Facebook Instagram Youtube

Kerékpárhasználati adatok - 2015. második negyedév

Kerékpárhasználati adatok - 2015. második negyedév
2015.07.07
2010. óta végzünk negyedévente reprezentatív felmérést a magyarországi kerékpárhasználatról a TNS Hoffmann segítségével. Idén a második negyedévben az országos szintű használati arány 46%, Budapest pedig rekordot döntött: a lakosság 27%-a használta kerékpárját 2 hét alatt legalább egyszer.

2010. óta végzünk negyedévente reprezentatív felmérést a magyarországi kerékpárhasználatról a TNS Hoffmann segítségével. Idén a második negyedévben az országos szintű használati arány 46% volt, Budapest pedig rekordot döntött: a lakosság 27%-a használta kerékpárját 2 hét alatt legalább egyszer.

Az eddig elkészült 19 adatfelvétel alapján tetten érhető a szezonalitás és a budapesti növekvő trend:
 
 
 
A 2015. második negyedévi adatokról az alábbiak mondhatóak el:
 
 
Országos szinten általánosságban kétszer annyian használták kerékpárjukat közlekedésre mint szabadidős célra. Budapesten a két célú használat aránya közel azonos volt.
A két hét alatt legalább 1-szer biciklivel közlekedők aránya országosan 46% volt.
Budapesten minden eddiginél nagyobb volt a 2 hét alatt legalább egyszer kerékpárral közlekedők aránya: 27%.
 
A szabadidős kerékpárhasználat sokkal inkább mutatott szezonalitást mint a közlekedési célú használat. Budapesten pedig az országos átlagnál többen használták kerékpárjukat szabadidejükben.
 
 
Országosan a válaszadók 28%-a használta naponta kerékpárját - közlekedési vagy szabadidős céllal. (Ez az arány Budapesten 8% volt. Az EUROSTAT Eurobarométer másfél évvel ezelőtti azonos módszertant használó magyarországi reprezentatív adata pedig 25% volt.)  
 
 
A kutatás háttere
 
2010 tavaszától a Magyar Kerékpárosklub rendszeresen publikál országos reprezentatív adatokat a magyarországi kerékpárhasználat alakulásáról. Az adatfelvételeket a TNS Hoffmann piackutató cég végzi ingyenesen, támogatva ezzel szervezetünket.
  • A legfrissebb adatfelvétel 2015. április 25-29. között volt.
     
  • A minta a főbb szocio-demográfiai jellemzők (nem, életkor, iskolai végzettség, településtípus és régió) mentén a 18 éves vagy idősebb magyarországi állandó lakosokra reprezentatív (hibahatára +/-3,1% 95%-os valószínűségi szint mellett. )
  • 2014 májusáig a pontos kérdés így hangzott: „Az elmúlt két hétben (14 napban) hány napon használta kerékpárját közlekedési céllal és hány napon használta túrázni/kirándulni? Ha egy nap többször is használta, az is 1 napnak számít." Ezzel konkrétan kérdeztünk rá a kérdezést megelőző 14 napra és azt a válaszadót tekintettük ”kerékpárral közlekedő”-nek, aki a 14 nap alatt legalább 1-szer használta kerékpárját közlekedési céllal, és értelemszerűen azt túrázónak/kirándulónak, aki ez utóbbi céllal szintén legalább 1-szer használta kerékpárját a kérdéses időszakban. 
     
  • 2014 őszétől módszertant változtattunk azért, hogy kiszűrhetővé váljon az időjárás befolyásoló hatása és hogy az eredmények összehasonlíthatóak legyenek az európai országok kerékpárhasználati szokásait mérő Eurostat adatokkal. A pontos megfogalmazás így szól: „Ön milyen gyakran használ kerékpárt közlekedési céllal? Ön milyen gyakran használ kerékpárt szabadidős céllal (pl. túrázás, sportolás)?” 
 
Az eddigi reprezentatív adatfelvételek eredményei itt érhetőek el.
 
Kapcsolat:
Dormán Emese, kommunikacio kukac kerekparosklub pont hu.
 

Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!

 

A kutatási anyag pdf verziója letölthető alább:

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron