A kerékpározás csökkenti a rák és a szívbetegségek kockázatát

Tovább szeretne élni? Csökkentené a rák kockázatát? És a szívbetegségekét? Akkor járjon kerékpárral munkába, mondják a tudósok. Tanulmány igazolja, hogy a kerékpáros munkába járás csökkenti a rák és a szívbetegségek kockázatát.

Fotó: Bódis Krisztián / Magyar Kerékpárosklub

James Gallagher cikke eredetileg a BBC News oldalán jelent meg, Benya-Magyar Marietta fordította.
Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!

A témában készült legnagyobb kutatás alapján a kerékpározás felére csökkenti a rák és a szívbetegségek kockázatát. Az ötéves, 250 000 brit ingázó bevonásával készült tanulmány azt is kimutatta, hogy a gyaloglásnak is van némi előnye a tömegközlekedésen való ücsörgéshez és az autózáshoz képest.

Támogasd 1%-oddal a bringás fejlődésért dolgozó Magyar Kerékpárosklubot! Részletekért kattints ide!

A glasgow-i kutatócsoport állítja, a kerékpározás még akaraterőt sem igényel, miután a napi rutin részévé válik, szemben az edzőterembe járással. Az ötéves tanulmány az ‘aktívan’ ingázókat hasonlította össze a többnyire ‘statikus’ emberekkel.

Aktív ingázók

Összegezve, a vizsgált közlekedők közül 2430 fő halt meg, 3748 főnél diagnosztizáltak rákos megbetegedést, 1110 főnél léptek fel szívproblémák.

A vizsgálat során a rendszeres kerékpározás 41%-kal csökkentette a bármilyen okból bekövetkező halálozás kockázatát, 45%-kal a rákos megbetegedés és 46%-kal a szívbetegségek előfordulását.

A kerékpározók átlagosan hetente 48 kilométert tekertek, és minél többet kerékpároztak, annál nagyobb volt a pozitív egészségügyi hatása. A gyaloglás is csökkentette a szívbetegség kialakulásának esélyét, de elsősorban azoknál, akik legalább heti 9.6 mérföldet gyalogoltak.

“Ez egyértelmű bizonyítéka annak, hogy az aktív módon, különösen kerékpárral ingázók egészségügyi kockázata csökken.” Nyilatkozta a BBC news weboldalának Dr. Jason Gill a glasgowi egyetemről.

A kerékpározást és a tömegközlekedést kombináló ingázóknál is kimutathatóak voltak az egészségügyi előnyök.

Kifulladva

A British Medical Journalban megjelent tanulmány módszertanából nem következthető egyértelmű ok-okozati összefüggés. A pozitív hatás azonban akkor is megmaradt, ha a statisztikából kiszűrték az olyan egyéb tényezők hatását, mint a dohányzás, a táplálkozás vagy a testsúly.

Ez azt jelenti, hogy a kerékpározás rákcsökkentő hatása nem egyszerűsíthető le a tanulmányban megjelenő fogyásra. Más magyarázatok szerint a kerékpárosok karcsúbbak (még ha a súlyuk nem is kevesebb) és kevesebb a szervezetükben a gyulladás. A kerékpározást azért tartják jobbnak a gyaloglásnál, mert hosszabb és intenzívebb annál.

Clare Hyde a Brit Rákkutatótól azt mondja: „Ez a tanulmány segít kihangsúlyozni a mindennapokba beépített testmozgás lehetséges előnyeit. Nem kell edzőterembe járnod, vagy maratont futnod. Minden ami kicsit kimelegít, kifullaszt – lehet ez a munkába kerékpározás (akár tömegközlekedéssel kombinálva) vagy házimunka – segíthet egészségesebbé válni.”

Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!

A csoport eddigi fordításait itt találod.
 


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?
Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. 
Tagsági akciónkban értékes nyeremények és garantált I Bike Budapest ajándékok várnak. Belépéshez kattints ide!

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

 

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése

Autóúton tilos is kerékpározni.
M0, M2, M31, M51. Kivétel nélkül Budapest közigazgatási határán kívül esnek. Évente ha elgázolnak rajtuk egy-egy gyalogost vagy kerékpárost, de azok a szervek már hurkába sem jók.
Budapesten belül is többen halnak meg személygépkocsiban, kisbuszban, BKV-ban, TBC-ben, mint kerékpáron. A tényleg csúszós pirosat meg fel kell maratni.

...És aki a budapesti kalandvágyó fiatalok törekvései mintájára továbbra is az autóutakon, és a csúszós piros sávokon akar biciklizni, azt tényleg hamarabb fogják halálra gázolni, mint hogy szív-, vagy rákbeteg lehetne.
(Így végre nem csak az adó 1%-át ajánlhatja fel a KK-nak, hanem már a szerveit is!)
Csak így tovább Budapest!