Háborús állapotok után: kerékpárosbarát lett a Károly körút

Csoportok:

Amint azt sokan észrevehettük, a Károly körút jópár hónapja átalakítás alatt áll. A héten úgy látszik, már tényleg csak az utolsó simításokat végzik, ennek végeztével végre a város legfontosabb csomópontja is megközelíthető lesz kulturált kerékpáros infrastruktúrán. A Károly körút átalakítása (a Kiskörút Deák tér és Astoria közötti része) egy uniós forrásból finanszírozott projekt, a Budapest Szíve "Reprezentatív kaputérség" alprojektje. Ez tehát kifejezetten a forgalomcsillapítást és a belváros élhetővé tételét célozza, míg a Kiskörút többi része, tehát a Múzeum és a Vámház körutak átalakítása a 4-es metróhoz kapcsolódó, annak a költségeiből fizetett átalakítások voltak - bár eredményüket tekintve hasonlóak.

aronman: Kiskortesav IMG 8978

A Károly körúton a tervezők pozitív hozzáállásának és a Kerékpárosklub közbenjárásának köszönhetően folytatódik a Múzeum körúti kerékpársáv, néhány kivétellel. Az Astoria és a Dohány utca között ugyanis olyan szűk a keresztmetszet, hogy a két forgalmi sáv mellett nem férne el a kerékpársáv, ezért ott mindkét irányban a külső sávban felfestett piktogramok (az új KRESZ-be bekerült "kerékpáros nyom") segítik a biciklisek és a többi jármű integrált közlekedését. Ez lesz az első kísérlet Budapesten a kerékpáros nyom alkalmazására viszonylag forgalmas úton, kíváncsian várjuk a tapasztalatokat. Az együttműködés kényszere egyébként általában növeli a biztonságot, a kezdeti bizonytalanságok után valószínűleg működni fog ez a struktúra. A Dohány utcától az Andrássy útig a Kiskörút többi részével azonos kialakítású kerékpársáv lett (kivéve a Gödör menti szakaszt, ahol csak a Gödörrel szembeni oldalon lesz ilyen, a másik oldalon megmarad a gyalog-kerékpárút). Több helyen (Dohány u., Gerlóczy u., Anker köz) a zebra mellett kerékpáros átjáró is lesz az út másik oldalára tartóknak vagy a balra kanyarodóknak. A sok zebra (a Rákóczi úttól az Andrássy útig 9 db) persze azt is jelenti, hogy gyakran meg kell majd állni a lámpáknál - hiszen az átalakítás első számú célközönsége a gyalogosok, a biciklisek csak azután következnek, és ez így természetes. Az Andrássy út keresztezése előtt kissé elhúzták a forgalmi sávokat, hogy legyen hely a kerékpársávnak. Az viszont a tervektől eltér, hogy megszűnik a külön jobbra kanyarodó sáv, így az Andrássyra kanyarodó autósok a kerékpársávon közvetlenül a kereszteződésben mennek át - ez még okozhat konfliktusokat. Várható az is, hogy innen egyenesen továbbhaladva egyre több biciklis fogja használni a Bajcsy úttestjét a Nyugati irányában, ami már elég nyomós indok arra, hogy itt is fessenek fel kerékpáros nyomot a külső sávban. A Kerékpárosklub Budapest-Belváros szervezete az új kerékpársáv megnyitása alkalmából Olaj+levegő akciót tervez a Deák téren. Várunk minden porzó láncú és lapos gumijú biciklist :-) (Pontos időpont később.)

Szerk.: Képek és videók a cyclechic oldalán!