Súlyos kritikával illeti az NFÜ jelentése a bicikliút-építéseket

 

Az utóbbi években látványos fejlődésen ment keresztül a bringás világ: megkétszereződött a kerékpárutak száma az országban, utak, sávok, parkolók, tárolók, kerékpárosbarát szállások sokasága épült, és láthatóan volt is rá pénz. Kb 50 milliárd forint került elköltésre kerékpáros létesítmények építésére. Azonban ezek egy része nem igazán segíti a kerékpáros közlekedést.
 
Nemrég jelent meg a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség jelentése a 2007-2013 közötti kerékpáros fejlesztésekről. A szöveg kiemeli, hogy többségében rosszul tervezett, nehezen használható, épp ezért a kerékpározást nem elősegítő infrastruktúrák épültek az EU pénzén. A jelentés kiemeli a pályázati rendszer hiányosságait, a szakmai felkészületlenséget és a célok nem teljesülését.
 
Úgy gondoljuk, hogy a jelentés objektív, feltárja a hibákat is, nem csak az eredményeket, ezért jó munkának tartjuk. A szöveg bemutatja, hogy a vonalas beruházások legnagyobb része a járda kárára készült, belterületen is dominál az önálló kerékpárút, ugyanitt a második típus éppen a járda-kerékpárút. Emellett említi azt is, hogy ez sajnos a megrendelő önkormányzatok szándéka miatt alakul így, akik a kerékpározást nem tekintik a közlekedési rendszer részének. Kiemeli, hogy az új infrák nem megfelelően szolgálják az intermodalitást, nem folyamatosak, összességében a kerékpáros fejlesztések nem az integrált közlekedésfejlesztés keretében valósulnak meg.
 
Ahogy mi is hangsúlyozni szoktuk, az anyag is kiemeli, hogy sem a tervezés, sem a kivitelezés során nincs megfelelő és rendszerszerű minőségbiztosítás, és elsősorban nincs előzetes és beruházást követő hatásvizsgálat, ami kimutatná, hogy a beruházás milyen hatással van a közlekedés egészére, ezen belül a kerékpározásra. Az anyag általában is és a vizsgált projekteknél is kiemeli, hogy az infrastrukturális csatlakozási pontok nem megfelelőek, néhol egyáltalán nem voltak részei a kerékpáros projektnek, ezért azok használati szempontból is kérdésesek.
 
Erénye a vizsgálatnak, hogy kimutatja, hogy a szemléletformáló projektek mennyire nem hatékonyak és a megrendelők nem is érzik fontosnak ezt a tevékenységet. Még ennél is rosszabb a helyzet az oktatás terén, melyet az önkormányzatok szintén a civilekre bíznának. A jelentés kiemeli viszont a civil tevékenységek (pl. Bringázz a munkába! kampány) hasznát a kerékpározás népszerűsítése terén. 
 

  • Állami Számvevőszék jelentés itt
  • a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség jelentése itt
  • "Használhatatlan bicikliutak is épültek az EU pénzéből – összesen 50 milliárd forintért" - az atlatszo.hu cikke itt

 

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése

Pl az egri "vizibicikli" út.... :/

Jó példa erre az Ajkán éppen most épűlő "bringagyász". Van képük azt állítani, hogy tósokberéndi kerékpárút épül - Tósok és Berénd összevont falvak a városhoz csatolva Tósokberénd néven - , miközben éppen csak a táv feléig érnek el. Azt is úgy, hogy az útmenti családi házak kocsifelhajtóit kötik össze egy aszfaltcsíkkal - biztosan nem fog parkolni rajta senki, á, dehogy - a járda mellett, vagy éppen annak kárára, mindezt csak az egyik oldalon. Aki ellenkező irányból érkezik, nem tud rácsatlakozni.
Mindemellett a főút, ami mellé ezt a gyalázatot építik, kellően széles lenne mindkét oldalon kerékpársávok kialakításához. Valószínűleg kevesebbe is kerülne, de ehhez nem értek, így nem tudom biztosan. Az út szélének jelenlegi állapota amúgy is kritikán aluli, töredezett, nyomvályús, lassan már személyautóval is járhatatlan. Köszönhetően többek között a teherautóknak, amik erre kerülik ki a 8-as főút fizetős szakaszát Devecser és Ajka között. Tönkretéve ezzel nem csak Ajka, de Devecser és Kolontár belterületi útjait is.
A képviselőtestület egyes tagjai nem is titkolják, hogy el akarják tüntetni a kerékpárosokat az útról, mert nem férnek el a 2+ tonnás autóikkal.