Kerékpárszállító vasúti kocsikat véleményezünk

A MÁV-START-tal való együttműködésünk keretein belül közösen elkészítettük a kerékpárszállító vasúti kocsik kialakítására vonatkozó ajánlást, amely alapján az elkövetkezendő napokban értékeljük a jelenleg forgalomban álló hazai állományt.
 
A MÁV-START egyik kiemelt célja a vasúton történő kerékpárszállítás fejlesztése. A rendelkezésre álló források és a lehetőségek függvényében számos előrelépés történt az elmúlt években mind az állomási kerékpártárolás, mind pedig a kerékpárszállítás terén. A Magyar Kerékpárosklub az utóbbi években számos témában nyújtott  szakmai segítséget a vasúttársaság számára.
 
Mint arról már korábban beszámoltunk, a MÁV-START-tal való együttműködésünk keretein belül közösen elkezdtük kidolgozni a vasúti kerékpárszállító kocsik kialakításának szempontrendszerét (az ún. paraméterkönyvet). E munka eredményeként a jövőben kijelölésre kerülhetnek azok a fejlesztési irányok, melyek megvalósításával a lehető legtöbb utaskényelmi és funkcionális elvárásnak eleget tesznek a kerékpárszállításra igénybevehető vasúti járművek. Az ajánlás támpont lehet a MÁV-START számára a jövőbeni beszerzéseknél, továbbá - a gazdaságossági szempontokat figyelembe véve - az esetleges átalakításoknál. 
 
A munka során az alábbiakat érintettük:
  • könnyen beazonosítható-e a kerékpárszállításra alkalmas vasúti kocsi;
  • a kerékpárrögzítésre vonatkozó, kocsin belül elhelyezett tájékoztató anyagok mennyire közérthetőek;
  • mennyire kényelmes a ki- és beszállás;
  • mennyire erőigényes a kerékpár rögzítése;
  • a rögzítés során sérül-e a kerékpár;
  • a kocsin belül kényelmes-e a közlekedés, el lehet-e férni a kerékpárok között, le lehet-e ülni;
  • az utasok között - a kialakításból fakadóan - vannak-e esetlegesen kódolt konfliktusok;
  • lopás elleni védelem: lakatolhatóság, bekamerázottság.
Most elérkeztünk a munka azon szakaszához, amikor a fenti szempontok alapján értékeljük a kerékpárszállító kocsikat. 
 
 
 
Az elkövetkező napokban önkénteseink segítségével felmérjük a teljes hazai állományt. Az első tesztnap 2014. január 23 volt, amikor a Nyugati pályaudvaron 8 különböző járműtípust vizsgáltunk meg.
A fejleményekről folyamatosan beszámolunk, az elkészült paraméterkönyvet pedig hamarosan megosztjuk.
 
 
 

Tudtad, hogy a Kerékpárosklub tagságival 25% kedvezményt kapsz a vasúti bringaszállítás árából?

***

További bringás hírek:
- a Kerékpárosklub további MÁV-val kapcsolatos hírei itt olvashatóak.
- a MÁV-START oldalán


A Magyar Kerékpárosklub a legnagyobb civil szakmai szervezet ma Magyarországon, mely az élhető településekért és ennek részeként a kerékpározás feltételeinek megteremtéséért dolgozik. Munkánk elengedhetetlen feltétele a függetlenség. Nem függhetünk olyan szervezetektől, melyeket kontrollálnunk kell, ezért alapvető fontosságú a közösségi finanszírozás megerősítése. Ha egyetértesz céljainkkal, támogass minket éves tagsági díjaddal és adód 1%-ával !

 
 

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése

Szervusztok!
2009 óta szervezek/vezetek kerékpáros túrákat széles e hazában. A túrák kiindulási pontját- általában - vasúton közelítjük meg.A kerékpár szállításról minden eseteben - még 10 fő alatt is! - előzetesen egyeztetek a Máv-Start csoportos utazás szervezőivel. Ennek ellenére rengetek negatív élményben volt részünk. Több esetben előfordult, hogy az előre közölt 10 db feletti kerékpár szállítására egy 15 férőhelyes kerékpárszállító vagont csatoltak a szerelvényhez, így a kerékpárszállító rész úgy nézett ki az útközben felszálló kerékpárosoktól, mint egy heringes doboz. (nem az utazás szervező tehetett róla!)
A kerékpárok "felakasztós" elhelyezésével sem értek egyet, mivel a nagyobb vázméretű - van a túratársak között 202 cm-es egyén is -kerékpárokat lehetetlen így elhelyezni.(Egyébként találkoztam tavaly olyan "felújított" 15 férőhelyes kerékpár szállító vagonnal, ahol nem volt kampó!
Jobb megoldásnak tartjuk a kerékpárok egymás mellett történő elhelyezését - igaz így több helyet foglalnak el -, de a csomagok megóvják a bringákat a szállítás közbeni sérülésektől. (Javaslom a GYESEV vagonok kialakítását, sajnos ezeken a felszállás nehézkesebb).
Örömmel vettük, hogy IC-vel is lehet - igaz csak nyáron - kerékpárt szállítani, azonban nem értjük, miért "másodrangú állampolgár" a bringás, mivel a kerékpárszállító vagon utasok elhelyezésére szolgáló részén nincs klíma, ugyan olcsóbb is a hely-és pótjegy, de próbálják ki az utat Nyíregyházától Budapestig 40 fok melegben.
Még tudnám sorolni. de csak egy esetet említek meg.
Tavaly ősszel Végig kerekeztünk a "Vasfüggöny vonalán" Hegyeshalomtól Szentgotthárdig. Nem az időjárás és az emelkedők jelentették a legnagyobb kihívást, hanem eljutni vonattal, kerékpárokkal Hegyeshalomig!! Közvetlen- átszállás nélküli - lehetőség nincs, Győrből egyszerre csak 6, azaz HAT! kerékpárt tudnak elvinni Hegyeshalomra. Az volt a szerencsénk, hogy az eredeti 13 fővel szemben, csak 9-en voltunk, így a kedves vonatkísérőnél - aki saját felelősségére vállalta az esetleges következményeket -felkönyörögtük magunkat a szerelvényre.
Az elért - nem kis - eredmények ellenére van még mit csinálni.
Ehhez kívánok egészséget és türelmet!
Üdvözlettel:
Seriff

Én hátsó csomagtartóra felszerelt táskával és gyereküléssel (no és gyerekkel) közlekedem/közlekednék, a felakasztás ilyen paraméterekkel enyhén szólva nem az igazi. Az is gond, ha leülni csak valahol arrébb lehet, és egy kisgyerekkel nem fogom végigállni az egyórás utat. Mivel nagyon messze lakunk a munkahelyemtől (és nincs megfelelő útvonal), csak úgy tudok kerékpárral menni, ha az út felét-kétharmadát vonattal teszem meg (ezt még a legkisebb gyerek születése előtt megtettem, azóta nem). Ráadásul reggel befelé Bp-re akkora a tömeg, hogy még kerékpár nélkül sem egyszerű. Ha meg kerékpár nélkül mennék vonattal, akkor a BKK-n tölteném a fél napom. És a hab a tortán, hogy már harmadik éve újítják felfele nálunk a vasutat, így nem is közlekedik azon a szakaszon, ahol nekünk kellene, így aztán leginkább az autó marad az opció :-(

Én nagyon örülök hogy foglalkoztok ezzel a témával is.
Azt látom hogy ha nagyon lassan is de alapvvetően pozitív irányban mennek a biciklis ügyek, amiben az MK-nak is része van.
Meg is írtam élményeim észrevételeim a megadott címre. Bocs ha kicsit hosszú lett.

Mivel kevés időm van és nem is értek hozzá én nem tudom képviselni az érdekeimet. Viszont szuper van egy szervezet - akinek tagdíjat fizetek - és ezt megteszi helyettem. És nekem alapvetően elég ha a végeredménnyel találkozom. Ha az nem tetszik kilépek.
Nekem viszont az az "elszomolító" hogy ha nem javaslatok hangzanak el, hanek csak a fikázás megy. Mások munkáját - akár tetszik nekem az akár nem - illik megbecsülni.

Az egész munkát a nemzetközi példák feldolgozásával kezdtük. Az általad leírt szempontokat teszteljük mi is, ahogy a cikkben is írtuk. A munka során a MÁV jelenlegi állományához kell alkalmazkodnunk, így az ajánlásaink praktikus okok miatt erre vonatkoznak. Mivel a munka még folyamatban van, ezért még nem végleges a paraméterkönyv. Javaslataidat szívesen fogadjuk a kozlekedes@kerekparosklub.hu címen. Üdv.

28-as, 700/35-ös kutya közönséges Csepel kerékpárom van. Felakasztva a földdel a sárvédő érintkezik.

Ez eddig minden akasztásos magor kocsinál így volt - használhatatlan.

Másrészt - 20 kilogrammos kerékpárt felemelni jó magasba, nőnek, idősebbnek, irodai kukacnak nem megoldás.

Harmadrészt - miért nem publikus előre az a paramérterkönyv? Mert ti sem tudjátok, hogy mi lenne a jó? Muhaha!

Negyedrészt - Miért Magyarországgal kezditek? Megint a szokásos leszaromakülföldijóésalkalmaspéldákat felfogásban akartok szakmai álláspontot kialakítani? Német, dán, holland, osztrák stb. példákat, megoldásokat ismeritek, példakánt lebegnek a szemeitek előtt? Aligha, mert akkor nem utólag adnátok ki a paraméterkönyvet.

Elszomorító.