Facebook Instagram Youtube

Szabad közlekedésválasztás vagy protekcionizmus?

Szabad közlekedésválasztás vagy protekcionizmus?
2012.11.14

Az autóipart nem érdekli közlekedéspolitika, csak az, hogy megtarthassa a támogatásait. Csak a profitérdek irányítja, nem célja elősegíteni, hogy az emberek szabadon választhassanak a különböző közlekedési módok között.

2012. November 13. Brüsszel, Belgium.  – Az Európai Bizottság minden előzetes retorikája ellenére mégis az autóipart részesíti előnyben, méghozzá a fenntartható közlekedési módok rovására.
Az Európai Bizottság többször is letette voksát az aktívabb közlekedési formák mellett, követelve, hogy a városokban az elsősorban autós személyes mobilitás átalakuljon gyalogos és kerékpáros mobilitássá, valamint 2050-re kitiltaná a hagyományos meghajtású autókat a városokból.
Mégis, az EU támogatások oroszlánrészét az autóipar kapja meg. A múlt héten ismertetett 2020-as autós stratégiában az autóipar 80 milliárd eurós finanszírozást kap, emellett további 2.5 milliárd eurót költenek a vállalati versenyképességet javító, valamint kis-és középvállalkozásokat érintő programokra.

„A különböző közlekedési módoknak valóban megfelelő finanszírozásra van szükségük, de mi történt a stratégiai gondolkodással és az egyenlőséggel a közlekedésben?” – teszi fel a költői kérdést Bernhard Ensink, az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) főtitkára.

A kutatási célú, az autóiparnak juttatott ágazati támogatások mellett az EU közlekedési infrastruktúrára szánt támogatásának 47%-át költik útépítésre. Ezek a források az országok saját, ilyen célú befektetéseit egészítik ki. 2007 és 2013 között az EU támogatások csupán 0,7%-át költik kerékpáros infrastruktúrára.
Az európaiak 7%-a használ kerékpárt fő közlekedési eszközként – hol van a kerékpárosokat megillető rész a büdzséből? – teszi hozzá Ensink.
Az ECF folyamatosan azért  lobbizik az EU-nál, hogy az többet fektessen a kerékpáros közlekedésbe, a közlekedési támogatások 10%-át különítse el erre a célra annak érdekében, hogy 2020-ra az összes utazás 15 %-a kerékpárral történjen. Mégis, a legfelsőbb döntéshozók továbbra is erős lobbiérdekek befolyása alatt állnak. Az ECF tárgyalt a múlt héten Siim Kallas-szal, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosával abból a célból, hogy az EU előnyben részesítse közlekedés- és finanszírozás-politikájában a kerékpáros közlekedést.
Az autóipar még jelentős EU támogatásokkal együtt sem volt képes eddig a sokkal fenntarthatóbb elektromos gépkocsik értékesítését megnövelni.„A különböző közlekedési módoknak valóban megfelelő finanszírozásra van szükségük, de mi történt a stratégiai gondolkodással és az egyenlőséggel a közlekedésben?” – teszi fel a költői kérdést Bernhard Ensink, az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) főtitkára.
2011-ben összesen csak 11.500 ilyen gépkocsit értékesítettek Nyugat-Európában annak ellenére, hogy milliárdokat költöttek támogatásokra és infrastruktúrára. Ugyanezen idő alatt több, mint 700.000 elektromos kerékpárt adtak el.
Ensink hozzátette, hogy a 2014-2020-as EU költségvetést most készítik elő. Az ECF kész segíteni a Bizottság munkáját az alapdokumentumban leírt célok eléréséhez, de ehhez befektetésre van szükség. Véleménye szerint az ECF-nek nem csupán lobbicsoportként kell fellépnie, hanem egy olyan iparágat is képviselve, amely évente 600 milliárd euróval tud hozzájárulni Európa gazdaságához.

 

Forrás: http://www.ecf.com/press_release/transport-choice-or-industry-protection/

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron