasznalhatok-szabalyosan-a-hatulra...
http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2013/08/28/at_lehet_sot_at_kell_rakni...

Az átszerelés nyűgjével viszont egyetértek.

Évi 4-5km-t tekerek életvitel szerűen: munkába, bevásárolni, túrázni...mindenhova. Kézenfekvő megoldás, hogy amíg a család közös gépjárművel utazik addig a kocsi vigye a bicajt (6 km a suliig), utána lekapom és tekerek. Sajnos a jogalkotók valószínűleg sokat nem biciklizhettek és főleg nem próbáltak életszerűen kerékpárt szállítani.
A gyorsan le és fel szerelhető eszközök jellegüknél fogva nem alkalmasak rendszámtábla hordozására, mivel ollószerűen csukódó szerkezete, de sajnos részben takarják a rendszámot. A,i ténylegesen megfelel a jogszabályi előírásoknak, az horror árban van és rendszámtábla világítással szinte egyik sem rendelkezik, még EU-s származása esetén sem. Igazán ezek csak hosszabb útra alkalmasak, napi le és felszerelésük nem rentábilis.Ezt követi a rendszámtábla átszerelésének nyűgje, ami még szabályba is ütközik. Kézenfekvő enne 3 tábla alkalmazása, amit szintén tilt a hazai jog, mert hamisításnak tekinti másolat készítését. Fura ez bevett gyakorlat a távoli napnyugaton.Egyszerű megoldás lenne egy eltérő színű tábla használata. Talán a világos zöld szín lenne erre alkalmas, mert az még nem "foglalt" és elkerülhető lenne a gépkocsin való használatával feltételezett "visszaélési" lehetőség.
Egyszer a témán felidegelve magam felhívtam a minisztériumot és az illetékes államtitkárral csevegtem a témáról. Amit elmondtam egyetértésre talált nála (mivel ő is aktív kerékpáros és ismeri jól a problémakört), de megnyugtatott, hogy semmi remény a bevezetésére, mert a közlekedés rendészet mereven elzárkózik bármi nem általuk kiötlött szabály-, vagy törvény-módosítástól.
Így aztán marad a hétköznapokban a törvényszegés, és ha távolra utazunk akkor a rendszámtábla átszerelgetése (igaz világítás nincs a tartón).

Egy ismerősöm a Tescoban vásárolt 4000 Ft-ért teljesen szabályos lámpás rendszámtartó kiegészítő konzolt. Nem tudom, hogy még kapható-e ott. Én korábban kissé elkapkodtam a vásárlást, és egy autósboltban vettem meg szinte ugyanazt 9000-ért.
Ahol csomagtartókat árulnak, ott is jó eséllyel kapunk ilyesmit. Pl: Bp. XIII. Jász u. 62.

Szép napot Mindenkinek:)

Üdv! Sajnos tapasztalat, hogy valóban kezdik nagyon szigorúan venni a közegek. Nekem a második képen látható, csomagtérajtóra szerelhető verzió van. Nem értem, hogyha szabálytalan, minek forgalmazzák? Ezt valaki(k) engedélyezték forgalomba hozatalra, akkor nem tudták hogy kitakarja részlegesen a lámpákat meg a rendszám táblát??? Vagy ha már igy áll a helyzet, akkor nem lett volna korrektebb az, hogy kapható lenne hozzá egy lámpa- rendszám tartó konzol is?Persze hogy nem, nálunk ez nem divat. Szerintem senki sem azért vásárol gyári szállitó eszközt, hogy utána meggyűljön a baja a KRESZ-el, meg neki álljon tákolni a megfelelőség és a használhatóság érdekében.Gyakorlatilag kidobott pénzzé vált ebben a formában.Ezen okulva ki mostanság vásárol ilyet, nagyon nézze meg és nézzen utána, a kiadvány nagyon jó útmutató.