A BME-n adtunk elő arról, mit tanulhatunk a szabálytalan kerékpározóktól

Lehetőségünk nyílt előadást tartani a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen a Közúti pályák tantárgy keretében márciusban és májusban. Molnár Berta, a Magyar Kerékpárosklub mérnöke hazai és külföldi példákon keresztül mutatta be, hogy milyen ma megszokott, elterjedt forgalomtechnikai megoldások származnak a szabálytalan közlekedők megfigyeléséből, megértéséből.

Az előadásokra a Kerékpárosklub mérnökén kívül olyan előadókat hívtunk, akikkel sokat dolgoztunk együtt korábban:

  • Márciusban a BKK-tól Dalos Péter, Bubi termékmenedzser tartott előadást, melyben leghangsúlyosabb a védtelen közlekedőkre való figyelemfelhívás volt.
  • A Közlekedéstudományi Intézet részéről Hóz Erzsébetet hívtuk, aki rendszeres tagja az NFM kerékpáros tervzsűrijének, ahol gyakran dolgozunk együtt. Erzsébet előadásában közlekedésbiztonsági auditorként összegyűjtött tapasztalatait mutatta be.
  • A Nemzeti Közszolgálati egyetemről Felföldi Pétert hívtuk meg, akinek a kutatási területe a közlekedésbiztonság, balesetek.
  • Májusban a BKK részéről Bereczky Ákos innovációs főmunkatárs adott elő a kerékpározható közúthálózat fejlesztéséről.

Berta előadását itt lehet letölteni.
Dalos Péter előadását itt lehet letölteni.
Bereczky Ákos előadását itt lehet letölteni.
Felföldi Péter előadását itt lehet letölteni.

 

Ma a településeinken jellemző, hogy a gépjárműforgalom előnyben részesítésével egyes közlekedők aránytalan kerülőkre, vagy veszélyes szituációkba kényszerülnek, ha szabályosan szeretnének közlekedni. Erre jó példa az alábbi videó, vagy a Rákóczi út – Kossuth Lajos utca tengely. Utóbbi esetben szabályosan a buszsávtól balra eső forgalmi sávban lehet kerékpárral közlekedni, amiről könnyen belátható, hogy veszélyesebb, mint a buszsávban szabálytalanul közlekedni.

Ezt mutatja be az Index videója a Rákóczi út kerekesszékes keresztezéséről:

Számos esetben igaz, hogy gyalog vagy kerékpárral közlekedve a biztonság javára szabálytalankodnak az emberek, ennek a felismeréséből a tervezők és jogalkotók tanulhatnak. Már most is több bejáratott megoldás létezik, amit eredetileg szabálytalanság inspirált:

  • A kerékpártámaszok elődje a parkolásgátló korlát volt.
  • Forgalmi okokból álló kocsisor mellett jobbról előre lehet sorolni kerékpárral a jobb láthatóság érdekében
  • Az előretolt kerékpáros felállóhelyek a kanyarodást segítik, jobb láthatóságot, biztonságosabb elindulást tesznek lehetővé.
  • A szigorú jobbra tartás kerékpározók számára már nem kötelező, hogy az út széli hibákat, szemetet, parkló mellett kinyiló ajtókat el lehessen kerülni. Ezt a KRESZ módosítást is az utakat használó kerékpározók tapasztalatának köszönhetjük, akik rájöttek, hogy nagyobb biztonságban vannak, ha a szabályok ellenére tartanak némi távolságot az út szegélyétől.
  • Több helyen találkozhatunk olyan lámpával, ahol a kerékpársáv néhány másodperccel korábban kap zöld jelzést. Így könnyebb elindulni, a kereszteződésben már az előtt látható a kerékpározó, hogy a gépjárműforgalom elindulna, egy kis „egérutat” nyer a gépjárműforgalom előtt, akik számára szintén konfliktusmentesebb így a közlekedés. Ez is abból származik, hogy a tervezők rájöttek, a zöld jelzés előtt elinduló kerékpározók sokszor a biztonság javára cselekszenek.

Az előadásban további példákat mutattunk be, és ajánlottunk gondolatébresztő videókat arról, hogyan szabályozzák Párizsban a piros lámpán való áthajtást kerékpárral, és miért olyan elnéző a holland szabályozás a kerékpározókkal.

Molnár Berta

 


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

  • Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.
  • Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
  • Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!
  •