MK Belváros: Kerékpárosbarát Andrássy út

Csoportok:

Kerékpárosbarát Andrássy út

A Magyar Kerékpárosklub belvárosi szervezetének javaslata az Andrássy út átalakítására

Az Andrássy út Budapest egyik kerékpáros főútvonala; a Deák tér, az Oktogon és a Városliget között kerékpárosok százai közlekednek naponta, de a kerékpáros útvonal mégis elavult kialakítású, számtalan kényelmetlenség és baleset forrása. Az Andrássy út burkolata leromlott, kátyúsodik. Időszerű az újraaszfaltozása, s ez a felújítás a forgalmi rend javítására is kiváló alkalom lehetne!
A Fővárosi Közterületfenntartó Vállalat a napokban írt ki pályázatot többek között a Nagymező utca és Andrássy út kereszteződésében a forgalmi rend felülvizsgálatára. Véleményünk szerint azonban a problémák nem abban a kereszteződésben keletkeznek, hanem az Andrássy út nem megfelelő kialakítása a hibás. Éppen ezért a kereszteződés átvariálása nem oldhatja meg a problémát sem!
Javaslatunk szerint a kerékpározás feltételeinek javítása az Andrássy úton nem követeli meg, hogy ez által más közlekedési módokat korlátozzunk. Az általunk felvázolt forgalmi rend a mainál egyszerűbb. Nincs szükség a kerékpáros és az autós forgalom számára külön zöldidőket biztosítani, ez által mind a kerékpárosoknak, mind az autózóknak – a zöldhullámnak megfelelve - hosszabb szabad jelzést lehet adni.

Andrássy út belső szakasza (Bajcsy-Zsilinszky út - Oktogon)

Az Andrássy út belső részén a parkolósáv és a járda között vezet kerékpársáv. Az elmúlt években sok baleset történt ezen az útszakaszon. Balesetveszélyes helyzeteket idéznek elő a következők:
• a mellékutcákba jobbra kanyarodó gépjárművek vezetői nem észlelik időben a parkoló autók mögül érkező kerékpárost
• az autóból kiszálló utasok gyakran körültekintés nélkül nyitják ki járművük ajtaját, ami súlyos baleseteket okozhat
• az ajtó nyitása azonban nem csak a bringásokat veszélyezteti: a 105-ös busz is vitte már el autó ajtaját
• az autókhoz igyekvők a kerékpársávra gyakran hirtelen lépnek, de a parkolóőrök is a kerékpársávon kénytelenek dolgozni
• a kerékpársávok vízelvezetése rossz, ősszel és télen a takarítása problémás

A javasolt megoldás előnyei:
• a már említett baleseti okok megszűnnek
• hosszú zöldidők a bicikliseknek, de az autósok is nyerhetnek a lámpák egyszerűbb beállításával (például a Nagymező utcára jobbra kanyarodók együtt indulhatnak a kerékpárosokkal)
• a 105-ös busznak nem kell a belső sávot is igénybe vennie a megállóból való elinduláskor
• a parkoló járművekből mindkét oldalon kényelmesebb és veszélytelenebb a ki- és beszállás
• a gyakran előforduló filmforgatásokra érkező járművek nem lógnak be a közúti sávokba és nem zárják el a kerékpáros útvonalat sem
• az Andrássy út „tágasabbá válik”+

Lehet-e szabályosan bringázni az Oktogon és a Kodály körönd között?

Jelenleg a kerékpárosoknak a belső sétányok vannak kijelölve, melyeket a KRESZ szerint kötelező használniuk. A biciklisek tehát szabálytalanul közlekednek, ha a belső útpályán vagy a szervizúton tekernek. Akkor is szabálytalanok azonban, ha a sétányon kerékpároznak, a kereszteződésekben ugyanis csak zebrák vannak felfestve, ezeken azonban áttekerni nem szabad.
A jelenleg gyalog- és kerékpárútnak megjelölt sétányon a kerékpározás balesetveszélyes. A kerékpárosokat a kanyarodó autók elüthetik, a sétálókat pedig a gyakran gyorsan haladó és csengető kerékpárosok zavarják, veszélyeztetik.

Javaslatunk:
• Adjuk vissza a sétányokat a gyalogosoknak, a bringások pedig a sebességüknek megfelelő útpályán haladjanak!
• minimális átalakítások az Oktogonnál:
o a sétányok végén a kerékpáros felhajtók helyén a szegélyt fel kell emelni
o Deák tér felől a szervizútról a bringások a jelenlegi zöldön hajthatnak ki a kerékpársávra
o Kodály körönd felé a szervizúton a megállást jelző vonalat hátrébb kell húzni, hogy a kerékpárosok a szervizúton is tovább tudjanak haladni
Még több Andrássy út:
http://kerekagy.blog.hu/2010/01/03/bicikliuton_kozlekedni_nem_eletbiztos...
http://nincsszabaly.blog.hu/tags/andr%C3%A1ssy

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése
Ismerjük az anyagot! Virág is megkért, hogy írjak vmi összefoglalót a honlapra az autómentes napi poszterből. Dani
Ez a javaslat szerencsére megegyezik az Mk köözlekedési csoportja által készített, és már majd' 3 éve beadott tervével. Itt olvasható: http://kerekparosklub.hu/javaslat-az-andrassy-ut-atepitesere Az utolsó igéret szerint kiadják a tervezési megbízást... Ahogy feláll az új csapat a Fővárosi Önkormányzatnál, megkeressük ezzel is őket.