Facebook Instagram Youtube

Új KRESZ: Szabályok egyértelműsítését, igényekhez igazítását, új megoldások bevezetését kezdeményezzük

Új KRESZ: Szabályok egyértelműsítését, igényekhez igazítását, új megoldások bevezetését kezdeményezzük
2016.07.26
Egyszerűbb és letisztultabb szabályozást ígérnek az új KRESZ-módosítás kapcsán. A Kerékpárosklub szakmai munkacsoportja és a Kerékpáros Miskolc Egyesület több éves közös gyűjtőmunkája alapján szerda délelőtt átfogó javaslatcsomagot teszünk le a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium asztalára.

Egyszerűbb és letisztultabb szabályozást ígérnek az új KRESZ-módosítás kapcsán. A Kerékpárosklub szakmai munkacsoportja és a Kerékpáros Miskolc Egyesület több éves közös gyűjtőmunkája alapján szerda délelőtt átfogó javaslatcsomagot teszünk le a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium asztalára.

Régóta foglalkozunk a közlekedést érintő jogszabályok egyértelműsítésével, modernizálásával, máshol bevált gyakorlatok honosításával. Az utóbbi évek - bevonásunkkal lezajlott - módosításai olyan kerékpározást segítő megoldások jogi hátterét teremtették meg, mint a nyitott kerékpársáv, kerékpáros nyom, előretolt kerékpáros felállóhely, kerékpározható buszsáv, vagy a biciklivel kétirányúsított egyirányú utca. Az 1975 óta hatályos, közúti közlekedést szabályozó rendelet azonban további módosításokra, egyértelműsítésre szorul.

A csatolmányban olvasható csomagunkban javaslatot teszünk a KRESZ szövegezésének pontosítására, a jelenlegi szabályok megváltoztatására és egyebek mellett új, Nyugat-Európában már bevált megoldások bevezetésére.

A jelenlegi szabályozás nem kezeli az egyre jobban terjedő gyerekutánfutók, teherkerékpárok, vagy elektromos kerékpárok kérdését, ahogy a kerékpáron történő személyszállítás ügyében is könnyítésekre van szükség. A gyakorlathoz illeszkedve egyszerűbbé kell tenni az autók hátuljára rögzíthető kerékpártartók használatát is.

A KRESZ jelenleg az elavult, balesetveszélyes kerékpárutak használatára is kötelez, ezen mindenképpen változtatni kell. Nemzetközi példák alapján szabályozni kell a kerékpáros előzéséhez szükséges biztonságos oldaltávolságot, illetve szintén biztonsági szempontok alapján a körforgalmak használatán, a kanyarodási előírásokon is kisebb változtatásokra van szükség. Pontosítani kell a közvetett balra kanyarodást biztosító felállóhelyek használatát. Szeretnénk, hogy kerékpársávok, vagy utak építése nélkül is lehessen kerékpáros jelzőlámpákat telepíteni kereszteződésekbe. Ezek biztosítanák, hogy ne kelljen indokolatlanul a gépjárműforgalom zöldhullámát beállító lámpáknál várakozni a bringázóknak, hanem - biztonságos átjutás esetén - már korábban zöldet kapjanak a lassabban induló biciklik. Ezzel az autókkal való együtt indulás összes kellemetlensége - leszorítás, kocsik feltartása, stb. - kiküszöbölhető lenne.

A jelenlegi KRESZ hét különböző biciklis sebességhatárt különböztet meg, ami hitelesített sebességmérők - életszerűtlen -  előírása nélkül nem tartható be. A bonyolult és betarthatatlan szabályok egyszerűsítésével hatékonyabban növelhető a kerékpározás biztonsága. A sportcélú kerékpározás ellehetetlenítését visszafordítva enyhíteni kell a kötelező tartozékok (pl. csengő) használatán, illetve engedélyezni az edzést végzők bolyban haladását.

Új megoldások meghonosítására is szükség van, amikre jól bevált példákat lehet találni Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban. Ilyen lehetne a kis forgalmú, forgalomcsillapított területeken kialakítható kerékpáros utcák fogalmának bevezetése, mely közös autós és bringás felületen biztosít elsőbbséget a kerékpározók számára és engedélyezi az egymás mellett tekerést.

Fontos lenne módosítani a kanyarodási és megállási szabályokon is. Francia, holland, belga, amerikai példák bizonyítják, hogy a piros lámpáknál történő jobbra kisívű, vagy a T alakú kereszteződésekben a más közlekedőket nem akadályozó áthaladás engedélyezésével könnyebbé tehető a kerékpáros közlekedés, miközben veszélyhelyzetet sem okoz.

Szemléletformáló célból - a Magyarország által is ratifikált Bécsi Egyezményhez illeszkedően - a KRESZ-ben is rögzíteni kell a gyengébb közlekedők védelmét. A Kerékpárosklub az iskolai tananyag részévé tenné a szabályok, valamint az együtt közlekedés elveit, melyek a  gépjárművezetői oktatásban is külön hangsúlyt érdemelnének. Kerékpáros védőfelszerelésekre vonatkozó esetleges szigorításokat szükségtelennek és a kerékpározás kívánatos terjedésével ellentétes hatásúnak tartjuk, ezért elutasítjuk.

Listánkat a csatolt fájlban olvashatjátok.


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.
Hogyan segíthetsz?
Add nekünk adód 1%-át. Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.
Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron