Közbringa Budapesten: előzmények a fejlesztésben (műszaki tartalom, design, kommunikáció)

 

 

A kiválasztott fejlesztési változat bemutatása

A kiválasztott rendszer a legnagyobb népsűrűségű és utazássűrűséggel jellemezhető, vegyes terület felhasználású körzetekben működik, amely Pesten a belvárosi térség, mely a Dunától nagyjából a Nagykörút térségéig terjed, Budán pedig a Dunapart, a Víziváros egy része, illetve BME területének északi része és annak környéke. A rendszert 73 db (Pesten 60 db, Budán 13 db) gyűjtőállomás szolgálja ki, állomásonként átlagosan 22 db dokkoló állással. A gyűjtő állomások egymástól való távolsága átlagosan 300 m. A rendszerben használt kerékpárok száma 1009 db.

A kerékpárok felvétele és leadása automata gyűjtőállomásokon önkiszolgáló módon történik, bankkártya/hitelkártya, chipkártya és/vagy mobiltelefon használatával. A visszaadás helye a hálózaton belül tetszőleges (bármely gyűjtőállomás) A gyűjtőállomásokat közterületen (parkolósávokban és gyalogos felületeken) alakítják ki a legfontosabb közösségi közlekedési csomópontok közelében, illetve a közösségi közlekedési megállóktól távolabb található utazási célpontok mellett. A rendszer éjjel-nappal működik, használata rövid időre ingyenes, a kezdő időszak után fokozatosan emelkedő fajlagos árakkal (progresszív díjrendszer).

A tanulmány V. mellékletben a található részletes lista, és a 78. oldalon a térkép. A helyszínek a részletes tervezés során még változnak, a kerületekkel való egyeztetés 2010. május-júniusában zajlott folyamatban van. 2010. júliusában véglegesített térkép a gyűjtőállomásokról >>

A gyűjtőhelyekről:

A gyűjtőhelyeket mindenekelőtt a jelenleg a gépjárműközlekedés számára rendelkezésre álló területeken (forgalmi sávok és gépjármű-parkolóhelyek megszüntetésével/kiváltásával) alakítsák ki, hiszen ez erősíti a KKKR és a teljes fenntartható közlekedési rendszer pozitív hatásait, képviseli a KKKR fő üzenetét.

Fontos az állomások láthatósága, kényelmes megközelítése, a kerékpárokhoz való hozzáférhetőség, és az akadálymentesség. >>Véleményünk a KKKR gyűjtőállomásairól

A KKKR sikeres megvalósításának feltételrendszer magába foglalja a kerékpáros közlekedés fejlesztési, finanszírozási és jogi-szervezeti hátterét. A BFFH megbízásából 2008-ban elkészült Kerékpáros Budapest Koncepció szerint és a Közelekedési Rendszerfejlesztési terv szempontjai szerint. A teljes hatásterületnek kerékpározhatónak kell lennie, annak érdekében hogy valóban sokan, bátran és biztonságosan használhassák Budapesten ezt az új közösségi közlekedési módot.

Miért tartjuk fontosnak, hogy a szükséges forgalomtechnikai intézkedések MINDEGYIKE megtörténjék még a rendszer beüzemelése előtt?

Mert ha ez nem történik meg, nem fogják használni a bicikliket. Mert a célcsoport nem a most már kerékpározók, hanem, akik eddig autóval, busszal vagy gyalog jártak. A városban a biciklizés ma sok kreativitást, ötletek és ügyességet kíván. A KKKR a gyakorlatlan átlagot célozza meg. Ha ő nem fog tudni átkelni egy csomóponton, mert gőze sincs, hogy ezt hogy tegye, vagy kerülgetni kell háztömböket, mert nem hajthat be az egyirányú utcákba szemből, akkor a második nap már biztosan nem fogja kikölcsönözni a masinákat, és az egész rendszer egy év alatt meghal.

A megvalósíthatósági tanulmány is említi, és a több fázisú ütemterv is tartalmazni fogja azokat az alapvető intézkedéseket amik a tágabban vett belváros kerékpározhatóságát biztosítják. Ezek a következők:

  • Dunahidakon való átkelés
  • Euro-Velo nyomvonal kiépítése
  • belvárosi főhálózati elemek ütemezett kialakítása
  • belvárosi egyirányú utcák megnyitása kétirányú kerékpáros forgalom számára
  • csomópontokon való kerékpáros áthaladás segítése
  • kerékpárosra különösen veszélyes pontok, és akadályok kiiktatása

Az 2010 júliusában elkészült intézkedési terv itt megtalálható. >>Véleményünk a KKKR infrastruktúrális intézkedési tervéről

Kommunikációról

>>Véleményünk a KKKR kommunikációs stratégiájárol

Designról

2009 tavaszán Kele Sári BME GTK terméktervező hallgató készített egy design ötletet. BICO névre keresztelte, és bemutatta azokat a legfontosabb szempontokat, amiknek egy budapesti közbringa meg kell feleljen. Várhatóan idén ki fognak írni ötletpályázatot a rendszer magyar elnevezésére. Névpályázat 2010. auguusztus:Adj nevet a közbringának>>

Kapcsolódó cikkek

Parking Kft. hírei a témában:

<