Támogasd 1%-kal a Kerékpárosklubot!

Hogyan öltözzünk és közlekedjünk kerékpárral télen?

Címkék:

Sok tévhit uralkodik a fejekben arról, hogy télen lehet-e egyáltalán bringázni. Hát, mi eláruljuk a titkot: igen, lehet. A bicikli télen is a legmegbízhatóbb közlekedési eszköz.

>>Meleg I Bike Budapest és Kerékpárosklub adománypulóverek, pólók és esőkabátok érhetők el webshopunkban vagy az irodánkban, amivel a bringás fejlődésért végzett munkát támogathatod. Részletek itt.

A téli kerékpározás nem sokban különbözik a nyáritól: a bicikli télen is a legegyszerűbb, leggyorsabb közlekedési eszköz átlagos városi távokon, de hosszabb utakon is a legmegbízhatóbb útitársad lehet. 

Átlagos városi közlekedésben télen is az úticélhoz öltözve, tehát mindennapos ruhánkban indulhatunk el. Egy átlagos városi biciklin nem kell máshogy öltöznöd, mint ahogy szeretnél, a sárvédő pedig megkíméli lábadat és hátadat a víztől.

Figyelj oda az ízületeid védelmére, öltözz rétegesen, és vigyél magaddal egy könnyű esőkabátot, hátha szükséged lehet rá.

 

A téli bringázás előnyei:

  • Nem kell a megállóban fagyoskodnod, míg vársz a tömegközlekedésre, hogy utána kimelegedj az emberek közt
  • Nem kell a dugóban állnod, parkolóhelyet keresned
  • A lábad nem éri a hideg talajt, így kevésbé fázik a lábad, és sárvédővel kevésbé lesz havas, sáros, vizes a cipőd
  • Mivel mozogsz, ezért a gyaloglásnál akár vékonyabban - de mindenképp rétegesen - is öltözhetsz

Hallgasd meg, mit mondanak a már bringázók:


Pontokba szedve:

Karbantartási tanácsok:

  • Legyél jól látható a szürke és sötét időben: akár már korábban kapcsold be a lámpáidat, és bringádon legyenek meg a kötelező fényvisszaverők
  • Legyen hosszú sárvédőd elől-hátul
  • A mozgó alkatrészeket ellenőrizd, tartsd karban, zsírozd
  • Csúszós körülmények között használj szélesebb gumikat
  • Ellenőrizd a fékeidet, ilyenkor gyorsabban kophat

Részletesebb műszaki tanácsokat itt találsz.

Közlekedési tanácsok:

  • Praktikus szempontból érdemes lehet egyszerű, sárvédővel, csomagtartóval felszerelt, egyenes háttal tekerhető városi biciklivel járni
  • A kanyarokat lassabban, ívesebben vedd be
  • Óvatosan és előrelátóan közlekedj: a féktávolság hosszabb lehet
  • Figyelj arra, hogy ne menj jégre és vastag hóba, mert eltétrítheti a kereked
  • Lassabban tekerj a szokásosnál, indulj korábban
  • Tarts nagyobb követési távolságot
  • Stabilan tartsd a kormányt

Részletesebb tippeket havas, fagyos időre itt találsz.

Öltözködési tanácsok:

  • Rétegesen öltözködj: több vékonyabb réteg jobb, mint a kevés vastag
  • Védd az ízületeidet! Figyelj oda, hogy ruha fedje a testrészeidet, de hordhatsz aláöltözőket, akár házilag készített ízületvédőt is.
  • Hóesésben esőponcsó vagy vízálló dzseki hasznos
  • A hideg szél ellen jól jön a szemüveg, hóesés ellen a sildes sapka
  • A kapucni hasznos, de figyelj oda, hogy korlátozza a periferikus látást

Ha további jótanácsok jutnak eszedbe, vagy megmutatnál egy téli bringás képet, oszd meg velünk a facebookon!

Még mindig kételkednél? Nézd meg, hogy csinálják mások!

Ha a sport érdekel, akkor olvasd el téli hegyibringázós tanácsainkat is!

A fotókért köszönet a cyclechic.hu-nak.
 

 


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár érte az egész országban. Tagsági akciónkban most nyeremények várnak! Belépéshez kattints ide!

Add nekünk adód 1%-át. Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

 

 

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése

Pedeleccel még a család is gyakran csatlakozik a napi harmincnégyemhez. Még az öltözködésük is egyszerűbb, kevésbé izzadnak meg az állandó újra indulásokban. Sokat segítene a téli tekerőknek Kecskeméten, a sokkal jobb forgalomszervezés az út minőségéről nem is beszélve.

Nem szándékos volt a duplázás, nem is tudom mi okozta, de törölni nem tudom.

Mutassatok pár fotót az egyre tavasziasodó télből is ne csak az extrémet :-)Akkor még többen tekerünk.

Mutassatok pár fotót az egyre tavasziasodó télből is ne csak az extrémet :-)Akkor még többen tekerünk.

Az átlag nem kitalált szám, hanem kutatások eredménye. Munkába van néhány "őrült", aki 20-30 km-t teker, vannak akik csak a szomszéd utcába tekernek, a többség viszont 3-5 km között teker. És az átlag is ehhez közeli.

Powerlich: tényleg nem vagy átlagos. Még ha 30-as tempót tolsz is, akkor is több, mint 1 óra. Egy átlag ember ekkora távra már más közlekedési eszközt választ.

Védd a térded télen! Egyszerű, olcsó és hatékony: Használj jégeralsót, és varrj rá vastag, meleg anyagból térdfoltot. Célszerű azt kívülről rávarrni, így belebújáskor nem akad bele a lábad. Mondjuk így majd furcsán néznek majd rád, ha mondjuk az uszoda öltözőben meglátják mások, de sebaj. Nekem bejött, hogy jégeralsó helyett vékony pamut pizsama alsóra varrtam fel. Nem annyira meleg, úgyis főként a térd a lényeg. Sőt, ha tekerések között ügyintézel, meleg helyen is vagy, nem melegszik annyira rád. Alul nem passzentos, kicsit levegőzik. UFF

Nem értem ez a sok aggódást. Én most is minden nap tekerek és szinte csontszáraz marad a cipőm. Titok ? Nincs. Csupán ezt kell fölhúzni a cipődre:
http://www.berguson.hu/677,vaude-bike-gaiter-short-kamasli.html
Enélkül viszont tényleg nem maradhat száraz a cipőd télen. A cikk szerzője, Emese talán majd elárulja, hogy is gondolta ezt.
A napi 3-5 km is nevetséges ! Minden ismerős, aki teker most is, jóval többet megy naponta. 10-20 km között lenne inkább a reális.
Nincs rossz idő csak rossz ruha ! :-)))

@Nagy Cecília: Kisebb szemüvegekre rá lehet venni a nagy síszemüvegeket. Annál nincs jobb szél elleni védelem.

Még néhány gondolat a hideg/esős bringázáshoz:

- Térdvédőként nem kell feltétlenül drága és/vagy speciális felszerelést beszerezni. Én a méteráru boltban pár száz forintért vettem kb. másfél méter sötét színű polár anyagot, abból vágtam le két darab kb. 10-15 cm széles csíkot, ezeket használom (már több mint három éve) fásliként a térdem köré tekerve, nagyon jó melegen tartja.

- Nagyon hasznos, ha az ember táskájában mindig van egy vízálló "esőnaci". Én a Decathlonban vettem kétezer forintért, maroknyira összehajtogatható, bármelyik táskában elfér, és roppantul előnyös, ha váratlanul jön az eső, az ember csak felkapja a nadrágjára, és nem ázik el. Ugyanezt ajánlom kisméretű összehajtogatható esőkabátra is.

- A "nem lesz a cipőd se havas, se sáros, se vizes" dologra azért senki ne vegyen mérget... és mindenképpen vízálló, lehetőleg könnyen takarítható bőrcipőben bringázzon.

- Mindenképp ajánlott a nadrág alá plusz egy réteg harisnya, streccsnadrág, stb.

- Érdemes (legalább is hölgyeknek) egy kicsit hosszabb fazonú pulóvert viselni, mely takarja a feneket és kb. a combok felét, mely egyrészt melegen tart, másrészt ha kint állt a bringa, a hideg üléstől való esetleges felfázás is elkerülhető.

- Fontos a vastag kesztyű, a meleg sapka (ne kötött legyen, azon átfúj a szél), és egy megfelelő sál (ha nagyon hideg van, ezzel félig az arcot is el lehet takarni).

- Hasznos, ha van nálunk egy nejlonszatyor, melyet az ülésre húzhatunk esőben, amikor ott hagyjuk valahol a bringát, így nem lesz vizes, mikor legközelebb útra kelünk.

- Vigyázzunk a kátyúkra, melyek esőben, hóban kevésbé láthatók.

- Legyen nálunk pótlámpa, hidegben gyorsabban merülnek az elemek.

- A szokottnál is figyelmesebben bringázzunk, nagy esőben, és főleg havazásban az autósok hajlamosak "megbolondulni", a város dugóban áll, az emberek türelmetlenebbek és kevésbé figyelnek oda.

Jó bringázást mindenkinek, senkit ne tartson vissza a zordabb idő sem!:) (Bármennyire hihetetlen, a bringán sokkal kevésbé fázik az ember, mint a BKV megállóban ácsorogva...)

Ehhez csak 3 plusz gondolat:
- Ne feledkezzünk el a jó öreg jégeralsóról. Lábon +1 réteg megspórol felsőtesten egy vékonyabb pulóvert.
- Sokat van alacsonyan a nap, miközben nedves az út. Készüljünk rá, hogy ilyenkor az autóvezetők nagy része félig vakon vezet.
- Főleg a tél második felében és kora tavasszal napi szinten szaporodnak a kátyúk. Megszokott útvonalakon is figyelni kell, többször estem már olyan kátyúba belehajtva, ami tegnap még nem volt ott.

"Akik mindennapi közlekedésre használják a bicajt, amúgy is csak átlagosan 3-5 km-t tekernek"
Hát ez kérem szépen enyhe csúsztatás. Én pl 17 km-t tekerek oda vissza az 34 km naponta, most télen hévvel és brignával de igy is bringával 10 km oda vissza az napi 20. Ha csak 3km-t kellene mennem azt inkább lesétálnám. :)
3-5 km alatt ki se melegszel ez igaz, de azért azt ne mondjuk hogy
"Akik mindennapi közlekedésre használják a bicajt, amúgy is csak átlagosan 3-5 km-t tekernek" mert azért ez igy nem igaz....

"nem lesz a cipőd se havas, se sáros, se vizes"

Ez nekem is szemet szúrt. Gyári felszereltségű bringával ez elképzelhetetlen. Én egyelőre motoros kamáslit húzok, ha esős időben kell nekivágnom.

Köszi a tippeket!
Martin_BP: neked is köszi! Szerintem teszek egy próbát.
Nálam napi 2x21km szokott összejönni. :)

Kérdezni szeretnék: én szemüveges vagyok, de a menetszél ellen nem véd a szemüvegem. Érzékeny a szemem, ezért +20 C fok alatt mindig ömlik a szememből a könny bringázás közben. Alig látok, ráadásul az orrom is eldugul. Tudtok valami megoldást javasolni? Kontaktlencsét nem tudok hordani. Előre is köszönöm!

- Számolni a bringa gyorsabb elhasználódásával (ne a vadiújat használjuk, ha van választási lehetőségünk).
- Fagyban nagyon vastag kesztyű.
- Aki jellemzően időre jár, számoljon a kétszer 5-10 perc menetidő-növekedéssel az öltözködés miatt.
- Hóban, havas esőben nagyon sokat segít a 400 Ft-os átlátszó munkavédelmi szemüveg. Normál szemüvegkeret is befér alá.

"és nem lesz a cipőd se havas, se sáros, se vizes"

Hát, ebből nagyon nagy csalódás lesz, ha valaki ez alapján próbálja ki először...

Részemről napi 25-30 km (lődörgés nélkül) attól függően melyik munkahelyre megyek.
A "lassan járj és tovább élsz" különösen igaz a havas/ónos útszakaszokon, illetve a kontrás-agyváltós találmány téli időszakban nálam nagyon bevált: nagyon bírja a különböző időjárási körülményeket.

Egy csomó mindent beirtam, erre eltűnt valahol a mátrixban.... :(

Kontrás-agyváltós-tárcsafékes bringáknál hatásos lehet a gumi gyorskötözös "burkolása" kb 5-10 centiméterenként. Rozsda ellen nagyon jó a WD-40 gyakori használata, a láncoknál pedig a teflonos láncspray hetente.

Én 16km/nap, de ez csak a munkába járás, az edzésre tekerést és a lófrálást nem számoltam bele :)

Én mivel egyszer kétszer megjárattam már a térdem a betonon, kemény térdvédőt is hordok, ócsó munkavédelmit :) (ortopédorvosi javallatra)

tartózkodjunk az erős fékhasználattól (lassan azért műxik) inkább motorfékkel dolgozzunk (=lendületvesztés)

elemes lámpázat esetén, mindig vigyünk magunkkal a melegbe, ne hagyjuk a hidegbe, mert 1 nap alatt is leszívja a hideg

tartsuk be a légzési szabályokat - orron be, szájon ki, hogy nehogy a tüdőnk menjen gajra- reggel azért nekem nem árt egy tengervizes, sós vizes öblítés az orrban és láss csodát nem dugul :)

Kiegészíteném:

Legyen megbízható lámpád, amit nem csak éjszaka, hanem borongós időben is érdemes bekapcsolni- bár ez evidencia kellene hogy legyen. Az akku kapacitása hideg időben kisebb, az agydinámós világítás viszont hideg időben is megbízhatóan működik.

Lassabban közelitsd meg a kanyart, hátha épp ott van egy lefagyott tócsa.

Szöges külső gumival ki lehet védeni a jeges úton való elcsúszást. Igaz, hogy aszfalton némileg nehezebb a tekerés, de legalább nem esel el.
Már a 106 spike/ kerék (Schwalbe Snow Stud) is érezhetően stabilizálja a kerékpárt, még jobb a 240-es (pl. Schwalbe Marathon Winter).

A sólé ugyan hatékony a jegesedés megszüntetésére, de ugyanolyan hatékonyan elősegíti a kerékpár rozsdásodását, hogy ezellen mit lehet csinálni, mindenki maga találja ki!

Martin

"csak átlagosan 3-5 km-t tekernek"
Én 38 km-t :) tehát nem vagyok átlagos :D