Új KRESZ: Szabályok egyértelműsítését, igényekhez igazítását, új megoldások bevezetését kezdeményezzük

Egyszerűbb és letisztultabb szabályozást ígérnek az új KRESZ-módosítás kapcsán. A Kerékpárosklub szakmai munkacsoportja és a Kerékpáros Miskolc Egyesület több éves közös gyűjtőmunkája alapján szerda délelőtt átfogó javaslatcsomagot teszünk le a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium asztalára.

Régóta foglalkozunk a közlekedést érintő jogszabályok egyértelműsítésével, modernizálásával, máshol bevált gyakorlatok honosításával. Az utóbbi évek - bevonásunkkal lezajlott - módosításai olyan kerékpározást segítő megoldások jogi hátterét teremtették meg, mint a nyitott kerékpársáv, kerékpáros nyom, előretolt kerékpáros felállóhely, kerékpározható buszsáv, vagy a biciklivel kétirányúsított egyirányú utca. Az 1975 óta hatályos, közúti közlekedést szabályozó rendelet azonban további módosításokra, egyértelműsítésre szorul.

A csatolmányban olvasható csomagunkban javaslatot teszünk a KRESZ szövegezésének pontosítására, a jelenlegi szabályok megváltoztatására és egyebek mellett új, Nyugat-Európában már bevált megoldások bevezetésére.

A jelenlegi szabályozás nem kezeli az egyre jobban terjedő gyerekutánfutók, teherkerékpárok, vagy elektromos kerékpárok kérdését, ahogy a kerékpáron történő személyszállítás ügyében is könnyítésekre van szükség. A gyakorlathoz illeszkedve egyszerűbbé kell tenni az autók hátuljára rögzíthető kerékpártartók használatát is.

A KRESZ jelenleg az elavult, balesetveszélyes kerékpárutak használatára is kötelez, ezen mindenképpen változtatni kell. Nemzetközi példák alapján szabályozni kell a kerékpáros előzéséhez szükséges biztonságos oldaltávolságot, illetve szintén biztonsági szempontok alapján a körforgalmak használatán, a kanyarodási előírásokon is kisebb változtatásokra van szükség. Pontosítani kell a közvetett balra kanyarodást biztosító felállóhelyek használatát. Szeretnénk, hogy kerékpársávok, vagy utak építése nélkül is lehessen kerékpáros jelzőlámpákat telepíteni kereszteződésekbe. Ezek biztosítanák, hogy ne kelljen indokolatlanul a gépjárműforgalom zöldhullámát beállító lámpáknál várakozni a bringázóknak, hanem - biztonságos átjutás esetén - már korábban zöldet kapjanak a lassabban induló biciklik. Ezzel az autókkal való együtt indulás összes kellemetlensége - leszorítás, kocsik feltartása, stb. - kiküszöbölhető lenne.

A jelenlegi KRESZ hét különböző biciklis sebességhatárt különböztet meg, ami hitelesített sebességmérők - életszerűtlen -  előírása nélkül nem tartható be. A bonyolult és betarthatatlan szabályok egyszerűsítésével hatékonyabban növelhető a kerékpározás biztonsága. A sportcélú kerékpározás ellehetetlenítését visszafordítva enyhíteni kell a kötelező tartozékok (pl. csengő) használatán, illetve engedélyezni az edzést végzők bolyban haladását.

Új megoldások meghonosítására is szükség van, amikre jól bevált példákat lehet találni Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban. Ilyen lehetne a kis forgalmú, forgalomcsillapított területeken kialakítható kerékpáros utcák fogalmának bevezetése, mely közös autós és bringás felületen biztosít elsőbbséget a kerékpározók számára és engedélyezi az egymás mellett tekerést.

Fontos lenne módosítani a kanyarodási és megállási szabályokon is. Francia, holland, belga, amerikai példák bizonyítják, hogy a piros lámpáknál történő jobbra kisívű, vagy a T alakú kereszteződésekben a más közlekedőket nem akadályozó áthaladás engedélyezésével könnyebbé tehető a kerékpáros közlekedés, miközben veszélyhelyzetet sem okoz.

Szemléletformáló célból - a Magyarország által is ratifikált Bécsi Egyezményhez illeszkedően - a KRESZ-ben is rögzíteni kell a gyengébb közlekedők védelmét. A Kerékpárosklub az iskolai tananyag részévé tenné a szabályok, valamint az együtt közlekedés elveit, melyek a  gépjárművezetői oktatásban is külön hangsúlyt érdemelnének. Kerékpáros védőfelszerelésekre vonatkozó esetleges szigorításokat szükségtelennek és a kerékpározás kívánatos terjedésével ellentétes hatásúnak tartjuk, ezért elutasítjuk.

Listánkat a csatolt fájlban olvashatjátok.


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.
Hogyan segíthetsz?
Add nekünk adód 1%-át. Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.
Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!

 
CsatolmányMéret
KRESZ_modositas.pdf1.51 MB

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése

Körvonalazhatná a szabályozás, hogy mit tekint jó,-rossz, vagy korlátozott látási viszonynak. Ahogy az éjszakát olyan költőiesen esti szürkület kezdetétől - reggeli szürkület (pirkadat!) végéig értelmezi.
Jó munkát!

Hasznos lenne még, ha a lábhajtás nélkül is közlekedni képes elektromos kerékpárokat áttehetnénk a segédmotor-kerékpár kategóriába, és csak a kizárólag hajtás esetén rásegítők maradhatnának kerékpárok. Nagyon-nagyon máshogy közlekednek. Ahogy olvasom, lehet, hogy lesz robogó-rendszám. Lehetne rögtön robogó-zöld-rendszám. Persze ha most sincs kapacitás a 150 ccm-s "robogók" kirostálására, nehéz lenne küzdeni a villanykerékpár-felfúrók ellen is.
További jó munkát!

Nagy a csend. Hogy áll az ügy?
A kötelező oldaltávról jutott eszembe a követési távolság is és, hogy ki kéne már venni az egynyomon haladók sávon belüli előzését, mert látszólag sok sofőr jobban fél a felezővonaltól, mint a bringás könyökétől. Sőt, inkább kötelező sávvátltást írnék elő amitől csak az egynyomon haladó egyértelmű (kar-) jelzése enyhíthetne minimális oldaltávolságra.
Jó munkát!

Érdekes, Német- és Lengyelországban (is) minden járművel lehet bizonyos,táblázot vagy lámpázott kereszteződésben jobbra kis ívben kanyarodni tilos jelzésnél. Az egyenjogúság és a Bécsi egyezmény szellemében.

Én ezért most ismét belépek, biztos nyom a latban. :)

Javasolnám még beleírni, hogy azonnal négyeljék fel a barom mobilozó és fülhallgatós bicikliseket. Ezt, mint télen-nyáron kerékpárral közlekedő ember írom.