Facebook Instagram Youtube

Margit híd - mindenkinek

Margit híd - mindenkinek
2011.10.09
Írásom célja, hogy az esetleges félreértéseket tisztázzuk a Margit híddal kapcsolatban. Számos egyeztetésen vettünk részt a kezdektől és próbáltuk képviselni a "kerékpáros érdekeket". Mindössze „egy” nagy probléma volt a tervezés során: a kezdeti fázisban nem mérték fel teljeskörűen a nem-motorizált forgalmat (főleg a gyalogosokat és a bicikliseket). Mivel a felújítás célja ezen forgalmak előnyben részesítése, így nagyságuk növekedett. Az így be nem tervezett forgalom megfelelő lebonyolítására született ez a – lassan átadásra kész - kompromisszumos kialakítás.

Írásom célja, hogy az esetleges félreértéseket tisztázzuk a Margit híddal kapcsolatban. Számos egyeztetésen vettünk részt a kezdektől és próbáltuk képviselni a "kerékpáros érdekeket". Mindössze „egy” nagy probléma volt a tervezés során: a kezdeti fázisban nem mérték fel teljeskörűen a nem-motorizált forgalmat (főleg a gyalogosokat és a bicikliseket). Mivel a felújítás célja ezen forgalmak előnyben részesítése, így nagyságuk növekedett. Az így be nem tervezett forgalom megfelelő lebonyolítására született ez a – lassan átadásra kész - kompromisszumos kialakítás.
Szeretném bemutatni a hídon való szabályos közlekedési útvonalakat.

Elválasztott gyalog- és kerékpárút
Ez az infrastruktúra a híd északi felén található, melynek célja a Margitszigetre való vezetés, illetve a pesti és a budai EuroVelo útvonalak összekötése.

Kerékpáros nyom
A kerékpáros nyom, egy az úttesten kialakított kerékpárforgalmi létesítmény, mely a gépjárművek és a kerékpárok közös közlekedését segíti. Általában ennek az infrastruktúrának a haszna az említett együttközlekedés segítése, illetve egy, a hálózatból hiányzó szakasz pótlása vagy egy ajánlott útvonal dedikálása. A hídon ennek van még egy többletfunkciója, miszerint a kerékpárút kötelező használata alól ad felmentés jelenti.

1/1975. (II. 5.) KPM-BM rendelet (KRESZ)
(11) Ha az út mellett, annak vonalvezetését követve kerékpárutat vagy gyalog- és kerékpárutat jelöltek ki, a kétkerekű kerékpároknak a kerékpárúton vagy a gyalog- és kerékpárúton kell közlekedni. Ha a lakott területen a nem főútvonalként megjelölt út mellett annak vonalvezetését követve kerékpárutat vagy gyalog- és kerékpárutat jelöltek ki és az úton kerékpár nyomot is kijelöltek - ha a közúti jelzésekből más nem következik - a kétkerekű kerékpárok az úttesten is közlekedhetnek.

Ez az infrastruktúra azon kerékpárral közlekedőket segíti, akik nem szeretnének a gyalogosokkal közös felületen közlekedni és gyorsan át szeretnének jutni Budáról Pestre, vagy éppen fordítva.

Elválasztás nélküli gyalog- és kerékpárút
Ennek használata, hasonlóan a kerékpáros nyomhoz, az együttközlekedést segíti, csak nem az autók és a kerékpárok, hanem gyalogosok és a kerékpárosok között. A déli oldali „járdán” nem volt elegendő szélesség az elválasztáshoz ezért esett erre a típusra a választás. Remélhetőleg ez azon kerékpárral közlekedőket fogja szolgálni, akik Budáról Pestre mennek és „nem mernek” a hídon az autók között biciklizni. Mindemellett a pesti oldalra érve a körúton szeretnének továbbhaladni (amely útvonalat az északi kerékpárút nem támogat), vagy éppen természetesnek tartják az irányhelyes közlekedést.

Az összes létesítménytípuson a legfontosabb szabály az, hogy a közlekedők (bármivel is legyenek) figyeljenek egymásra, főleg a híd járdáin sétáló gyalogosokra, akik vagy dél fele nézegetnek, vagy családosan mennek ki a szigetre hétvégén.
Egyik kialakított infrastruktúra használata sem kötelező. Ebben a kompromisszumos megoldásban mindenki megtalálhatja a számára legmegfelelőbbet és azon – reményeim szerint – biztonságban közlekedhet.

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron