Facebook Instagram Youtube

Október 23-án forradalmi rekord: 500 000 kerékpáros

Október 23-án forradalmi rekord: 500 000 kerékpáros
2013.10.24
2013. október 23-án hajnalban a budapesti Múzeum körúton a 2010-ben közadakozásból üzembe helyezett kerékpáros forgalomszámláló elérte a félmilliót: 2013. január óta ennyien kerékpároztak el alatta.

2013. október 23-án hajnalban a budapesti Múzeum körúton a 2010-ben közadakozásból üzembe helyezett kerékpáros forgalomszámláló elérte a félmilliót: 2013. január óta ennyien kerékpároztak el alatta.

A fantasztikus rekord napján délután kis ünnepséget csaptunk, ahol az 500.000-dik áttekerőnek kis tortát adtunk, amit természetesen közösen ettünk meg.

A számláló történetéről és a mért számokról bővebben itt olvashatsz.

 
Miközben mérések, felmérések sokasága és a tapasztalat is azt mutatja, hogy hatalmas ütemben nő a kerékpárral közlekedők száma Magyarországon, az infrastruktúra fejlesztése nem hogy nem segíti, de még nem is követi ezt a trendet.
 
2013 szeptemberében Budapesten a Múzeum körúti kerékpáros számláló alatt naponta átlagosan 10%-kal többen haladtak el kerékpárral, mint egy évvel korábban. Tavaly egész évben nem volt ennyi a mért szám - 2012. december 31-én 485 000-en állt a számláló.
 
 
 
Töretlen növekedést mutatnak a felmérések is. A Kerékpárosklub megbízásából a TNS-Hungary évente négyszer méri országosan a kerékpárhasználatot. A 2013. szeptemberi adatfelvétel szerint a megkérdezetteknek 45%-a mondta országos szinten, hogy kerékpárral közlekedett, Budapesten pedig a lakosság negyede.  
 
 
 
A  fenti trendeket igazolja az Eurobarometer felmérése is. E szerint Magyarország az Unió országai közül - Hollandia után Dániával holtversenyben - a második legkerékpárosabb ország, a lakosság 19,1 %-a mondja azt, hogy a fő közlekedési eszköze hétköznap a kerékpár.
(Eurobarometer, Future of Transport 2011, Európai Bizottság)
 
Miközben a számok, a fejlődés látványos, európai szinten is példamutató, a szakpolitika mintha nem tartaná annyira fontosnak a kerékpáros közlekedés fejlesztését. Sem az infrastruktúra fejlesztésére, sem a szemléletváltást segítő kampányokra nem költ Magyarország elegendő pénzt. Csak a már meglévő igények kiszolgálásához is szükséges lenne, hogy a közlekedésre szánt fejlesztési pénzek arányos része (19% a kerékpározás részaránya a személyközlekedésben) a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésére fordítódjék. 
Ahhoz, hogy ez az arány 2020-ra 22-25% legyen, még többet kell tenni. A magyarországi kerékpáros szervezetek és az Európai Kerékpáros Szövetség (az ECF) közösen elkészített Nemzeti Kerékpáros Koncepciója szerint hozzávetőlegesen 120 Mrd Ft forrásra van szükség, amely várhatóan összesen legalább 150 Mrd Ft megtakarítást és gazdasági hasznot generál majd Magyarország számára ebben az időszakban. A megjelent operatív programtervek szerint ennek az összegnek csak a töredéke fog a rendelkezésre állni.  A tervezett összegek nem fogják a települések számára lehetővé tenni a helyi közlekedési hálózat kerékpáros-barát fejlesztéseit, a települések közti szükséges útvonalak megépítését, de még a meglévők üzemeltetését sem. 
Szavakban, nyilatkozatokban már nincs hiány, politikusok sokszor beszélnek a kerékpározás fontosságáról. Most itt az ideje annak is, hogy a fejlesztési tervek is megszülessenek, források is rendelkezésre álljanak. Ennek megfelelő alapja lehet a Nemzeti Kerékpáros Koncepció. Kérjük, javasoljuk, követeljük, hogy a kormány ennek alapján korrigálja a vonatkozó operatív programokat, teremtse meg a kerékpározás fejlesztésének szakmai és pénzügyi alapjait!
 
 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron