Piackutatások, felmérések

TARTALOM

  1. EUROSTAT - kerékpárhasználat az Európai Unióban (2014, 2013, 2010)
  2. Európai Kerékpáros Barométer: Magyarország 8. helyen Európában
  3. Magyarországi kerékpárhasználat (2010-2015) - a TNS-HOFFMANN támogatásával
  4. Felmérés a Kerékpárosklub tagjainak körében - 2012.
  5. A kerékpáros és vasúti közlekedés kapcsolata - 2012.
  6. Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszer ( a MOL Bubit bevezető kutatás) - 2009.
  7. Vidéken 24%, Budapesten 7% naponta biciklizik (Cofidis Hitelmonitor reprezentatív felmérés, 2017. május)

1. EUROSTAT - kerékpárhasználat az Európai Unióban 

2014: Magyarország a harmadik legkerékpárosabb ország az EU-ban 

  • Az Eurobarométer legfrissebb adatai szerint rendszeres kerékpárhasználat tekintetében Magyarország a 3. helyen áll Európában. A magyarországi megkérdezettek 22%-a válaszolta azt, hogy a kerékpár a leggyakrabban használt közlekedési eszköze. Csupán Hollandia (36%) és Dánia (23%) előz meg minket.
  • A kérdőívben használt pontos kérdés ez volt: "Egy átlagos napon, milyen közlekedési eszközt használ a leggyakrabban?"

A felmérés teljes anyaga itt olvasható, az adatfelvétel: 2014 novemberében történt.

2013: Magyarország a negyedik legkerékpárosabb ország az EU-ban

  • Az Eurobarométer 2013-as adatai szerint rendszeres kerékpárhasználat tekintetében Magyarország a 4. helyen áll Európában. A magyarországi megkérdezettek 25%-a válaszolta azt, hogy naponta legalább egyszer használt kerékpárt. Csupán Hollandia (43%), Dánia (30%) és Finnország (28%) előz meg minket.
  • A heti egyszeri kerékpárhasználat tekintetében már Németország is felsorakozik mellénk a 4. helyre, hiszen ott nagyon elterjedt a hétvégi kerékpáros túrázás: a magyarországi és a német megkérdezettek 45%-a válaszolta, hogy hetente legalább egyszer kerékpározik. Ugyanezen adatok Hollandia, Dánia és Finnország esetében 71%-56%-57%  (Táblázat itt).
  • A kérdőívben használt pontos kérdés ez volt: "Ön milyen gyakran.... –gyalogol -használ autót –tömegközlekedést – biciklit -motorbiciklit.....?"

A felmérés teljes anyaga itt olvasható, az adatfelvétel: 2013 május – június hónapjában történt.

2010: Magyarország a második legkerékpárosabb ország az EU-ban

  • 2010-es Eurobarometer kutatás szerint Magyarországon a lakosság 19,1%-a nyilatkozott úgy, hogy a napi közlekedéshez a fő eszköze a kerékpár. Ezzel a második helyen vagyunk Hollandia után (31,2%), és megelőzzük Dániát is (19%).   (1000 fős reprezentatív mitán kérdőíves lekérdezés).
  • Ez az eredmény nagyon összecseng a saját kutatásainkkal, ami szerint a lakosság átlag 40%-a nyilatkozik úgy, hogy használja a kerékpárját közlekedésre. ( A két eredmény különbsége a kérdés különbségéből adódik).
  • A kutatásban sok más érdekes adat is olvasható a közlekedésről Európában : http://ec.europa.eu/public_opinion/flash/fl_312_en.pdf
  • A kérdőívben használt pontos kérdés ez volt: "Mi az Ön legfőbb közlekedési eszköze napi tevékenysége során?"

Az adatfelvétel 2010 októberében történt.


2. Európai Kerékpáros Barométer: Magyarország 8. helyen Európában

Az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) szerint Magyarország megőrizte stabil 8. helyét Európában az 5 szempontot vizsgáló Európai Kerékpáros Barométer kutatás szerint. A kerékpárhasználatot és turisztikát tekintve dobogós helyezésünk van, a kerékpáros közlekedésbiztonság tekintetében pedig az európai élmezőnyhöz tartozunk! Tovább >>


3. Magyarországi kerékpárhasználat (2010-2015) - a TNS-Hoffmann támogatásával

  • 2010 márciusa óta évi 4 felmérés 
  • 1000 fős minta, mely a főbb szocio-demográfiai jellemzők (nem, életkor, iskolai végzettség, településtípus és régió) mentén a 18 éves vagy idősebb magyarországi állandó lakosokra reprezentatív
  • 2014. szeptembertől a pontos kérdés:
    • Ön milyen gyakran használ kerékpárt közlekedési céllal?
    • Ön milyen gyakran használ kerékpárt szabadidődős céllal (pl. túrázás, sportolás)?
  • 2014 májusáig a pontos kérdés:
    • Az elmúlt két hétben (14 napban) hány napon használta kerékpárját közlekedési céllal és hány napon használta túrázni/kirándulni? Ha egy nap többször is használta, az is 1 napnak számít." 
    • Azt a válaszadót tekintettük kerékpárral közlekedőnek, aki a 14 nap alatt legalább 1-szer használta kerékpárját közlekedési céllal, és értelemszerűen azt túrázónak/kirándulónak, aki ez utóbbi céllal szintén legalább 1-szer használta kerékpárját a kérdéses időszakban.

Összes bejegyzés a témában >>


4. Felmérés a Kerékpárosklub tagjainak körében

2012. őszén felmérést végeztünk azzal kapcsolatban, hogy mi motiválja tagjainkat a klubba való belépésre, illetve, hogy régi tagjaink miért léptek ki. Az eredmények itt érhetőek el.


5. A kerékpáros és vasúti közlekedés kapcsolata

2012. februárjában, a MÁV-Start-tal közösen végzett kutatásunkat 1374-en töltötték ki. A kerékpáros és a vasúti közlekedés kombinációjának tapasztalatait vizsgáltuk, az eredmények itt érhetőek el.


6. Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszer (KKKR) kutatás - Hoffmann Research International

  • Terepmunka időpontja: 2009. január 30. - február 8. -otthoni kérdezés
  • 500 fős reprezentatív minta Budapesten és a környező agglomerációs településeken 15-65 évesekről.
  • A kutatási folyamat három modulból állt:

 1. Kvantitatív reprezentatív lakossági felmérés az általános közlekedési szokásokról és a biciklizéssel összefüggő attitűdökről;
 2. Kvalitatív vizsgálat: a potenciális célcsoportok szokásainak és attitűdjének mélyebb megértése;
 3. a Public Bike koncepció részletes vizsgálata


7. Vidéken 24%, Budapesten 7% naponta biciklizik (Cofidis Hitelmonitor reprezentatív felmérés, 2017. május)

A Cofidis Hitelmonitor 2017 tavaszi kutatásából meglepő és régóta sejtett dolgok derültek ki a magyarországi kerékpározásról. Sokaknak újdonság lehet, hogy a magyarok 35%-a hetente biciklizik, ráadásul a többség közlekedési és nem sport célból teker. Sőt, a lakosság negyede rendszeresen bringával megy munkába, bevásárolni, ügyeket intézni. A budapestiek 7%-a naponta kerékpározik. A válaszadók többsége nyitott a kerékpározásra, és örülne, ha többen járnának két keréken. Nem újdonság, hogy a bringázástól továbbra is a vonzó környezet hiánya tartja vissza a még nem kerékpározókat. Ha ők kerékpárra ülnének, Magyarország vezető bringás nagyhatalom lehetne. 

Tovább a kutatásról szóló cikkünkre >>