Facebook Instagram Youtube

Súlyos kritikával illeti az NFÜ jelentése a bicikliút-építéseket

2013.07.17
 Az utóbbi években látványos fejlődésen ment keresztül a bringás világ: megkétszereződött a kerékpárutak száma az országban, utak, sávok, parkolók, tárolók, kerékpárosbarát szállások sokasága épült, és láthatóan volt is rá pénz. Kb 50 milliárd forint került elköltésre kerékpáros létesítmények építésére. Azonban ezek egy része nem igazán segíti a kerékpáros közlekedést.

 

Az utóbbi években látványos fejlődésen ment keresztül a bringás világ: megkétszereződött a kerékpárutak száma az országban, utak, sávok, parkolók, tárolók, kerékpárosbarát szállások sokasága épült, és láthatóan volt is rá pénz. Kb 50 milliárd forint került elköltésre kerékpáros létesítmények építésére. Azonban ezek egy része nem igazán segíti a kerékpáros közlekedést.

 
Nemrég jelent meg a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség jelentése a 2007-2013 közötti kerékpáros fejlesztésekről. A szöveg kiemeli, hogy többségében rosszul tervezett, nehezen használható, épp ezért a kerékpározást nem elősegítő infrastruktúrák épültek az EU pénzén. A jelentés kiemeli a pályázati rendszer hiányosságait, a szakmai felkészületlenséget és a célok nem teljesülését.
 
Úgy gondoljuk, hogy a jelentés objektív, feltárja a hibákat is, nem csak az eredményeket, ezért jó munkának tartjuk. A szöveg bemutatja, hogy a vonalas beruházások legnagyobb része a járda kárára készült, belterületen is dominál az önálló kerékpárút, ugyanitt a második típus éppen a járda-kerékpárút. Emellett említi azt is, hogy ez sajnos a megrendelő önkormányzatok szándéka miatt alakul így, akik a kerékpározást nem tekintik a közlekedési rendszer részének. Kiemeli, hogy az új infrák nem megfelelően szolgálják az intermodalitást, nem folyamatosak, összességében a kerékpáros fejlesztések nem az integrált közlekedésfejlesztés keretében valósulnak meg.
 
Ahogy mi is hangsúlyozni szoktuk, az anyag is kiemeli, hogy sem a tervezés, sem a kivitelezés során nincs megfelelő és rendszerszerű minőségbiztosítás, és elsősorban nincs előzetes és beruházást követő hatásvizsgálat, ami kimutatná, hogy a beruházás milyen hatással van a közlekedés egészére, ezen belül a kerékpározásra. Az anyag általában is és a vizsgált projekteknél is kiemeli, hogy az infrastrukturális csatlakozási pontok nem megfelelőek, néhol egyáltalán nem voltak részei a kerékpáros projektnek, ezért azok használati szempontból is kérdésesek.
 
Erénye a vizsgálatnak, hogy kimutatja, hogy a szemléletformáló projektek mennyire nem hatékonyak és a megrendelők nem is érzik fontosnak ezt a tevékenységet. Még ennél is rosszabb a helyzet az oktatás terén, melyet az önkormányzatok szintén a civilekre bíznának. A jelentés kiemeli viszont a civil tevékenységek (pl. Bringázz a munkába! kampány) hasznát a kerékpározás népszerűsítése terén. 
 

  • Állami Számvevőszék jelentés itt
  • a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség jelentése itt
  • "Használhatatlan bicikliutak is épültek az EU pénzéből – összesen 50 milliárd forintért" - az atlatszo.hu cikke itt

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron