Facebook Instagram Youtube

PM 10 csökkentési törvénytervezet - MK vélemény

PM 10 csökkentési törvénytervezet - MK vélemény
2011.06.22
Cimkék: Érdeklődőknek
A Magyar Kerékpárosklub üdvözli, hogy a Környezetügyért Felelős Államtitkárság programot dolgoz ki a PM10, vagyis a kisméretű szállópor koncentrációjának csökkentésére. A jobb levegőminőség fontos össztársadalmi érdek, hiszen kutatások szerint a finompor számos súlyos betegség kialakulásáért felelős, az Európai Unióban évente mintegy 300 ezer halálesetet hoznak összefüggésbe a porszennyezéssel. A kerékpáros közlekedés elterjedésének ösztönzése fontos eszköze a levegőszennyezés visszaszorításának.

A Magyar Kerékpárosklub üdvözli, hogy a Környezetügyért Felelős Államtitkárság programot dolgoz ki a PM10, vagyis a kisméretű szállópor koncentrációjának csökkentésére. A jobb levegőminőség fontos össztársadalmi érdek, hiszen kutatások szerint a finompor számos súlyos betegség kialakulásáért felelős, az Európai Unióban évente mintegy 300 ezer halálesetet hoznak összefüggésbe a porszennyezéssel. A kerékpáros közlekedés elterjedésének ösztönzése fontos eszköze a levegőszennyezés visszaszorításának. Annak érdekében, hogy a tervezett program maradéktalanul elérje célját fontos, hogy a javaslat elfogadását szakértők bevonásával történő társadalmi egyeztetés előzze meg. A Magyar Kerékpárosklub örömmel vesz részt ilyen szakmai munkában, de már most megfogalmazza véleményét a javaslat két pontjával kapcsolatban, abban a reményben, hogy a javaslattal kapcsolatosan érdemi egyeztetés kezdődhet. A javaslat teljes szövege itt olvasható.

„...módosítani kell a KRESZ-t a kerékpáros és a motorkerékpáros közlekedés buszsávból történő kitiltása érdekében.”
23. oldal

A Magyar Kerékpárosklub véleménye:

A jelenlegi szabályozás szerint csak akkor lehet a buszsávban kerékpározni, ha ezt tábla engedi! A buszsávok védelmével messzemenően egyetértünk, de vannak olyan sávok, amelyek a méretük vagy a kihasználtságuk miatt más közlekedők zavarása nélkül használhatók kerékpározásra. Ennek megállapítása minden esetben a kezelő dolga kell legyen. Véleményünk szerint a KRESZ-t - a nemzetközi gyakorlatot is figyelembe véve - úgy kell és szabad változtatni, hogy a buszsávot alapesetben lehessen kerékpáros közlekedésre használni, és ahol ez indokolt, ott a korlátozást tábla jelezze. A folyamatban lévő KRESZ előkészítő munka is ezt a javaslatot tartalmazza, így fontos, hogy azonos, a kerékpáros közlekedést ösztönző szemlélet jegyében szülessen meg ez a szabályozás is.

„Hivatali személygépkocsi használat elszámolásának környezetvédelmi szempontú átalakítása. Az intézkedés célja, hogy a hivatali forgalomban a környezetre alacsony terhelést jelentő kis-fogyasztású járművek terjedjenek el. Ennek ösztönző eszköze a hivatali gépjárművek költségelszámolásának hozzáigazítása a gépjármű környezetvédelmi jellemzőihez, illetve a nagy teljesítményű, magas fogyasztású gépkocsik elszámolásának korlátozása.” 
27. oldal 

A Magyar Kerékpárosklub véleménye: Az intézkedéssel egyetértünk, de véleményünk szerint az adópolitikával elsősorban azt kell jutalmazni, aki NEM autót használ hivatali forgalomban! Tarthatatlannak tartjuk azt a kialakult gyakorlatot, hogy csak az autóval közlekedők kapnak adómentes jövedelem-kiegészítést, a kerékpárral közlekedők pedig nem részesülnek semmilyen juttatásban. Erre pedig van már működő példa, Ausztriában a vállalatoknak lehetőségük van adómentesen pénzzel „jutalmazni” azt, aki a munkahelyére kerékpárral megy.

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron