Kerékpárosklub Kisokos
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
Megtudhatod, hogyan érdemes felöltözni a bringás közlekedéshez, hogyan szállítsd a gyerekedet, ha pici és még nem teker egyedül. Arról is olvashatsz itt, hogyan csökkenthetjük a balesetek és a bringalopások esélyét.
Reméljük, hasznos lesz, amit itt olvasol és másolnak is átadod, amit megtudtál belőle. Mi, a Magyar Kerékpárosklub csapata ebben a reményben állítottuk össze.
Jó tekerést!
Kisokosunk három részből áll:
- Az első részben az alapokat mutatjuk be, amelyek ismerete fontos ahhoz, hogy mindig örömöd teljen a kerékpározásban — például, hogy milyen szempontokat vegyünk figyelembe, ha kerékpárt vásárolunk, vagy hogyan csökkenthetjük az esélyét, hogy éppen a mi bringánkat lopják el.
- A második részben a KRESZ-szel foglalkozunk, hogy mely szabályokra kell fokozottan figyelnünk kerékpáron közlekedve.
- A harmadik részben azt írjuk le, hogy mik azok a nagyon fontos íratlan szabályok, amelyeket érdemes és fontos tudni a biztonságos közlekedéshez.
Ha tetszett a füzet, akkor támogasd Te is a Kerékpárosklub munkáját. Éves tagsággal, adód 1%-ának felajánlásával, területi szervezeteinkhez csatlakozással lehetővé tudod tenni, hogy tovább dolgozhassunk a bringás fejlődésért!
Legutóbbi frissítés: 2019. december.
Hol olvashatom el?
- Honlapunkon az oldalsó menüben találod az egyes témákat ---->>>>>>
- Letöltheted PDF formátumban
- Nyomtatva egyelőre nem elérhető.
A Kisokos ingyenes, kereskedelmi forgalomba nem hozható.
Idén nyáron a bringázás előnyeire figyelmet felhívó kampányt indítottunk, nézd meg az érveket:
Kisokos készítése
Ingyenes nyomtatott Kisokost támogatók segítségével tudunk az érdeklődőknek adni. Kisokos gyártásában kerületi önkormányzatok mellett a Budapesti Városarculati Kft. is közreműködött korábban, de részletei jelentek meg a Cartographia kerékpáros térképeiben is.
Támogatóink hozzájárulásuk fejében megjelenést kaphatnak a kiadványban.
A Kisokos részének vagy egészének gyártási szándéka esetében kérjük, vedd fel a kapcsolatot velünk az info [kukac] kerekparosklub.hu címen.
Korábbi verziók, referenciák:
- 2020. december: Budapest VI. kerület önkormányzata
- 2020. szeptember: Budapest VIII. kerület önkormányzata
- 2020. nyár: miskolci városrészek kiadványai (Háromkő Egyesület)
- 2019. december
- 2019. szeptember
Támogató: XI. kerület (nem jelent meg) - 2019 nyár (kivonat)
Cartographia kerékpáros túratervező - 2019. tavasz
Támogatók: Budapest XVII. kerület - 2016. november
Támogató: Budapesti Városarculati Kft. - 2016. július
Támogató: Óbuda önkormányzata
Támogató: Budapest XVI. kerület - 2015. tavasz
Támogató: Eger önkormányzata - 2014. március
Támogató: Neki - 2013. május
Támogató: Carma, Intelligent Energy Europe, Neki, ORFK OBB - 2012 március
Támogató: Carma, Intelligent Energy Europe, Neki, ORFK OBB - 2011.04.26.
Fontos: Olvasás során találkozhatsz még apróbb hibákkal, ezeket a visszajelzések alapján folyamatosan javítjuk.
Tetszett a cikk? Maradjunk kapcsolatban!
A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.
- Országos területi szervezeteink elérhetőségeit itt találod.
- Kövess minket a Facebook-on!
- Ne maradj le híreinkről, iratkozz fel havi hírlevelünkre itt!
- Ha nem szeretnél lemaradni budapesti híreinkről, iratkozz fel riadóláncunkra, aktivista Facebook csoportunkba, I bike Budapest Facebook oldalunkra és Instagramunkra!
Hogyan segíthetsz?
- Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
- Támogass adománnyal! Bankszámlaszámunk itt érhető el.
- Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-43. További infók az 1%-ról.
Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
Hozzászólások
- 16. oldal közepe felé elírás: "közlejövőben". Helyesen "közeljövőben".
- 18. oldal fülszövege: "a kerékpár működőképes alternatívát jelent a munkába járásnál." Első olvasásra olyan volt, mintha a kerékpár a munkába járás _helyett_ volna alternatíva. :-) De más rag sem volna jó, talán át kellene fogalmazni a mondatot.
- 20. oldal: a főszöveg szerint az első keréken a küllők közti prizmák kötelezők, a fülszöveg szerint (általában) csak javasolt, ami egymásnak ellentmondani látszik. Szerintem ez azt jelenti, hogy a _hátsó_ keréken javasolt a küllőprizma, az elsőn pedig kötelező.
- 43. oldal tetején elírás: "parkóló". Helyesen "parkoló".
- 49. oldal alján elírás: "előzől". Helyesen "előzöl".
- 52. oldal fülszövegében elírás: "többszázázres". Helyesen "több százezres" (igen, külön).
Nagyon hasznos ez a kisokos!
Egy javaslatom/kérésem van:
A tartalomjegyzék legyen hiperlinkes.
Sziasztok, két értelmezési kérdést vetnék fel, az egyik, hogy a 16. oldalon azt írjátok, nem szabad utánfutón gyereket szállítani, majd a 32.oldalon elmondjátok hogyan szabad a kerékpáron gyereket szállítani, és hogy lehet utánfutót csatolni a kerékpárhoz, azonban az utánfutón történő szállításra vonatkozóan sem szabályozás, sem tiltás nincs. Tudtommal, amit nem tilt meg a jogszabály, azt meg szabad tenni, ezért ebből én nem olvasom ki azt, hogy tilos az utánfutón gyereket szállítani, ezért javaslom a 16. oldalon ennek a tiltását törölni, hacsak nincs vmilyen szabály ezeken kívül, ami ezt alátámasztaná.
A másik az örök klasszikus, a 39. oldalon található "ne járdázz" bekezdésben, a zebrán való kerékpárral átkelés KRESZ szerinti tilalmára hivatkozás. Ez a hivatkozás téves, mert de facto ilyen tiltás általánosan nincs, mivel a kerékpárt bármikor tolhatom a járdán, a lakhelyemről indulva is lehet dolgom az úttest túloldalán, sőt a vonatkozó helyen leírt feltételek teljesülése esetén tekerhetek is vele a járdán, ezért ebből következően tekerve általában keresztezhetem az úttestet kerékpárral (kivéve ahol a megfordulás, a közvetlen balra kanyarodás és a keresztezés kifejezetten tilos), mivel így nem vonatkoznak rám a gyalogos keresztezésre vonatkozó korlátozások. A keresztezés ténye persze független attól, hogy van ott éppen zebra, vagy nincs. Természetesen ilyenkor nincs elsőbbségem senkivel szemben sem, illetve ez egy elég veszélyes gyakorlat, amint erre az útmutató is egy más helyen helyesen rámutat. Minden szó ami ebben a témában elhangzik ezen kívül az nem csak igaz, de rendkívül fontos és megszívlelendő, ezért sem kellene egy ilyen apró pontatlanság miatt lehetőséget adni a kritizálására. Ez az én értelmezésem, ha ez nem egyezik az MK jogászainak nézeteivel, akkor ez nyilván nem hiba, hanem vélemény.
Ha itt http://goo.gl/maps/Imw5E és ebből az irányból történt az eset, ahogy a Blikk fotója mutatja, akkor nehéz eldönteni, kinek van igaza.
Ugyan az előzni tilos tábla engedi az egy nyomon haladó előzését, azonban itt nincs elég hely. Vagy záróvonal van, vagy kanyarodó sáv. Úgyhogy lehet, hogy túl közel előzte meg, és nem fért vissza elé a zebránál, mert nem jól mérte fel a bringás sebességét, itt ugyanis ő is megy simám 40-et.
Mi az igazság?
"Az autós ügyvédje szerint a 10-es úton egyébként is tilos a kerékpározás. Benkó szerint azonban Piliscsabán belül kerekezett, ahol ezt nem tiltják." - http://hvg.hu/cegauto.kozlekedes/20150422_Fordulat_az_elgazolt_mountainb...
Én nap mint nap a 10-es úton közlekedem kerékpárral "Egyébként is". Ezt sehol, semmi nem tiltja!
"Az autós ügyvédje" honnan veszi hogy "a 10-es úton egyébként is tilos a kerékpározás"?
Tud valaki valamit, hogy miért is tilos?
Szentkúti Gábor
furt:
A 20. oldalon van a képen, vagy itt
http://kerekparosklub.hu/kisokos/mielott-nyeregbe-ulnel
Bár a pdf-ben még helytelenül KRESZ szerepel, holott a kötelező tartozékokat a KÖHÉM írja elő. Javítva lesz ott is.
LÁTHATÓSÁG:
OK, hogy bizonyos esetben kell a láthatósági mellény, de ha azt még nem tartja szükségesnek felvenni a bicajos, akkor célszerű a jól látható/feltűnő öltözet (pld fehér, neon ... stb. póló, ... ).
És ugyanezt beletenni az ÖLTÖZET fejezethez is valahogy.
KÖTELEZŐ FELSZERELÉS:
Úgy láttam, nincs benne a kisokosban a KRESZ előírás. Célszerű lenne beletenni, vagy az elérhetőségét, linkjét megadni, ha az máshol van meg.
Sziasztok!
A hátsó borítón van egy csúnya hiba.
Helyesen: "1%-kal tovább tekerhetünk".
Találtam egy olyan hibát, ami lehet, hogy csak nekem hiba, mindenki más eltekint fölötte: a 21. oldalon és az online verzióban is oldalfordítva van az "Egy jól felszerelt kerékpár" rajza. A hajtás a bringákon általában jobb oldalon van. Ezen a rajzon baloldalon van, ami furcsa érzetet kelthet a nézőben. Pláne, hogy ezt a kerékpárt mutatjátok etalonként...
Hali! Mikor lesz elérhető a 2014 év eleji módosításokat tartalmazó verzió?
Esetleg olyan változat, hogy e-könyv olvasón használni lehessen? EPUB, doc, vagy MOBI kiterjesztés jó lenne, vagy olyan PDF verziót, amit kezelnek a kis készülékek és nincs telerakva képekkel. (Kindle, Nook, egyéb olvasók) Ha ezt ráteszem nem tud vele mit kezdeni, ha konvertálom széttördeli. :( Előre is köszönjük!
Sziasztok!
21. oldal. "ilos" a "tilos" helyett.
38-39. oldal: parkolónál és kocsikihajtónál nem szokott tábla lenni, de ott sincs jobbkéz-szabály. Ez félreérthető lehet.
Talán ki kellene fejteni, hogy mit jelent az, hogy az úttest nem alkalmas kerékpáros közlekedésre (járdázás). Ez nem egyértelmű abban a szellemiségben főleg, hogy minden út bringaút. ;)
Ha lesz időm, megcsinálom, hogy az alokdalak a /kisokos eldalra hivatkozzanak csak, így elég egy helyen javítani a fájlt frissítéskor.
toreki
node-inner modulpozíció, ahogy a forráskódot elnézem (bocs, drupalhoz nem értek, lehet nem modulpozíciónak hívják, mint a Joomlában)
Frissítsétek léci az aloldalakon is a letölthető változatot:
Töltsd le a teljes Kisokost PDF formátumban!
• MK-Kisokos online változat http://kerekparosklub.hu/files/downloads/MK-KISOKOS_2012-02-29_online.pdf
• MK- Kisokos nyomdai változat http://kerekparosklub.hu/files/downloads/MK-KISOKOS_2012-02-29_print.pdf
Én is megszívtam, mert innen töltöttem le, és nyomtattam ki, pedig látom, hogy ezen az oldalon (http://kerekparosklub.hu/kisokos/) már van frissebb is (viszont az összes aloldalon, pl. http://kerekparosklub.hu/kisokos/kerekparos-kresz egy 2012-es verzió van).
Amúgy Pécsett van lehetőség hozzájutni egy szép színes nyomdai füzethez valahol?