Facebook Instagram Youtube
Kisokos főoldal

HALADÁS AZ ÚTON

Kerékpározás úttesten

Ha az úton, amelyen haladsz, van kerékpárút, kerékpársáv, busz- és kerékpársáv, kerékpározható leállósáv vagy útpadka, akkor ezeken kell haladnod. Ha ezek egyike sincs, akkor kerékpárral az úttesten haladhatsz, amennyiben ezt tábla nem tiltja.

A KRESZ szerint lakott területen belül kerékpárral „az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben” kell jobbra tartani. Több sáv esetén a külső forgalmi sávban haladhatsz folyamatosan (balra kanyarodáshoz felkészüléshez, kikerülés vagy előzés során természetesen igénybe veheted a belső sávot is). Sávon belül alapesetben az úttest szélétől legalább 40-50 cm távolságra haladj kerékpárral, ám bizonyos esetekben szabályos és biztonságos a beljebb, a sáv közepe felé helyezkedés.

Lakott területen kívül, főútvonalként megjelölt úton azonban továbbra is szoros jobbra tartást ír elő a KRESZ, de ilyenkor is tarts 40-50 cm-t az út szélétől! A következő oldalakon az úttesten haladással kapcsolatos forgalmi helyzeteket mutatunk be részletesebben.

Elhaladás parkoló autók mellett

Parkoló autók mellett haladsz, a sofőr váratlanul kinyitja az autó ajtaját – vagy halszálkás parkoló esetén hirtelen tolatni kezd – közvetlenül előtted.

Mire figyelj:

  • Legyél mindig jól látható!

Ha nem vagy látható, hiába figyel oda a többi közlekedő – nem fognak észre venni, és rád nyitják az ajtót vagy rád tolatnak. A legjobb persze, ha akkor sem vagy veszélyben, ha a parkoló járművek vezetői esetleg mégsem vesznek észre. Ezt úgy érheted el, hogy megfelelő távolságot tartasz a parkoló autóktól.

  • Ne tarts szorosan jobbra!

Tarts ajtónyitásnyi távolságot (kb. 70-100 cm) a parkoló autóktól, és úgy helyezkedj el az úttesten, hogy ne szaladj bele egy váratlanul kinyíló ajtóba vagy egy váratlanul tolatni kezdő kocsiba.

Zavarhat, hogy annyira balra mész, hogy az autóvezetők nehezen előznek meg, de nagyobb veszélyt jelent egy kinyíló ajtó vagy egy hirtelen tolató jármű, mint a mögötted haladó, aki már messziről lát.

  • Lassan közlekedj, ne rohanj!

Mindig csak olyan gyorsan tekerj, hogy reagálni tudj az esetleges veszélyforrásokra. Egy belvárosi szűk utcában, ahol kétoldalt autók parkolnak, nem érdemes olyan gyorsan menned, mint városon kívül az országúton, ahol kilométerekre nincs sehol semmi akadály.

KERESZTEZŐDÉSBEN - "JOBBKERESZT"

Egy kocsi kihajt egy oldalsó utcából, parkolóból vagy kocsi- kihajtóból jobbról. Megeshet, hogy nem adják meg neked az elsőbbséget.

Mire figyelj:

  • Lassíts, teremts szemkontaktust a keresztező jármű vezetőjével!

Ha neked van elsőbbséged, győződj meg róla, hogy meg is fogják adni azt. Amennyiben nem tudsz szemkontaktust teremteni a vezetővel, lassíts le annyira, hogy teljesen meg tudj állni, ha szükség van rá. Sokszor a szabálytalanul parkoló autók miatt takarásba kerülhetsz, ebben az esetben is lassíts! Ha nem látsz elsőbbséget szabályozó táblát, akkor jobbkezes kereszteződésről van szó, ahol neked kell elsőbbséget adnod a jobbról jövő járműnek.

  • Ne tarts szorosan jobbra!

Figyeld meg az ábrán a piros és a zöld kerékpárost! Amikor a jobbról érkező járművezető a forgalmat figyeli, nem a sáv szélére néz, hanem a közepére a többi kocsit figyelve. Minél inkább balra helyezkedsz, annál nagyobb a valószínűsége, hogy észrevesz vagy ha mégsem, több időd van kitérni előle, mintha közvetlenül a padka mellett közlekednél.


KANYARODÁS

A következő lépésekben érdemes kanyarodni:

  1. Megfelelő helyezkedés
  2. Hátranézés
  3. Irányjelzés
  4. Kanyarodás

Figyelj oda a legvédtelenebb közlekedőkre: a gyalogosoknak elsőbbségük van a kanyarodó járművekkel szemben. Kanyarodáskor adj elsőbbséget (zebra hiányában is) annak az útnak az úttestén áthaladó gyalogos részére, amelyre bekanyarodsz!

Gyakran a jobbra kanyarodást is érdemes a sáv közepéről megkezdeni, ezzel egyrészt megakadályozva, hogy egy türelmetlen autóvezető kanyarodás közben próbáljon meg megelőzni téged, másrészt ajtónyitásnyi távolságot fogsz tudni tartani azoktól az autóktól is, amelyek azon az úton parkolnak, amire bekanyarodsz. Kanyarodást követően visszatérhetsz a sáv jobb szélére, hogy elengedd a mögötted haladókat.

A balra kanyarodás az egyik legnehezebb közlekedési manőver, többféle módon is megteheted, ezért ezt részletesebben tárgyaljuk.

Háromféleképpen oldhatod meg a balra kanyarodást: közvetlenül (folytonos vonallal jelölve) és közvetetten (szaggatott vonallal jelölve) vagy gyalogosan. Ha nagy forgalmú útvonalat keresztezel, akkor ajánlott a közvetett megoldás alkalmazása.

1. Közvetlen kanyarodás

Közvetlen balra kanyarodásnál a forgalmi sáv bal oldalára sorolsz (vagy a megfelelő kanyarodósávba), majd a szemből érkezőknek elsőbbséget adva balra kanyarodsz.

Mire figyelj:

  • Nézz hátra!

Minden irányváltás vagy kanyarodás előtt nézz hátra! Ezzel nem- csak azt tudod felmérni, hogy biztonságban megkezdheted-e az irányváltást/kanyarodást, hanem felhívod a mögötted haladó figyelmét is arra, hogy készülsz valamire. A tükör használata is hasznos lehet, azonban nem helyettesíti a hátranézést! Ha kezdő biciklis vagy, mindenképp gyakorold a hátranézést, mert kell egy kis gyakorlat ahhoz, hogy hátranézés közben is egyenesen tudj haladni, tartva az eredeti irányt.

  • Legyél mindig jól látható!

Nagyon fontos, hogy ilyenkor jól látható legyél, és a kanyarodási szándékodat is jól láthatóan jelezd.

  • Ne tarts szorosan jobbra!

Sőt, próbálj a sáv bal felére húzódni, így elkerülheted, hogy balról előzzenek. A sávon belüli irányváltásod előtt mindig nézz hátra és már a balra húzódásodat is jelezd!

  • A kanyarodási szándékod mindig jelezd!

Egy időben megkezdett, jól látható, balra mutató karjelzéssel elkerülheted, hogy kanyarodás vagy balra húzódás közben eset- leg megelőzzenek, hiszen látják, mik a szándékaid. Előfordulhat, hogy a szemből jövők elsőbbsége miatt neked meg is kell állnod: ilyenkor is érdemes kinyújtott bal kézzel várakozni, mert így a szemből jövők nagyobb eséllyel mondanak le elsőbbségükről és engednek bekanyarodni maguk előtt.

A közvetlen kanyarodás csak kisebb forgalmú utakon ajánlott. Nagyobb forgalmú (pl. többsávos) utakon, ha nem tudjuk meg- oldani a szabályos besorolást a kereszteződés előtt és ahol ezt tábla engedélyezi, érdemes közvetve kanyarodni.

2. Közvetett kanyarodás (indirekt balkanyar)

A közvetett módszert ábrán szaggatott vonallal láthatod. A köz- vetett balkanyarnál egyenesen áthaladunk a kereszteződésen, majd a túloldalon beállunk a keresztező úton felfestett helyre és elsőbbségadás után vagy zöld jelzésre átkelünk.

3. Kanyarodás gyalogosan

Lakott területen kívüli főútvonalról tilos a balra kanyarodás, itt le kell szállnod és gyalog keresztezni az utat! Gyalogos módra váltani akkor is megéri, ha olyan nagy forgalmú úton szeretnél balra kanyarodni, amelynek közelében zebra van, hiszen a kerékpárt tolva gyalogosként elsőbbség illet meg a többi járművel szemben.


Kerékpárral kétirányú egyirányú utcák

Azokban az egyirányú utcákban, ahol ezt kiegészítő tábla meg- engedi, kerékpárral a gépjárművek menetirányával szemben is behajthatsz. A kerékpáros forgalom számára kétirányban meg- nyitott egyirányú utcákban is a saját menetirányod szerinti jobb oldalon kell közlekedned, ez az oldal néha útburkolati jellel jelölt (kerékpársávval vagy kerékpáros nyommal), néha jelöletlen. Bár eleinte sokan ijesztőnek találják ezt a lehetőséget, megkönnyíti a helyi úti célok elérését, és a statisztikák szerint az egyik legbiztonságosabb városi infrastruktúra.

Mire figyelj:

  • Szemből érkező járművek

Ha szemből érkezik jármű, mérd fel, hogy a találkozási pontnál elfértek-e biztonságban egymás mellett. Nagyon szűk utcákban szükség lehet arra is, hogy lehúzódj, esetleg teljesen meg is állj.

  • Parkolóból elinduló járművek

Ha olyan utcában haladsz, amelynek egyik vagy mindkét oldalán parkolósáv van, igyekezz távolságot tartani a várakozó autóktól. Vedd figyelembe, hogy a parkoló autók vezetői gyakran csak a gépjárműforgalom irányát ellenőrzik elindulás előtt, illetve azt is, hogy a jobb oldalról kiálló autók vezetői alig láthatnak. Figyeld a gépjárművek lámpáit, irányjelzőit, elforduló kerekeit és lassítva közelítsd meg az elindulni készülő autókat.

  • Kereszteződések

Bár a gépjárművek vezetőit minden kereszteződésben tábla figyelmezteti a kétirányú kerékpáros forgalomra, sok esetben hajlamosak csak a gépjárműforgalom haladási irányát ellenőrizni.

A KRESZ szerint a jobbkéz-szabály egyirányú utcákban is érvényesül, a gyakorlatban azonban az ellenirányból érkező kerékpárosokra kevés autóvezető figyel.

  • Gyalogosok

A gyalogosok is hajlamosak egy irányba nézni átkelésük előtt – figyelj oda a gyengébb közlekedőkre! Ha egy gyalogos elindul az úttest irányába, keresd a tekintetét – ha nem néz az irányodba, csengetéssel jelezd az érkezésed. Ha sűrű gyalogos forgalmú utcán beláthatatlan részen kerékpározol (növények, dobozos autók, hirdetőoszlopok takarása stb.), csökkentsd a sebességed, hogy egy figyelmetlenül eléd lelépő gyalogos előtt is meg tudj állni!


Álló kocsisor piros jelzésnél

Ha a kereszteződésben előretolt kerékpáros felállóhelyet is ki- alakítottak, akkor oda a piros jelzés ideje alatt beállhatsz, majd onnan, a kocsisor elöl indulhatsz a zöld jelzésre. Az előretolt kerékpáros felállóhelyre állással elkerülheted a balra kanyarodás- hoz szükséges sávváltást. Ha a felállóhelyet több sáv elé festették fel, mindig oda állj, amelyik irányban tovább szeretnél menni!

Felfestés hiányában is előre szabad sorolni kerékpárral a piros jelzés ideje alatt a jobb oldalon, feltéve, hogy elég hely áll a rendelkezésünkre, és a jobbra kanyarodókat sem akadályozzuk.

Ha így teszünk, akkor különösen figyeljünk arra, hogy az előre sorolás közben és utána is lássanak minket az autóvezetők. Soha ne álljunk meg jobbra indexelő autó mellett jobb oldalon a holt- térben! Az álló kocsisor és a parkolósáv közötti szűk helyen nagy odafigyeléssel és kis sebességgel haladj!

Mire figyelj:

  • Legyél jól látható!

Ne állj meg ott, ahol nem látnak, kerüld a holtteret! Állj egysze- rűen a kocsi mögé vagy elé. Egy mögötted álló autós számára lehetetlen nem észrevenni téged, ha rögtön előtte állsz.

  • Ne közlekedj szorosan az út jobb szélén!

Ha szorosan az út jobb szélén állsz meg, melléd fognak állni az autók, és a holtterükbe kerülhetsz. Ezért jobb, ha az előresorolást követően elfoglalod a sávot.

  • Ne előzz jobbról!

Ne előzd a megállni készülő vagy lassan haladó járműveket jobbról! Bármikor rádnyithatja egy utas az ajtót, vagy jobbra húzódhat az egyik kocsi, mert befordul egy parkolóhelyre vagy kocsibeállóba. Ha jobbról előzől, láthatatlan vagy a szemből jövő balra kanyarodó autósnak is. Lehet, hogy éppen azért lassított le az általad előzött jármű, hogy elengedjen egy szemből jövő, balra kanyarodó másik járművet. A KRESZ csak az álló járművek melletti előresorolást engedélyezi jobbról, a mozgásban lévő jár- művek előzését nem: jobbról sose előzz!


Kerülés: „kiflizés”

Haladsz az út szélén, majd látva az előtted lévő akadályt, balra kitérsz, miközben suhannak el melletted a kocsik.

Mire figyelj:

  • Ne közlekedj szorosan az út jobb szélén!

Ne csábítsd az autóvezetőket, hogy sávon belül előzzenek a megfelelő oldaltávolság tartása nélkül – ne húzódj szorosan az út jobb szélére! Így az úthibák és csatornafedelek kerülgetése sem jelent további kockázatot. Ráadásul, ha 40-50 cm-re haladsz folyamatosan, egy előtted lévő kisebb akadályt (pl. üvegszilánk) jobbra is ki tudsz majd kerülni.

  • Soha ne mozdulj balra hátranézés és karjelzés nélkül!

Néhány gépjárművezető a bringások előzésekor nem tart meg- felelő oldaltávot. Ilyen esetek miatt különösen veszélyes lehet, ha kerékpárral akár egy kicsit is balra mozdulsz jelzés nélkül. Minden irányváltás előtt nézz hátra és jelezd az irányváltoztatást!

  • Ne „kiflizz”!

„Kiflizésnek” nevezzük azt, amikor a kerékpáros haladás közben jobbra lehúzódik egy szabad területre, majd visszatér az eredeti útvonalra – lásd az ábrán az első képet. Ilyen helyzet adódhat például parkolósávok esetén, kereszteződésekben és hasonló helyeken, ahol megnyílik egy jobb oldali útfelület, majd néhány méteren belül megszűnik.

Tartsd ilyenkor az eredeti haladási irányt, ne húzódj le jobbra! Csábító lehet például egy üres parkolósáv, de amint elérsz egy parkoló autót, vissza kell sorolnod a forgalmi sávba, miközben hátulról jönnek az autók – ez veszélyhelyzetet teremthet. Ilyen esetben ugyanis a mögötted, irányváltoztatás nélkül, egyene- sen haladóknak van már elsőbbségük. „Kiflizés” helyett haladj egyenesen!


Oszd meg kerékpáros élményeidet

Használd instagramon fotóid alatt a #kerekparosklub hashtaget és oszd meg a többiekkel merre tekertél, milyen kerékpáros fejlesztésekben botlottál a városban vagy ha részt vettél egy kerékpárosklub által szervezett rendezvényen.