Facebook Instagram Youtube

Elkészült és megnyílt a Margit híd budai hídfőjében a kerékpáros alagút. És a gyalogosok?

Elkészült és megnyílt a Margit híd budai hídfőjében a kerékpáros alagút. És a gyalogosok?
2011.09.13
Az úgy volt, hogy a Margit híd felújításának tervezése során nem nagyon foglalkoztak - mint tudjuk - a kerékpározás feltételeinek javításával. Azzal sem, hogy talán nem kellene a híd alatti gyalogos aluljárót, HÉV pénztárat többé kerékpáros átkelőnek használni. Mondtuk jó sokszor, meg erősen. Így aztán megkezdődött a gondolkodás, hogyan lehet a híd alatt/mellett átvezetni a bringás forgalmat.

Az úgy volt, hogy a Margit híd felújításának tervezése során nem nagyon foglalkoztak - mint tudjuk - a kerékpározás feltételeinek javításával. Azzal sem, hogy talán nem kellene a híd alatti gyalogos aluljárót, HÉV pénztárat többé kerékpáros átkelőnek használni. Mondtuk jó sokszor, meg erősen. Így aztán megkezdődött a gondolkodás, hogyan lehet a híd alatt/mellett átvezetni a bringás forgalmat. Már tervasztalon volt az alsó rakpart felett konzolokon lógó út, mondjuk nem lehetett elegendő magasságot biztosítani itt (magyarul behúzott fejjel kellett volna áttekerni), amikor megkérdeztük, hogy miért nem lehet a pillérbe alagutat építeni. Kaptunk választ bőven a miért nem-re, de végül megterveződött. És lám, meg is épült. Végre lehet folyamatosan kerékpározni Budán a híd alatt is.

De mi lesz a gyalogosokkal? Annak idején azt kértük, hogy legyen meg az ő helyük is. Nem lett. És ismét a "szembecsukós" megoldás született meg: kiteszünk egy táblát, hogy ez itt kizárólag kerékpárút, és akkor meg is oldottuk a problémát, innét kezdve, ha egy gyalogos átmegy ott, az szabálytalan (pedig nem is szabálytalan, ha alaposan elolvassuk a KRESZ ide vonatkozó részét).

fotó: cyclechic.hu

 

Komolyan azt gondolja valaki, hogy a gyalog közlekedő, látva az alagutat meg a táblát, majd átmegy a túloldalra meg vissza a sok lámpás zebrán, ha véletlenül egyenesen szeretne tovább menni?

Szóval az örömünk picit felhős. Mikor jutunk végre oda, hogy a közlekedést komplexen tervezik/fejlesztik az erre rendeltek? És nem csak (kicsit magunk ellen szólva) érdekek/érdekcsoportok alapján. Hogy a város vezetése felállítja a az alapokat meghatározó prioritásokat a város közlekedésfejlesztéséhez, és onnét kezdve ezek egyikét sem lehet figyelmen kívül hagyni. Még akkor sem, ha valamilyen vélt vagy valós érdek felszólal is ellene.

Tudom, nem illik morogni utólag, főleg egy hasznos és szép alagút átadásakor. Azért szólunk mégis, mert a város közlekedésszakmai munkáját irányító új szervezet - úgy látjuk -  szintén a komplex gondolkodás híve, és hogy számukra is kiemelkedően fontos a környezetet kímélő, fenntartható közlekedési mód előnyben részesítése. A mostani helyzet (gyalogosokat nem figyelembe vévő alagút építés) örökség, érdemes belőle tanulni.

Most mindenesetre a kerékpárral közlekedőkön a sor: figyeljünk a gyalogosokra, lassan menjünk át az alagúton, és ne csengessük/kiabáljuk le őket, legyünk megértők!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron