Szorosabb szakmai együttműködés a MÁV-START–tal

Címkék:

Megújítottuk a már eddig is fennálló szakmai együttműködésünket a MÁV-START-tal annak érdekében, hogy a jövőben megvalósuló kerékpáros fejlesztések valóban jól használhatóak és kerékpárosbarátak legyenek.

A kerékpárral közlekedők és túrázók jól ismerhetik a MÁV-START által nyújtott szolgáltatásokat és azok színvonalát. Mindennapi utazásaink során számtalan jó és kevésbé jó megoldással találkozhatunk, a folyamatos fejlődés azonban érezhető. Az elmúlt években rengeteg kerékpárosbarát kialakítás valósult meg, mind az állomások, mind a vasúti kocsik kialakítását illetően. Elég, ha a budapesti pályaudvarokon megjelent kerékpártámaszokra, az új alacsonypadlós vasúti kocsikra, vagy a frissen átadott kelenföldi aluljáróra gondolunk.

Annak érdekben, hogy a jövőben megvalósuló kerékpáros fejlesztések valóban jól használhatóak és kerékpárosbarátak legyenek, megindult egy szakmai együttműködés a MÁV-START-tal. A megkezdett közös munka eredménye egy kerékpárszállító vasúti kocsikra vonatkozó paraméterkönyv elkészítése lesz. A paraméterkönyv célja meghatározni a vasúti kocsikkal szemben támasztott elvárásokat, valamint ajánlásokat megfogalmazni, amelyeket a jelenlegi kocsik felújításakor és újak beszerzésekor – a műszaki lehetőségek függvényében – figyelembe fognak venni. A projekt eleme továbbá egy minden kocsira kiterjedő használhatósági teszt elvégzése, melynek eredményei támpontként szolgálhatnak az esetlegesen szükséges módosítások elvégzéséhez.

A munka előrehaladtával folyamatosan beszámolunk a fejleményekről.

 

forrás: origo.hu

 

***

További bringás hírek:
- a Kerékpárosklub további MÁV-START-tal kapcsolatos hírei itt olvashatóak.
- a MÁV-START oldalán

 

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése

A MÁV-START szeptember 1-től a menetrendi módosítással törli a pécsi, a miskolci és a debrecen-nyíregyházi IC-ken a kerékpárszállítási lehetőséget. (Néhány vonaton marad, mikor nemzetközi kocsikból álló szerelvény megy. Ez Miskolcra egy pár, Pécsre két pár vonat.)

Tud már a Kerékpárosklub erről? Lesz valami lépés az ügyben? Tapasztalataim szerint az IC-ken a kerékpáros kocsik valóban nem voltak túl kihasználtak kerékpáros szempontból, bár kerékpár nélküli helyjegyet is adtak ide ki, ha a rendes kocsikba elfogyott.

Azonban Pécs felé a személy és sebesvonatok eléggé lassúak, így az nem igazán alternatíva. Miskolc felé a gyorsvonaton nincs kerékpáros kocsi, és előfordul, hogy a 4 kerékpárnyi kapacitás messze nem elegendő (főleg, hogy a hegyek miatt többen mennének arra biciklivel). Régen itt olyan kocsik jártak, amiknek a végén volt 2 db biciklikampó, így azért több bringa fért fel, mint a mostani négy. Debrecen és Nyíregyháza felé nem ismerem annyira a helyzetet, arról nem tudok nyilatkozni.

Hogyan lenne célszerű ezügyben a MÁV-STARTot ostromolni?

Maximálisan egyetértek veled.Én a Cegléd Budapest vonalon utazom mindennap biciklivel, ahol a nyári időszakban a reggeli vonaton még a szállító szerelvényt is levették.
Marad a folyosón álldogálás majdnem 30 ezer forintos bérletért.

Ez mind szép és jó. A gyakorlat kicsit mást mutat. A 100a vonalon ingázva egész évben megváltom a kerékpárbérletet. Két szélsőséges esetet tapasztalok:

- Hagyományos piros csíkos ingavonati szerelvény vezérlőkocsija, 5db kerékpárkampóval.

Előnyök: dedikált hely a bringának, ahol az lelakatolható és megfelelően rögzíthető is!

Hátrányok: a fejállomáson felszálló utasok elfoglalják a bringás helyeket (a kampókkal szemben levőket), holott egy hétkocsis ilyen szerelvényben ezen az négyen felül 500 ülőhely van. Választhat a hosszabb távolságon utazó kerékpáros, hogy ácsorog a bringánál, vagy lelakatolja azt, és beljebb megy leülni.
Ez újabb konflikushelyzetet teremt, ezúttal a jegyvizsgálókkal, akik hiába látják (mert nem nézik meg rajta az írást) a felmutatott kerékpárbérletet, hiába köszönik szépen, a vezérlőben elé ugranak a bringához érkező kerékpárosnak a "nem láttam a biciklijegyet!" felkiáltással és feltartóztatják. Szerencsére ez az elenyésző kisebbség, mások udvariasak, úgy kérik, megint mások meg csak dünnyögnek az orruk alatt.
Ez a vonatrész a gyülekezőhelye (relatíve zárt felépítése következtében) a tipikusan renitens, jegy nélküli utasoknak is, akik a jegyvizsgálót kívánják minél hosszabban elkerülni. Néha ittasak, agresszívek, a jegyvizsgáló egy díszesebb társaság láttán azok leszállásáig be sem mer jönni.
A kampók és a rögzítőszerkezet siralmas állapota, javarészt a vandálkodásnak köszönhetően. A reteszelőmechanizmus nem tart megfelelően, így a kampószár a kerékpár alatt "lezuhan", a hátsó váltó kanala illetve a féktárcsa sérül a kerékbefogó pofákkal ütközve az ilyen "lezuhanáskor". A rosszabbik eset, amikor a szárat végállásában akadályozó alátét + anya a vandálok martaléka lett. Ekkor ez egész szár a földig zuhan a jó két-három kilogrammos tömegével, a kerékpár meg elszabadulva esik, amerre sikerül. Két alkalommal voltam ilyennek szemtanúja, amikor is a bringa is megrongálódott, és a személyi sérülés nem megtörténte is csak a csodán múlott. Egyik alkalommal egy kisgyereket került el a leeső kerékpár tömege pár centivel.
A vezérlőkocsi korábban mindig elöl volt, azonos irányban elhelyezve. Most össze-vissza. Hol elöl, hol hátul. A közbenső állomáson felszálló utas dilemmája: hol helyezkedjen...? Még középen a peronon is egy-két percbe telhet a vonat egyik vagy másik vége felé eltolni a bringát - mert felszállni nem szabad a peronon. Írtam már a MÁV-START Zrt-nek észrevételt, az volt a válasz, hogy a szerelvényösszetétel változhat, és megmondani nem tudják, hol helyezkedik el a bringás szakasz. Belátható, hogy egy szabáylos bringás egy állomáson 1-2 perc túltartózkodást is okozhat a vonatnak, amíg arra vár a jegyvizsgáló, hogy a vezérlőkocsiig eltolja a bringát. Több állomáson több bringás a késést fokozhatja. IC vonatok esetén a hangosbemondó közli a kerékpáros szakasz helyét, személyvonatoknál miért nem? A bringás egyre több a vonatokon! Technikai akadálya kevés van, mert a FOR renszerben szerepel, hogy mozdony vagy vezérlőkocsi van-e a vonat elején.

- Flirt motorvonat, alacsony padlóval, amit a cikk is kiemel. A fenti problémák egy csapásra megszűnnek, kb. a vonat közepén, illetve több összekapcsolt szerelvény esetében még több helyen van bringás szakasz, nincs rentiens utasközönség, nincs a kerékpárját lelakatoló bringás, aki azt otthagyja, mert egyszerűen erre LEHTŐSÉG nincs. Nem lehet a kerékpárt rögzíteni! 11 felcsukható-lenyitható ülőhely van, amik mellé bringa-babakocsi-tolószék piktogram van ragasztva. Kié a prioritás? egy bicikli NÉGY lenyitható helyet használhatatlanná tesz, kettő egymásra támasztott a vonaton az átjárást komolyan korlátozza. A jól látható piktogramok ellenére a közbenső állomásokon felszálló utasok hőbörögnek (már-már tettlegességig fajul néha a konfliktus) a kerékpár miatt. Aminek jobb híján a mozgáskorlátozott utasok kerekesszék-rögzítő biztonsági öve szolgál szintén rögzítésül. A piktogramhoz elhelyezett bringát a jegyvizsgáló áthelyeztette a szemben oldalra a WC-hez (négy lenyitható helyett csak három ülés van). Elmonása szerint ott a helye, és a piktogram emezen az oldalon azt hivatott jelezni, hogy ide ülhetnek a bringások (pont ellopták a szemben oldalról a három üléstől a piktogram matricát, így ott is csak ezért nem volt). Ott a kerékpárt nem lehet rögzíteni, nincs még biztonsági öv sem. Kérdeztem, mi lesz, ha hirtelen fékezéskor elszabadul és balesetet okoz? Állítása szerint fognom kellene (ja persze, úgy, hogy szemben ülök). Erre az volt a válasz, hogy álljak a bringához, és úgy fogjam. Kissé ironikus volt, hogy mindezt a felirat alatt mondta: "a vonat hirtelen fékezhet, kérem mindig szíveskedjenek kapaszkodni". Megkérdeztem, hogy a bringát fogjam, és én szenvedjek balesetet, vagy kapaszkodjak, és a kerékpár szabaduljon el? Választ nem kaptam, de továbbra sem engedte, hogy az öves rögzítést alkalmazzam.
A telefonos ügyfélszolgálaton (felhívtam őket) azt sem tudták, hogy néz ki belülről a FLIRT szerelvény, rácsodálkozott a diszpécser, hogy-hogy nincs kampó? Ellopták? Mikor közöltem vele, hogy teljesen más, mint azt hiszi, csak csodálkozott ismét.

Tehát a legfontosabb véleményem szerint a MÁV-START munkatársainak megfelelő oktatása, a konkrét szerelvényre vonatkozó KONKRÉT kerékpár elhelyezési leírás (ne csak egy bringapiktogram legyen, és oldd meg fiam jelleggel), legalább a jegyvizsgáló legyen képben, hogy mit és hogy lehet, szabad, kell megoldani, és ilyen téren egységes, ambivalencia mentes iránymutatást adhasson a kerékpárjával szabályosan utazóknak.
Ahol nem egyértelmű, ott legyen egyértelműen kijelölve, hogy az ott konkrétan kerékpáros hely, és csak pótülésként szolgál, vagy épp az ellentettje, legyen leírva, hogy a kerékpáros így járt, ha egy szál utas ott ül az összes ilyen hely közepén.

A paraméterkönyv tehát szép kezdeményezés, de a meglevő járműpark javarésze jó ideig még megmarad, ide pedig leginkább szervezési és apró, de nagyszerű megoldások kellenek.

Rengeteget utazom vasúton kerékpárral és mindez csak a leggyakoribb problémakörök kivonata volt!

A regisztrált e-mail címemen elérhető vagyok, kérés esetén a fenti és egyéb problematikus vasút - kétkerék kérdéskörben szívesen segítem a kerékpárosklub munkáját.

HGyu