Miért jó tagnak lenni?

Bringás felüljárón büntetik a bringásokat Óbudán

Óbuda közterület-felügyelete rendszeresen bünteti a kerékpározókat a Budapest egyik legfontosabb kerékpáros főútvonalán és az Eurovelo 6 nemzetközi túraútvonalon lévő Tímár utcai felüljárón. Balesetveszélyre hivatkozva tiltották meg a gyalogos-biciklis felüljárón tekerést, de baleseti adatok helyett csak lakossági panaszokra hivatkoznak. A vélt problémák megoldása helyett újabbakat szültek azzal, hogy az Árpád fejedelem úti biciklisáv építésének csúszása ellenére még a családos kerékpározókat is sétálásra, vagy balesetveszélyesebb átkelők használatára kényszerítik. Életszerűtlen és túlzó intézkedésnek tartjuk a tiltást, ami hasonló jelentőségű autós csomópontokban elképzelhetetlen lenne. Javító szándékú javaslatainkkal megkerestük a kerületet, de nem várható gyors megoldás.

Tímár utcai biciklis felüljáró

Fotó: Halász Áron / Magyar Kerékpárosklub

Nem most kezdték el büntetni a kerékpáros főhálózat felüljáróját használókat. A médiafigyelem hatására a BKK 2014-ben azt ígérte az Indexnek, hogy 2015-re új átkelők építésével oldják meg a problémát. Ez nem történt meg, és – az ígéretek ellenére – azóta sem szabad átkerékpározni a kerékpáros hídon. A mintegy 8.5 milliárdnyi EU-s forrásból tervezett kerékpáros fejlesztési csomag Óbudára vonatkozó fejezete megoldaná a problémát, de ennek elkészülése a jövő homályába vész.

Idén nyáron újra büntetőkampányba fogott Óbuda önkormányzata. Indoklásuk szerint a kerékpározók veszélyeztetik a felüljárót használó HÉV utasokat. Igaz, a Fővárosi Balesetmegelőzési Bizottságtól kapott adatok nem ezt mutatják – 2017-ben és 2018 első felében legalábbis nem regisztráltak kerékpáros balesetet a felüljárón. Frissebb adatot még nem kaptunk, de ez a másfél év mégis sokatmondó.

Kép forrása ismeretlen

Az Árpád fejedelem útján naponta több mint 1000 ember által kötelezően használt kerékpárút tehát egyszer csak megszakad, azt szabályosan kikerülni nehezen lehet, áttolni rajta pedig a probléma mértékéhez képest aránytalan időveszteséggel jár.

Ráadásul az önkormányzat eljárása több problémát szül, mint ahányat megold.

Egy átlagos hétköznap reggel végzett mérésünk szerint a kerékpározók mintegy fele a pár száz méterre délre lévő Nagyszombat utcai átjárót választja, ahol az autóforgalmon és két szűk labirintuskorláton keresztül lehet átjutni a HÉV síneken.

Az észak- dél irányban kerékpározók többsége a járdán vezetett kerékpárutat logikusan a járdán meghosszabbítva jut el idáig. Északi irányban a Nagyszombat utca felől az út közepére sorolva lehet felhajtani a kerékpárútra, sokan, főleg családosan nem vállalják ennek kockázatát.

A logikusnak mondható járdázás konfliktusokat szülhet a gyalogosokkal és a keresztező utcák autóvezetőivel, miközben nem adja meg a családos, vagy óvatosabb kerékpározók felüljárón tapasztalt biztonságérzetét.

Hosszú várakozási idő, és a szűk labirintuskorlát miatt rendszeres sínen ragadás jellemzi a Nagyszombat utcai HÉV átkelőt

Az idén nyáron újraindult óbudai biciklis büntetőkampány miatt egyeztetést kezdeményeztünk az önkormányzattal. Wéber Tamás, a kerület Igazgatási főosztályának közterületi és környezetvédelmi osztályvezetője hallgatott meg minket.

Büntetés helyett szemléletformálást

A kerékpárút szakaszos megszüntetését az Árpád fejedelem útján vezető alternatíva megépüléséig nem fogadjuk el. Helyette sebességkorlátozó, és az együttműködésre tanító táblákat javaslunk elhelyezni. Olyan ötlettel is előálltunk, hogy a gyorsabb kerékpározókat „nyúl” jelöléssel ellátott táblán a Nagyszombat utcai és Szépvölgyi úti átkelő felé tereljük, míg a felüljáró 10 km/óra sebességkorlátozással megmaradhatna a „teknősöknek.”

A változások hatását mérni kell, majd valódi, számszerű adatokra alapozva szükség esetén újragondolni a helyzetet.

Pozitív hangvételű Bajuszos Bácsi tábla a sokkal nagyobb gyalogos és kerékpáros forgalmú belvárosi szakaszon
Fotó: Halász Áron / Magyar Kerékpárosklub

Megbeszélésünkön az önkormányzat képviselői mereven elzárkóztak a tiltás feloldásától, amit a forgalomtechnikai kezelő szerepében lévő Budapest Közút sem támogat az önkormányzat elmondása szerint.

Arra nyitottak voltak, hogy terelőtáblákkal mindenkit a Nagyszombat utcai és Szépvölgyi úti átkelő felé küldjenek, de még a családokat sem engednék fel a biztonságérzetet nyújtó felüljáróra.

Itt tartunk most, a valódi megoldást jelentő Árpád fejedelem úti fejlesztés pedig továbbra is csúszik. Mindez egy olyan városban történik, ami 10 év alatt 10%-ra kívánja emelni a kerékpározók számát. A valóság viszont az, hogy a környezetbarát közlekedési módokat kommunikációs szinten mindenhol támogatják, viszont az infrastruktúra tekintetében gyakran csak sokadrangú szereplők.


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

  • Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
  • Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-43. További infók az 1%-ról.

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!