Facebook Instagram Youtube

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve
2021.01.11
A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15%-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. Soha nem mértek ennyi embert, 2020-ban összesen 2.771.710. kerékpározót számoltak ezeken az útvonalakon.

Az aszfaltba telepített érzékelők felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek. Arányaiban decemberben nőtt legjobban a biciklis forgalom az előző év azonos hónapjához képest, helyenként 29% és 95% közti emelkedést produkálva.

A budai rakparti bicikliút a legnépszerűbb útvonal, ahol 2020-ban számoltak először 1 milliónál több kerékpározót. A növekedés nyertese 2019-hez képest viszont a Csepelre vezető Weiss Manfréd út kerékpárútja.

Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a fővárosi kerékpárforgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő eredmény.

Kerékpáros forgalom a  Bem rakparton 2020 decemberében
Fotó: Halász Áron / Magyar Kerékpárosklub

A Kerékpárosklub szerint a növekedést egyszerre okozhatta, hogy a koronavírust sokan a távolságtartást biztosító biciklis közlekedéssel akarják elkerülni, illetve a lezárások alatt is könnyen elérhető szabadidős tevékenységet nyújt a bicikli. Egyre többen ismerhetik fel, hogy kerékpáron elkerülhetők a dugók és parkolóhelyeket sem kell keresni.

Sokakat a Kerékpárosklub javaslatára kialakított új kerékpársávok és a rakparti korzó ültethetett biciklire. Ezt bizonyítja reprezentatív kutatásunk, mely szerint a budapestiek többsége szívesen kerékpározik, ha ezt kijelölt biciklisávok, utak teszik vonzóbbá.

2020-ban lezárták a 3-as metrót és a Csepeli HÉV-et, ami a párhuzamos Múzeum körúti és Weiss Manfréd úti biciklisávok forgalmának növekedését motiválhatta.

Az adatok nagy lakossági igényt mutatnak a kerékpározás iránt. A Kerékpárosklub szerint érdemes lenne folytatni a kerékpársávok fejlesztését, mert így olcsón és gyorsan lehet egészségesebb környezetet teremteni.

Hogyan mérik a bringás forgalmat?

Az állami és önkormányzati kerékpárpolitikák mellett a mi munkánk eredményességének is a legjobb mérőszáma lehet a kerékpározók számának változása. Országos reprezentatív kutatásunk mellett a kerékpárutakon telepített számlálók adnak ehhez információt.

Egyelőre csak Budapesten érhető el évekre visszamenőlegesen elemezhető napi adat. 5 db (Bem rakparti, Árpád hídi, az egyedül utcai kijelzővel ellátott Múzeum körúti, a Hungária körúti és Weiss Manfréd úti) BKK által üzemeltetett számláló adatai érhetők el nyilvánosan, az Andrássy úti detektor 2019 szeptembere óta nem követhető. Ezeken kívül a főváros útfenntartó cége, a Budapest Közút is üzemeltet számlálókat.

Budapesten kívül az ország több pontján is vannak kerékpáros forgalomszámlálók. Ezek közül 53 helyszín adatai érhetőek el a Veloclass oldalán, de nem folyamatosan.

A nyilvános fővárosi adatokat havonta összesítjük és elemezzük. Más helyszínekről külön kérésre lehet adatokhoz jutni. Az lenne ideális, ha az összes mérőeszköz egy kezelőhöz kerülne és egy nyilvános honlapon bárki böngészhetné, letölthetné, elemezhetné az adatokat.

Kommunikációs szempontból érdemes lenne több helyen is utcai kijelzőket tenni a detektorokhoz, de ezek költsége sokszor nagyobb, mint több számláló üzembe állítása.

A számlálóadatok nagyságrendinek tekintendők. Sokszor az egymáshoz túl közel tekerőket egy kerékpározónak mérik, illetve terelések és meghibásodások is befolyásolhatják a kapott adatokat. Nagyobb adatvesztés legutóbb 2020 február-márciusban a Weiss Manfréd úton történt.

A 2010-ben üzembe helyezett Múzeum körúti számláló 2020.12.23-án
Fotó: Szalanics Zoltán

Hol, mennyit nőtt a bringás forgalom?

A növekedés nem a koronavírussal indult, már januárban is 28%-kal több kerékpározót mért az 5 BKK-s számláló, mint 2019 januárjában. 2020 február és március összességét nehéz megállapítani a Weiss Manfréd úti adatvesztés miatt. Ezekben a hónapokban volt ahol csökkent, máshol nőtt a biciklis forgalom az előző évi azonos időszakhoz képest.

Áprilistól aztán emelkedni kezdtek a számlálóadatok. Október kivételével (a 2019-es meleg és napos októbert csak a Weiss Manfréd út múlta felül az esős és hűvös 2020-as hónapban) minden hónapban nőtt az össz kerékpáros forgalom.

Igazán télen lőttek ki a számlálók, ha 2019 azonos hónapjaihoz hasonlítjuk. Legnagyobb, összes számlálót nézve mintegy 61%-os növekedést decemberben mérte a BKK öt kerékpárszámlálója. Decemberben helyenként 29%-os és egészen 95%-os növekedést is mértek.

A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord a 2017-es év, vagyis az öt számláló egyszerre, teljes évben történő üzemelése óta.

2020-ban nem csak munkaszüneti, hanem munkanapokon is nőtt a biciklis forgalom 2019-hez képest. Persze nem tudjuk, hányan kerékpároztak kikapcsolódási célból hétköznap és hányan mentek dolgozni hétvégén, de a koronavírushoz kapcsolódó korlátozások bevezetése, feloldása és újbóli bevezetése alatt is ugyanez történt.

Figyelemreméltó, hogy nem csak a kedvelt látványosságok környékén (pl. Bem rakpart), hanem a hosszabb távolságokat megtevők ingázó útvonalain (Hungária körút, Weiss Manfréd út) is nőtt a biciklis forgalom. A növekedés pedig nem csak nyáron, hanem télen is feltűnő volt.

Az általunk figyelt 5 kerékpárszámlálón 15%-os növekedést mértek 2020-ban. Ez 2019-ben 2.409.574, 2020-ban 2.771.710 kerékpározót jelentett, de a valós adat ennél is nagyobb lehet a mérési pontatlanságok miatt.

 

 

Grafikon megnyitása

Legnagyobb, több mint 26%-os növekedést a csepeli Weiss Manfréd úton mértek a számláló február-márciusi meghibásodása ellenére. 2019-ben 204.847, 2020-ban már 259.396 kerékpározót számoltak.

Itt – más helyszínekkel ellentétben - még az egy évvel korábbinál csapadékosabb októberben is többen bringáztak, mint a napsütéses és meleg 2019-es októberben. Valószínűleg sokan biciklire ülnek, hogy elkerüljék a csepeli HÉV augusztusig tartó buszos pótlását.

 

 

Grafikon megnyitása

A Bem rakparton éves rekord dőlt meg, ráadásul most először mértek 1 milliónál nagyobb biciklis forgalmat. A 2019-ben mért 936.209 kerékpározó utáni 2020-as 1.080.175-ös szám 15%-os növekedést jelent Budapest legforgalmasabb, fejlesztésre váró kerékpáros útvonalán.

 

 

Grafikon megnyitása

Az Árpád híd kerékpárútján 24%-os növekedést jelentett, hogy a 2019-es 499.692 kerékpározó 2020-ra már 619.920-ra bővült.

 

 

Grafikon megnyitása

A Hungária körút MTK pályánál telepített bicikliszámlálója is elérte a 20%-os növekedést. A talán legkevésbé kirándulóhelynek mondható, ugyanakkor kevés alternatívával rendelkező útvonal 340.744-as éves összegével szemben 2019-ben csak 283.709 kerékpározót mértek itt.

 

 

 

Grafikon megnyitása

Egyedül a Kiskörúton nem nőtt az egész éves bringás forgalom összege, „csupán” 97%-a volt a 2019-esnek. Ez érthető, hiszen bezártak a környéken lévő egyetemek, irodaházak, vendéglátóhelyek és megnyílt a nagykörúti bringasáv. Ugyanakkor a Múzeum körúti biciklis forgalom több hónapban is felülmúlta az egy évvel korábbit, ez pedig novemberben és decemberben volt a legfeltűnőbb. A 3-as metró lezárása után novemberben 1.5%-kal, decemberben viszont már 29%-kal többször kerékpároztak el a Nemzeti Múzeum előtt.

 

 

Grafikon megnyitása

Mi várható 2021-ben?

A koronavírus miatti korlátozások – legalább a lakossági nagy részének átoltottságáig – velünk maradhatnak, a kerékpározás növekedésének viszont tovább kell tartania, hiszen egészségesebb, biztonságosabb, élhetőbb Budapestet nyerhetnek vele a nem kerékpározók is.

Fontosnak tartjuk a kerékpáros fejlesztések folytatását, a lakóövezetek forgalomcsillapításával együtt. 2020 megmutatta, hogy a budapestiek nyitottak a kerékpározásra, az autóforgalom növekedése és a kerékpározást vonzóvá tevő fejlesztések elmaradása viszont elveszítheti ezt a kedvező trendet. Az is kérdés, hogy a vírus után mennyien térnének esetleg vissza a közösségi közlekedésre és hogy a mobilitás növekedésével a kerékpározás mennyire növekszik majd.

A Kerékpárosklub nem csak a fejlesztésekért fog dolgozni. Folytatjuk népszerűsítő kampányainkat (Bringázz a Munkába / Inkább bringázz, Metrópótló), szemléletformáló és oktatási tevékenységeinket is.

 

 


Dolgozzunk együtt a bringás fejlesztésekért!

A Magyar Kerékpárosklub erejét a közössége adja. Minél többen dolgozunk a bringás fejlődésért, annál több eredményt érhetünk el.

Csatlakozz hozzánk és támogasd munkánkat adód 1%-ával!

Kerékpárosklub tagként biciklis baleset-, felelősség és lopásbiztosítás, jogsegély és több mint 150 kedvezmény jár vonatjegyektől vendéglátóhelyekig. Ami viszont a legfontosabb: tagként a bringás fejlődésért végzett munkát támogathatod és csatlakozhatsz helyi csoportjainkhoz, akik listáját itt találod.


Tetszett a cikk? Maradjunk kapcsolatban!

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Kapcsolódó hírek

Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron
Tervvéleményezés 2021

BudapestFővárosi Önkormányzat:BKKAktív és Mikromobilitási stratégia javaslatokBudapest KözútVIII. kerületDiószegi Sámuel utcaDunakanyarVác - Verőce EV6

2021.01.21 |  aron