Miért jó tagnak lenni?

Biciklivel Budán: a 2016-os év mérföldkő lehet

2016-ban több nagy építkezés is befejeződik Budán, ami egyrészt mindenkinek megkönnyebbülést okoz, másrészt számos ponton változik a budai oldal közlekedési kínálata. Bár a lezárások végével autóval is könnyebb lesz közlekedni, a fonódó villamos nyújtotta átszállásmentes kapcsolatok sok városlakót csábíthatnak közösségi közlekedésre. A hírekben kevésbé volt róla szó, de a kerékpározás feltételei is jelentősen javulnak, így várhatóan a Duna ezen oldalán is többen fogják választani a biciklit. Az alábbiakban bemutatjuk, hogy pontosan mire is készüljünk kerékpárfronton.

Tény: Budapesten dinamikusan nő a kerékpárral közlekedők száma. Arról megoszlanak a vélemények, hogy mennyire jó Budapesten biciklizni, de a körülményekben mindenképpen tapasztalható fejlődés: ha nem is rohamosan, de fokozatosan bővül a kerékpárosbarát hálózat nagysága, azonban a város különböző részein eltérő dinamikával.

A fejlesztések az utóbbi években a pesti oldalra koncentrálódtak: a kiskörúti és a Thököly úti kerékpársáv megszületése, az Andrássy úti kerékpársáv korszerűsítése, számos forgalomcsillapított terület létrehozása (Kossuth tér, Kálvin tér/ Baross utca, Mikszáth tér), rengeteg egyirányú utca kétirányú kerékpáros megnyitása, de még a külvárosi fejlesztések nagy része (Rákos-patak és Szilas-patak menti kerékpárút) is mind-mind a Duna keleti oldalához kapcsolódott.

Ahhoz, hogy Pestről Budára jussunk, először át kell menni egy hídon. Itt igazi fejlődés egyelőre nincs, elég a Szabadság híd bringásokkal tömött járdájára vagy a Petőfi híd új rámpáira gondolni. A Margit híd - két végén járdákban végződő - kerékpárútja rendszeresen tele van gyalogosokkal, az úttesten legálisan tekerőket pedig gyakran érik atrocitások. A felújítás előtt álló Lánchíd jelenleg járhatatlan kerékpárral, a híd felújítás utáni átjárhatóságáért felvonulást tartott és aláírásokat gyűjt a Kerékpárosklub.

Mi a helyzet Budán?

2016 azért fontos év a Budán biciklizők számára, mert néhány 15-20 évvel ezelőtt épített egyenetlen minőségű bicikliút és hosszú halogatás után több, egymástól független projekt fejeződik be ebben az évben és ezek külön-külön mind javítanak valamennyit a kerékpáros közlekedés feltételein. Nem mellesleg: ne felejtsük el, a Magyar Kerékpárosklub azért dolgozott, hogy minél jobban használhatóak legyenek az új megoldások. Nézzük tehát sorban.

A várható változások az alábbi térképen tekinthetők át. Élénk ciklámennel láthatóak a várható új kerékpársávok (vékonyabb vonallal, ha egyoldali), pirossal pedig az új kerékpárutak vagy gyalog-kerékpárutak. Sötétkékkel jelöltük az új busz-kerékpársávokat. A meglévő bicikliutakat narancs szín, a meglévő kerékpársávokat halványpiros vonal jelöli. A meglévő két irányban használható egyirányú utcák zölddel szerepelnek, a megnyitni tervezett utcák sárgával. A tervfázisban levő szakaszok sötétszürkével láthatók.

Kezdjük mindjárt egy kakukktojással: az I. kerület által levezényelt Budai Vár közlekedésfejlesztése projekt már valójában véget ért. A kerékpáros hálózatot hasznos és kevésbé hasznos elemekkel bővítette. A Lánchíd utcai kerékpársáv és a Döbrentei utca kétirányú kerékpározhatósága tehermentesítheti a budai rakpart zsúfolt gyalog-kerékpárútját, ám az Erzsébet híd hídfőjénél nemrég elkészült, a parkon keresztül, majd a híd járdájára vezető bicikliút (lásd alább) vegyes visszhangot kapott.

E projekt keretében szűkítették le drasztikusan a rakparti kerékpárutat az Erzsébet híd alatt. A változtatás nem csak balesetveszélyes, hanem törvénysértő is, hívtuk fel rá a figyelmet.

A budai fonódó villamoshoz kapcsolódó közterület-átépítések ezzel szemben már átnyúlnak 2016-ra, bár villamosozni elvileg karácsonykor már fogunk tudni. Egy nemrég megjelent cikk hosszasan elemezte a Batthyány tér és a Margit híd között várható változásokat, ami részben visszalépést jelent, hiszen a korábbinál keskenyebb lesz az EuroVelo 6 nemzetközi útvonal részét képező bicikliút, és több helyen keresztezni kell majd a villamosvágányokat is. Alább látható, hogyan fogja kikerülni a nyomvonal a leendő Bem téri villamosmegállót.

A rakparttal párhuzamos Fő utcában viszont előrelépés várható: A Fő utcában a Bem tértől egészen a Clark Ádám térig lehet majd biciklisávon tekerni, a túlsó irányba pedig a Jégverem utcán és a Bem rakparton át a Batthyány térig (egészen pontosan itt egy kis szakaszon, a Batthyány tér előtt kerékpárút lesz, lásd az alábbi képet).

A Döbrentei tér és a Batthyány tér között tehát már csak a Clark Ádám téri körforgalom állja útját annak, hogy - a gyalogosokkal közös korzót részben tehermentesítő - azzal párhuzamos, kényelmesen járható útvonal jöjjön létre. Egy ilyen kerülő azonban leginkább a Lánchíd és az Alagút irányában tovább haladóknak jelenthet igazi segítséget, a Duna-menti kerékpárút nem szüntethető meg erre hivatkozva.

A BUBI intézkedési terv budai oldali beavatkozásai is 2016-ban várhatók. Ezek közül a Csalogány utcai és a Hattyú utca-Batthyány utcai kerékpársáv emelendő ki, amely átcsábíthatja a szűk és balesetveszélyes Varsányi Irén és Kacsa utcákból a rakpartra tartó és onnan érkező kerékpárosokat. A program része számos egyirányú utca megnyitása a Kacsa utca környezetében (pl. Jurányi utca, Kapás utca), valamint a Fazekas utcában kerékpáros nyom kijelölése. Délebbre, a XI. kerületben is várhatók ennek keretében változások, elsősorban egyirányú utcák megnyitása (ezekből talán a Bertalan Lajos utca a legfontosabb).

Az ígéretek szerint 2016 tavaszán ér véget a Széll Kálmán tér felújítása. Bár a tér átépítésénél annak komplexitása miatt nem sikerült teljes mértékben érvényesíteni a kerékpáros szempontokat, fejlődés azért lesz. A legfontosabb és a BKK által is kommunikált elem a tér Vérmező út felőli oldalán, a rézsű aljában kialakítandó új bicikliút (a lenti képen épülőben), ahol immár szabályosan lehet lerövidíteni a távolságot a Széna tér és a Vérmező között. Sajnos a Margit körút irányából nem létesül semmilyen infrastruktúra, így itt továbbra is a Retek utca lesz az ajánlott útvonal. A tér mögött, a Krisztina körúton azonban a BKK oldalán megjelent tervek szerint a Déli pályaudvar irányába kerékpársáv, az ellenkező irányba busz-kerékpársáv lesz (a Vérmező út keresztezéséig). Ezzel elkerülhető lesz a kényelmetlen Hajnóczy utcai gyalog-kerékpárút és a csak hosszú várakozás után zöldet adó Krisztina körúti kerékpáros átkelő is.

kép: Kalef Hírmondó

A BKK főhálózati kerékpáros fejlesztései közül a Klub egyelőre egy olyan tervet véleményezett, amelynek megvalósítása a közeljövőben várható. Ez egy új kerékpárút az Árpád fejedelem útján a híres-hírhedt Tímár utcai felüljáró kiváltására a felüljárótól a Nagyszombat utcai HÉV átjáróig. Ha ez megvalósul, a felüljárón való átkelés nélkül lehet használni a Duna-parti útvonalat, viszont a HÉV-átkelő labarintuskorlátja sem nyújt majd kellemes pillanatokat a bringával közlekedőknek. Fontos lenne, hogy az Árpád fejedelem úti haladás lehetőségét is fejlesszék a majdani átkelő és a Margit híd között.

Komoly hálózatbővülés várható a Főváros 2016-ra tervezett dél-budai útfelújításaitól. A következő útszakaszok relevánsak biciklis szempontból:

  • Fehérvári út: a Bocskai úttól egészen a Kondorosi útig meg fog újulni és végig kétoldali kerékpársáv létesül rajta, ezáltal Budapest leghosszabb kerékpársávja jön létre. Nagyon jó hír ez a Fehérvári út mentén lakók számára és azoknak is, akik a Szerémi úti bicikliút helyett egy gyorsabb, biztonságosabb útvonalat választanának.
  • Műegyetem rakpart: a nálunk járt tervek szerint megszűnik a rakparti bicikliút legrosszabb minőségű, Műegyetem előtti szakasza, helyette az út Duna felőli oldalán lesz egy új bicikliút, ezen lehet majd menni a Szent Gellért tér felől érkezve egészen az Egry József utcáig, tehát majdnem a Petőfi híd felhajtójáig. Ugyanide tartozik, hogy a híd felhajtói mindkét oldalon kétoldali egyirányú - de rossz minőségű - kerékpárutat kaptak.
  • Bocskai út: nem túl népszerű kerékpáros útvonal, hiszen rendkívül nagy itt az autóforgalom. Az út ezen jellege valószínűleg nem változik, a jelenlegi buszsávok helyett viszont ennél szélesebb busz-kerékpársávok lesznek, járható kapcsolatot adva Újbuda-központ és a Kosztolányi tér, illetve a Karolina út között.

Vannak további tervek is, így pl. a Bartók Béla út és a Karolina út kerékpárosbarát átalakítása is napirenden van a fővárosnál, de még nem tudni, mikor valósulhatnak meg.

  • Bartók Béla út: Ha a Klub által véleményezett tervek fizikai formát öltenek, ez az utca Újbuda kerékpáros főútvonalává léphet elő, hiszen a mai 2x2 sávból 2x1 maradna az autóknak. A közúti sávok mellett mindkét oldalon kerékpársáv épülne, a Móricz Zsigmond körtéren csatlakozásokkal a Villányi, a Karinthy és a Fehérvári úthoz. Ez a változás jelentősen fellendítheti a már most is népszerű útvonal kerékpáros forgalmát, hiszen sűrűn beépített környékről van szó, ám az eddig hiányzó kerékpársáv sok embert a járdán kerékpározásra ösztönzött. Mivel a külső forgalmi sávok a nap nagy részében ma sem kihasználtak, fájdalommentesen megvalósítható tervről van szó.
  • Karolina út: ennek időpontja sincs még rögzítve, de a terv az, hogy kétoldali kerékpársáv lesz a Bartók Béla úttól egészen a Villányi útig.

Összefoglalva: bár kis lépésekkel, de Budapest mindkét fele jó úton van ahhoz, hogy igazán kerékpárosbaráttá váljon. Ha neked is van ötleted, hogy mit lehet még tenni, lépj be a Kerékpárosklubba, csatlakozz a lakóhelyed szerinti területi szervezetéhez, kilincselj a képviselődnél vagy a polgármesternél, szerveződj!

 



Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Add a Kerékpárosklubnak adód 1%-át! Az 1% felajánlásról mindent megtudhatsz itt.

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár az egész országban. Belépéshez kattints ide!