Facebook Instagram Youtube

Új bringás túraútvonalak Hódmezővásárhely környékén

2016.07.24
Hódmezővásárhely az alföldi közlekedés adta kényelmes kerékpározási lehetőségekkel, 60 kilométernyi bel- és külterületi kerékpárúttal, húsznál is több, bel- és külterületre kidolgozott gyalogos és biciklis útvonallal várja a kezdő és gyakorlott kerékpárosokat.

A területen működik kerékpárosbarát étterem – biciklis menüvel -, de a külterületi útvonalak mentén telepített kerékpáros javítószettek is rendelkezésre állnak szükség esetén. Képzett túravezetők kísérhetik a kerékpárosokat, akik számára egyéni kérés alapján túraútvonalakat állítanak össze, illetve túrakerékpárt, vendéglátást, szállást és programokat is biztosítanak.

A számos túraútvonal közül a kerékpárosok figyelmébe ajánlják a Körtvélyest és Mártélyt érintő túrát, amely érinti az egykor tanyasi iskolaként működő, nemrég felújított bodzásparti iskolát, a Tisza töltésén eléri az egykori csendőrlaktanyát, ahol a skanzen mellett az őshonos szürkemarha gulya is megtekinthető. A gáton tovább haladva Mártélyon a Tisza holtágának csodálatos élővilágát bemutató Bodnár Bertalan Oktatóközpont, az élőhelyeken végigkalauzoló tanösvények, valamint a gyerekek számára játéklehetőséget kínáló kalandpark is várja a túrázókat. A kalandvágyók ladikot, vagy kenut vehetnek igénybe a holtág területének még alaposabb megismerésére. A parton kialakított bográcsozó helyeken akár magunk is készíthetünk harapnivalót, de vendéglátás, sőt, szálláshelyek igénybevételére is van lehetőség.

A másik, Csomorkányi úton induló kiemelt útvonal a XV. századból fennmaradt romtemplomhoz vezeti a kerékpárosokat, ahonnan tovább haladva Kardoskút térségében épített kilátókból csodálhatják meg a Fehértó természetvédelmi területének gazdag madárvilágát. Innen Kardoskút-Pusztaközpont felé vezet az út, ahol a környék néprajzi kincseit tekinthetik meg a Múzeum és Olvasókör épületében, majd Kardoskúton az Oncsa-ház és a település első világháborús emlékhelye várja a turistákat.

Vásárhely felé visszaindulva a Nagy Keresztúton érkezünk meg Székkutasra, ahol a Piroska történetéről híressé vált német író, Hugo Hartung emlékszobája tekinthető meg a Művelődési Házban, míg a település múltját az Emlékházban ismerhetik meg a látogatók. Útban Vásárhelyre – a 47-es út mellett épült, biztonságos kerékpárúton tekerve - a Sóshalmi olvasókörnél tehetünk pihenőt, vagy tovább haladva a Sóshalmi Borászatban kóstolhatjuk meg a kellemes, homoki borokat.

A Kerékpárosklub túravezetői is résztvettek az útvonalakat bemutató tekerésen, amire így emlékeznek vissza:

"Csodaszép napos reggelen gyülekeztünk Hódmezővásárhely főterén, hogy elinduljunk a város által szervezett Túrázzunk kerékpárral! elnevezésű rendezvény 70 kilométeres bicikli túrájára, amin egy több mint 20 fős csapattal indultunk el. A városból végig bicikliúton tekerve jutottunk el a Karodskút felé vezető útra. Két világháborús emlékműnél is megálltunk, hogy nemzeti színű szalagot helyezzünk el, és meghallgathattunk egy-két  történetet is. Az első nagyobb pihenőnk a Csomorkányi templomrom volt. Nehéz leírni, de különleges érzés tölti el az embert azon a helyen. Egy rövidebb tekerés után, már ebédidő közelében értünk Kardoskútra, ahol a helyiek finom zsíros kenyérrel és zöldségekkel vendégeltek meg minket, hogy maradjon erőnk az út második felére is. Ezután meg sem álltunk Székkutasig, ahol megismerkedhettünk Hugo Hartung-gal és a Piroska-kultusszal. Innen újra Hódmezővásárhely felé vettük az irányt, de útközben még betértünk a Sóhalmi Borászathoz, akiknél a borkóstoló és a friss házi pogácsa igazi különlegessége volt a napnak. Jó volt itt lenni, nagyszerű emberekkel megismerkedni és remélem lesz még alkalmam errefelé túrázni." - Somogyi Viktor

"Napsütéses szombat reggelen gyülekeztünk Hódmezővásárhely főterén, hogy Kardoskút és Székkutas érintésével megismerkedjünk a környék látnivalóival, kulturális értékeivel és természeti szépségeivel. A több mint 60 km-es túrára nagy volt az érdeklődés, reggel 9 órakor több mint 20 fővel indultunk útnak.
A túra első felében megnéztük az első világháborús hősi emlékműveket, megálltunk a csomorkányi romtemplomnál, majd a Körös-Maros Nemzeti Park egyik madármegfigyelő kilátójánál, ahol meséltek nekünk az ott élő fajokról és a vándormadarakról. A kardoskúti Pusztaközpontban a helyiek szívélyes fogadtatása megragadó, lila hagymás zsíros kenyerük pedig finom és igen tápláló volt. Kora délután Székkutas felé vettük az irányt, ahol megtekintettük a Hugo Hantung emlékkiállítást és megismerkedtünk a Piroska kultusszal. A nap megkoronázásaként hazafelé gasztroélményekben is részesültünk a Sóshalmi Borászat jóvoltából. Aznap minden megvolt, ami egy élményekben gazdag túrához kell: napsütés, bringa, jó társaság, szívélyes vendéglátás. Ezúton is köszönöm!" - Varga Andrea

A gyalogos és kerékpáros túraútvonalak ide kattintva megtekinthetők.

Az összes túrával kapcsolatban információ:
Sonkoly Ágnes

E-mail: hodmezovasarhely@tourinform.hu

(X)

Kapcsolódó hírek

Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Forgalomcsillapított, bringa- és gyalogosbarát utcák és mikromobilitás Brüsszelben

Ősszel Brüsszelben jártunk egy konferencián. Természetesen megnéztük a várost biciklis, gyalogos, tömegközlekedési, rolleres és autós szemszögből is. Bár a belga fővárost szuperszéles autóutak, hosszú alagutak és bonyolult önkormányzati rendszer darabolja fel, mégis példát vehetnénk a forgalomcsillapítás és fenntartható közlekedési módok irányában tett lépésekért.

2020.02.20 |  aron
Gyűjsük össze a lekopott kerékpáros felfestéseket Budapesten!

A Fővárossal való együttműködése keretében a Magyar Kerékpárosklub összegyűjti azokat a helyszíneket, ahol lekoptak, vagy hiányoznak kerékpáros burkolati jelek, hogy a tavasz folyamán kijavítsák ezeket.