Miért jó tagnak lenni?

Megbeszélésre hívták a Kerékpárosklubot a BRFK-ra

A Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) kezdeményezésére meghívtak minket március elején a Budapesti Rendőrfőkapitányságra egy közlekedésbiztonsági egyeztetésre. A találkozó kiváltó oka egy  mostanában terjedő videó volt, amelyben egy kerékpáros futár villamosok között cikázik.

A rendőrök együttműködésünket kérték annak érdekében, hogy ilyen esetek ne fordulhassanak elő, hogy a kerékpáros ne akadályozza, veszélyeztesse a villamos közlekedést.

Ahogy elmondtuk a megbeszélésen, elítéljük az ilyen  viselkedést, hiszen ez nemcsak a kerékpárosra nézve veszélyes, hanem a villamoson utazókra is. A villamos vezetője hirtelen fékezésre kényszerülhet, aminek következtében az utazók sérüléseket szenvedhetnek.

Ugyanakkor felhívtuk a figyelmet arra, hogy a megoldás nem a kerékpározás feltételeinek szigorításában és csupán a szabálytalankodó kerékpárosok büntetésében rejlik.
Sokszor a nem megfelelő infrastruktúra vagy forgalomtechnika kényszerít ki azt, hogy a kerékpárral közlekedő szabálytalanul, nem a számára fenntartott helyen teker, például a villamossínen, vagy a járdán.

A budapesti Nagykörút tipikusan ilyen hely: a parkoló gépjárművek, a 2 szűk forgalmi sáv és a villamossínek által elfoglalt útfelületen a kerékpárral közlekedőnek nem jut biztonságos közlekedésre alkalmas hely, és a parkoló autók kinyíló ajtajai is veszélyeztetik a kerékpáros biztonságát.

Súlyos problémának tartjuk azt is, hogy  a kerékpárral közlekedő a gyalogosoknak fenntartott járdát használja, hiszen ez veszélybe sodorja a közlekedés legvédtelenebb szereplőit, a gyalogosokat. A járdán tekerők sok esetben azzal érvelnek, hogy félnek lemenni az úttestre, mert félnek a gépjárművektől: azok nem tartanak elegendő oldaltávolságot, túl nagy sebességgel közlekednek, és emiatt nem érzi magát biztonságban a kerékpáros.

Ezek sokszor valós félelmek, aminek megoldása csak az lehet, ha a tervezők és döntéshozók a közlekedés minden szereplőjének igényét figyelembe veszik a közlekedési infrastruktúra és szabályrendszer kialakításánál, és eltűnik a gépjárműforgalom aránytalan előtérbe helyezése a  tervezési és döntési folyamatokból. Mindamellett, és talán ezzel egyidejűleg mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy kialakuljon az egymásra figyelő, egymást elfogadó közlekedés, ahol a forgalom egyes résztvevői nem csak saját érdekeiket nézik, hanem egymásra figyelnek.
(Ezt tűzi ki célul a Kerékpárosklub hamarosan kezdődő új Együtt Közlekedünk kampánya, melyet az Országos Balesetmegelőzési Bizottsággal közösen indít.)

Addig is, ha megnézitek kisfilmünket, tuti nem fogtok többet a járdán kerékpározni :)

 

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése

Sztem azért hívták konzultációra a klubot, mert nem értik máig sem, h ha a bringások elfértek a két Combi között, ők a járőrautóval miért nem...:-)

Ne úgy legyen... de ez a szalámitaktika kezdete is lehet (durvább változatban lásd pl. magyar belpolitika 1945-1949).

Nyilvánosságra hozzuk a legradikálisabb támogatód botrányos akcióját - leszel szíves elhatárolódni tőle.

Rendben, ez tényleg elfogadhatatlan. Megvolt.

Jön a következő legradikálisabb, most már (hogy az előzőt kizártuk) ő a legfeltűnőbb. Tagadd meg őt is.

És így szép lassan azt veszed észre, hogy széttöredezett a bázisod.

--

A válasz szerintem elég ügyes volt.

Sokan várjuk a fejleményeket :)

Magyarországon amúgy szerintem a kampányfilmeknek kevesebb haszna van, mint külföldön. Meg aztán... Mit is lehetne mondani?

"Fizetned kell a hitelt? Ne az úttesten vezesd le a feszkót!"

"Kisgyerekes anyukák a zebrán? Ne hajts közéjük!"

Valószínűleg sokan kapnának a fejükhöz, felismervén, hogy mekkora tulkok, és másnaptól nem így közlekednének...

(Meggyőződésem amúgy, hogy a kampányfilmeket azok nézik és azok terjesztik, akik maguk is normálisan közlekenek, vagy legalábbis az a minimum, hogy megpróbálják. A többiek pedig, vagyis pont azok, akiknek meg kellene néznie, és okulni, pont letojják :/)

Szerintem itthon a büntetési tételek szigorítása (arányos fizetés, nem fix összegek), aktív rendőri jelenlét (nem traffis, vagy ha mégis, akkor indokolt helyeken), ezzel párhuzamosan - vagy méginkább ezt megelőzően - a szabályok gyakorlati közlekedéshez igazítása. (Nem csak bringás szempontból persze, bár sanszosan ott a legnagyobb a lemaradás...)

Éppen ezen dolgozunk az OBB-vel (most a BRFK-n voltunk, és nekik is elmondtuk) azon, hogy legyen kampány a partneri viselkedésre. Mert nem egyik vagy másik szabálytalan, hanem egyöntetűen nem figyelünk egymásra.

Engem igencsak meglep, hogy egyetlenegy video miatt hivtak be a Kerekparosklubot. Pedig hany tonna video van gepjarmuvek vezetoirol (pl itt: https://www.youtube.com/playlist?list=PLgVcOaLQ62m7xXxzPw3u8QGepRnWkcsae), megse tortenik semmi komoly fellepes. Pedig megkereshetne a rendorseg az Autoklubot, hogy terjessze a minimum 1 meteres oldaltavolsag kampanyt.

Csak remelni tudok, hogy nem lesznek tulbugzo rendorok, mint pl egy amerikai kollegajuk: http://bikeportland.org/2013/10/25/video-of-bike-lane-citation-in-ashlan...

Ezzel nem vedeni akarom a villamosos videon lathato barmokat es hozza hasonlo idiotakat, termeszetesen buntessek meg oket. Viszont mit er az egesz, ha a rendorok elneznek mindenfelet, fuggetlenul jarmuvek tipusatol? Tobbszor lattam, hogy a rendorok nem intezkedtek szabalysertokkel szemben, egyszeruen tovabballtak, mintha semmi nem tortent, emiatt igen rosszak a tapastalataim roluk...

Van kb. 2500-3000 videóm, amin szabálytalan gépjárművezető ténykedik. Pirosozások hegyekben, záróvonal letojása, zebránál elkövetett mindenféle szabálytalanság, irgalmatlan sok centizés (jópár igen durva), de van benne 110-el szembejövetel és sok más hasonló kedvesség is.

Érdemes itt is körülnézni:

http://www.roadsafe.hu

Kinek kell elküldeni a videókat, hogy az Autóklubot tárgyalásra hívják?

Ha egy videó alapján idáig jutottak, hogy megkeresték az MK-t, akkor nagy jóság lesz az utakon, ha végignézik akár csak az RS-en fellelhető videókat...

Ja igen: a gépjárművezetők többsége - mint pl. a ma esti díszpéldány is - szentül hiszi, hogy ha nem ütött el, akkor nem történt semmi, és belefér a centizés, mint ahogy az is, hogy ezt megtehetik akkor is, ha én nem ott megyek, ahol szerintük kéne.

(A többség nem jól tudja a szabályokat, járdára zavarna, gyalogosokkal tömött bringagyalog mellett pampog, biciliutazik, ahol nincs is, és hasonlók, vagy a ma esti példa: nem mentem a bringatilosos Tímár utcai felüljáróra, ezért 40 méterrel a 10 másodperce pirosra váltott lámpához muszáj volt lecentizve rohanni....

Ha véletlenül nincs szabály, amire emlékezni kellene, akkor a történetben tévednek, mert szerintük kacsázok, össze-vissza megyek, stb... Közük nincs a történeteknek a valósághoz...)

Végtelen hosszúságú listát tudnék sorolni, hogy min kéne változtatni, de persze a fejekben kéne, és az sok munka.

Ezen a téren mikor remélhetünk változást? Mikor lesz végre eltörölve a kötelező infrahasználat? Mikor mennek rá arra, hogy ha valaki szándékosan nekem jön, akkor az a bíróság előtt is szándékosnak minősüljön? Mert most az van, hogy ha nem esek el, és nem töröm be a fejem, a pszicho majom továbbra is az utakon vadulhat, mert "nem áll fenn személyi sérülés esélye". (Csak a kezemet vitte el a visszapillantóval...)

Az ominózus videóról pedig annyit, hogy erősen kétlem, hogy azért mentek a villamosok között, mert nem ismerték a szabályokat, vagy mert az úttesten féltek a centizéstől. Akik a debreceni körforgalomban minden évben driftelgetnek, vajon azért teszik, mert nem tudják, hogy szabálytalan? Nincs jogosítványuk, rendszám az autókon, stb? Dehogynem. De nem is ezért csinálják. És hány ilyen van...