Támogasd 1%-oddal a Kerékpárosklubot!

Lássuk újra tisztán, hogy mi a helyzet a Margit híd déli oldali kerékpárútjával!

Címkék:

 

Most márciusban a Fopolgármesteri Hivatal Közlekedési EU Projektek Megvalósító Alosztálya azzal az ötlettel állt elo, hogy a déli oldali járdán kijelölt egyirányú kerékpárút helyett elegendo a forgalmi sávban kerékpárosnyom felfestése. Az Magyar Kerékpárosklub korábbi álláspontja nem változott a déli oldali kerékpárúttal kapcsolatban. 

Elozmények: 

Az építési engedély dokumentuma nem tartalmazta augusztusban a déli oldali kerékpárutat/sávot. Az októberi közgyulési arról határozott, hogy az eredeti EU felé benyújtott pályázat szerint a kétoldali kerékpárút valósuljon meg. Ezzel az ügyet elintézettnek tekintettük, bár a kivitelzo szerzodése az engedélyezési tervben szereplo munkákról szól, a végso kialakításkor a déli oldali járdán a tervezett kerékpárút kialakítható. Az EU-val kötött támogatási szerzodés azonban már puhábban fogalmaz: a kétoldali kerékpározást kell lehetové tenni, és nincsen méter pontosan meghatározva, hogy ez mennyi kerékpárutat jelent. A Nemzeti Közlekedési Hatósághoz a közgyulési döntés értelmében beadták a terv módosítási kérelmét, onnét úgy küldték vissza a tervet, látva az ellentmondó tervtanácsi véleményt és korábbi vitákat, hogy végülis döntsön az út kezeloje. Most márciusban a Fopolgármesteri Hivatal Közlekedési EU Projektek Megvalósító Alosztálya azzal az ötlettel állt elo, hogy a déli oldali járdán kijelölt egyirányú kerékpárút helyett elegendo a forgalmi sávban kerékpárosnyom felfestése. A tervezo egy részletes javaslatot is készített erre. Foleg a járda szukösségére, és turista forgalmára hivatkozik, és a lehetséges konfliktus pontokra a lehajtónál, illetve a szigeti behajtónál. Eroteljesen kiáll amellett, hogy a hídon a közlekedési célú átmeno irányú kerékpáros nyugodtan mehet az úttesten. Az új KRESZ tartalmazza ezt az eszközt, az MK is sokszor hivatkozik rá. Újra végiggondoltuk, átbeszéltük az ismert szempontokat: biztonság, sávszélesség, forgalomnagysága, gyalogosok és biciklisek száma, hétvégi, hétköznapi, mindennapi kerékpárosok, turisták, gyakorlott vagy bátortalanabb kerékpárosok, kinek mi a komfortos stb. A Margit híd szélessége viszont adott. A két forgalmi sáv 2,75+3,00 m. A járda szélessége a déli oldalon 3,00 (kandelláberek nélkül), az északi oldalon 4,00 m . Sok elonyét és hátrányát látjuk mi is mindkét megoldásnak. (Mivel nem lehetett kétirányba szélesíteni a hídpályát, a kevésbe rosszat kellene választani.) Hosszas szakmai megbeszélés után nem változtatjuk meg korábbi álláspontunkat.

  • Bár általában nem támogatjuk a járdán kerékpározást, ezen a szakaszon azt gondoljuk, hogy elviselheto mértéku lesz a gyalogos-kerékpáros konfliktus (a járdaszélesség az északi oldalon a délinek 1,3-szorosa, a kerékpáros és gyalogos forgalma azonban 3-5-szöröse) A forgalom jellege hétköznap és hétvégén nagyon ingadozó.
  • Bár a mostani KRESZ definiálja a kerékpárosnyomot, a használat paramétereire nincsen kiforrot szakmai álláspont, sem szabályozás. Azt gondoljuk, hogy az útszélesség és forgalomnagyság miatt nem a Margit híd az, ahol ez megnyugtató megoldást adna. A torlódó forgalom esetén a kerékpáros nyom nem segítené a kerékpáros akadálymentes haladását, szabad forgalom áramlás esetén pedig a hídon felgyorsul a gépjármu forgalom. Megnyugtató megoldás a sebesség 30 vagy 40 km/h-ra való csökknetése, és a terelo vonal megszuntetése lenne.

Látva azt, hogy igazából egyik megoldás sem tökéletes, a Magyar Kerékpáros klub kiáll az alábbi vélemény mellett. 1. A déli oldali járdára le és felhajtó rámpák kiépítése feltétlenül szükséges a szerkezet építési munkákkal egyidoben. 2. A járdán kijelölt egyirányú kerékpárút eltéro színnel vagy vonallal való elválasztását támogatjuk továbbra is. A járda és az úttest közötti folyamatos korlátot nem tartjuk szükségesnek. (Egyetértünk azzal, hogy a gyalog-kerékpárút kijelölése esetén kérjen a beruházó felmentést a korlát építési kötelezettség alól.) 3. Hosszú távon az úttesten kerékpározás lenne a jó, de ehhez a forgalom jellegének meg kell változnia. A kerékpárosnyom vagy kerékpársáv a teljes kerékpárosbarát Nagykörúttal együtt támogatott hosszútávú megoldás a forgalom és sebesség csökkentéssel együtt. Továbbra is azt tartjuk, hogy a szigetre haladó kerékpáros forgalom az északi oldalt fogja használni, a déli oldalon pedig az átmeno kerékpáros forgalom fog haladni. Talán azért mert így a legésszerubb: erre kérünk és ösztönzünk minden kerékpárral közlekedot.

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése
Fotók az építkezésről: http://picasaweb.google.com/magyar.kerekparosklub/Margithid#
Tehát északon maradna a kétirányú járdás gyász, délen pedig a pikto. Szerintem ez elfogadható kompromisszum, még akkor is, ha szűk a sáv, mivel a gyakorlatlan/kisgyerekkel szigetre menők választhatják a járdás, kerékpárutakkal összekötött északi oldalt is, a sietős menősöknek meg csak annyi kell, hogy a bringaút miatt ne legyenek kitiltva a déli úttestről, és ne kelljen 2x átmenni. Ha most elkezdi az MK propagálni a járdát, amikor pont azt szajkózzuk évek óta, hogy szokjanak le a járdás bringaútról, az eléggé visszaveti az ügyet szerintem.
Ok. Legyenek 25 centi magas kőkockák 2-3 méterenként. Azon nem jut át egy teherautó, de a bringás ki tudja kerülni. (A Pesti hídfőnél most is van beton elválasztás a busz és a bringasáv között, ha ott szabványos, akkor biztos itt is az lenne, úgyhogy arra ne akarjon senki hivatkozni, hogy majd nekimennek a bringások, mert akkor ott is nekimennének...) Csak akarat kérdése a dolog. Érdekes, amikor el kell rontani egy bringás beruházást, akkor mindenki magasról tojik a szabványokra, amikor javítani kellene rajta, akkor meg nagyon fontos lesz hirtelen.
Hát, hogy úgy mint régen, nagyon nem lesz igaz... Szépen, libasorban fogjuk "rakni" pl. a Margit-szigetre gyökkettővel poroszkáló kirándulóbringások mögött...
Ami az északi oldalon a le és felhajtást illeti, az aktuális terven már szerepel mindkét irányban a rámpa. Ez tök jó. Ezek szerint mindkét irányban használva folyamatos lesz a haladás a Margit és a Szt istván körutak között, és lényegében úgy rakjuk, mint régen az úttesten, csak épp a hídon különválasztva, előtte-utána a szélső sávba fonódva :-)
Sajnos ez az elválasztás, amit te is írsz ("hogy gépjárművek ne tudjanak ráhajtani") a hídszabvány értelmezésében min. 25 cm, és ezt nagyon szigorúan be is tartják a hidasok (úgy értem, ez alól nem nagyon lehet felmentést kapni). Ha ennél kevesebb, akkor megvan a veszélye annak, hogy egy nehézgjmű -- szimplán mert eszébe sem jut, hogy más a teherbírás -- mégis felhajt arra a konzolos részre, és annak tényleg elég csúnya vége lehet, hídszerkezetileg is. (Nem szakad épp le, de lehet milliárdokért újra felújítani.) Emiatt nem megy a pár centis elválasztás (a tulajdonképpeni "koppenhágai megoldás"), amit írsz.
Ne is szélesítsék az utat, hanem a kerékpárutat, továbbra is a konzolon, de "vigyék le" az út szintjére, (tkp az utat kellene hozzá emelni igazából,) és csak annyira szeparálják el, hogy gépjárművek ne tudjanak ráhajtani. Így a teherbírással nem lehet gond. A le/felhajtás az előbb írtakhoz képest részletkérdés, igazából még rosszabb is, ha könnyű feljutni, mert akkor már nem tud az úttesten kerékpározó arra sem hivatkozni, hogy abból az irányból, ahonnan ő érkezett, nincs felhajtó. (Az Árpád hídnál pl. jelenleg még simán lehet erre hivatkozni.)
Nagyon igaz amit írsz, kb. ez a dilemma megy 2 éve... Csak felsorolni tudom a korábban, a tervezés során elhangzottakat: Nos, a híd szerkezet és a járda szerkezet egészen más teherbírású. Ezért az utat nem lehet szélesíteni. A híd szabvány szerint aa forgalmi sávok mellett igen magas(25 cm) szegély szükséges. Ami az északi oldalon a le és felhajtást illeti, az aktuális terven már szerepel mindkét irányban a rámpa. A budai oldalon a kerékpárút kiszélesítésével együtt, ez lehetőséget ad a fonódáshoz, félreálláshoz, lassításhoz. A pesti oldalon pedig külön lámpa van hozzá, összehangolva a gyalogos lámpával. Fontos kérésünk volt az Ügyosztály felé, hogy a Margit hidat érintő három projekt legyen összehangolva a kerékpáros útvonalak tervezése tekintetében is!
Fontos és helyénvaló kérdések merültek itt fel. Én még kiegészíteném annyival, hogy műszakilag továbbra sem látom indokoltnak, hogy miért kéne a járda és nem az úttest szintjén mennie ennek a bringaútnak. Néhányszor megnéztem a most kialakított ideiglenes villamospályát, ami egyúttal jelenleg úttest is. Én úgy láttam, hogy jellemzően 4-5 centi az ideiglenes úttest és a jelenlegi járda szint különbsége, egyes részeken ennyi sincs, sőt, van ahol már szintbe is van hozva a járdával, hogy ne akadjon el a busz! Ha ezt meg tudták oldani most, akkor minden bizonnyal a végleges kialakításnál is meg lehetne. Tehát nem a konzolt kell lejjebb rakni, hanem az úttestet kell szintbe hozni vele, és egy picit emelni a járdaszinten, és máris lehet úttest szinten kerékpárutat vezetni, amit így akkor már akár lehet kerékpársávként is használni, és szükség esetén, ha az úttest forgalma lehetővé teszi, lehetne előzni, kerülni is... A mostani tervezett megoldás a közlekedési célú (tehát időtartamra érzékeny!) bringázást teljesen ellehetetleníti azzal, hogy egy keskeny sávba összezsúfolja a különböző sebességgel haladni szándékozókat, úgy, hogy közben annak elhagyását fizikailag lehetetlenné tenné. Ez a híd mindkét irányában igaz sajnos, az északi oldalon még a kirándulós bringázókkal súlyosbítva a dolgot. :(
Buda --> Pest irányban a Déli oldalon, azaz a híd menetirány szerinti jobb oldalán biciklizünk, nem?
"1. A déli oldali járdára le és felhajtó rámpák kiépítése feltétlenül szükséges a szerkezet építési munkákkal egyidőben." Ez jó, de igaz ugyenez az északi oldali bringajárdára is? Azaz Pestről Budára átkelvén 1) Szt István körútról fel tudok közvetlenül hajtani az északi oldali kerékpárútra? Nekem, mint egyenesen haladó járműnek ugyanúgy elsőbbségem lesz ilyenkor a Pozsonyi úti leágazáson érkező járművekkel szemben? 2) Az északi oldali kerékpárútról közvetlenül tudok-e a Margit körúton továbbhaladni? Nekem, mint egyenesen haladónak elsőbbségem lesz-e a Germanus Gy. park felé a hídról lekanyarodó járművekkel szemben? Ami régebbi tervet futólag láttam, ott az Északi oldali kerékpárút járdán ér véget mindkét oldalon, és nincs összeköttetése sem a Margit- sem a Szt István körúttal. (egyébként ezen a terven a Déli oldali egyirányú kerékpárút teljesen rendben van, rámpával, felhajtási lehetőséggel) Ezek szerintem fontos kérdések, és nagyon örülnék, ha az MK megnyugtató válaszokat kapna rájuk. Egyelőre az északi oldali kerékpárút fel- és lehajtási lehetőségeit egyáltalán nem látom tisztán.
azon vagyunk, hogy az ÖSSZES iránynak meglegyen a megfelelő le és felhajtási lehetőség, és ez biztonságos is legyen. Én pl. már láttam olyan rajzot, amin mintha lennének ilyenek is. De a szakembereink majd többet is írnak, remélem!
Lehet arról tudni, hogy a Budáról a körúton érkezőknek és a Pesten a körúton továbbhaladóknak kialakítják-e az északi kerékpárútra való biztonságos le- és feljutás lehetőségét? Mert az a terveken nem volt rajta! Egyébként gratula, szép eredmény, jó kompromisszum! (Vajon a déli kerékpárutat még egy kicsit sem lehet lejjebb süllyeszteni egy finom szegéllyel... ?) ádám
A történeti hűség kedvéért és az MK munkájának átláthatósága kedvéért fontos, hogy ezekről a megbeszélésekről beszámoljunk itt. Cikk megírása óta megnyugtató választ kaptam a Közlekedési Ügyosztály vezetőjétől: a fenti felvetés alapos megvitatása után az a döntés született a közút kezelője részéről, hogy a korábbi döntés értelmében megvalósul a déli oldali kerékpárút a megfelelő le és felhajtókkal, rakparti kapcsolatokkal. Az ehhez szükséges tervkiegészítéseket elkészíttetik.