Facebook Instagram Youtube

Összefoglaló jelentés a 2011-es tervvéleményezésekről

Összefoglaló jelentés a 2011-es tervvéleményezésekről
2011.11.03
Az elmúlt néhány hónapban igen sok kerékpáros közlekedésfejlesztési tervvel kapcsolatban volt szerencsénk elmondani véleményünket, javaslatainkat. Ennek oka – mint már korábbi írásunkban írtuk –, hogy a települési önkormányzatok pályázati forrásból megvalósítani kívánt kerékpáros fejlesztési terveinek értékelésében plusz pontot ér a Magyar Kerékpárosklub támogatása.

Az elmúlt néhány hónapban igen sok kerékpáros közlekedésfejlesztési tervvel kapcsolatban volt szerencsénk elmondani véleményünket, javaslatainkat. Ennek oka – mint már korábbi írásunkban írtuk –, hogy a települési önkormányzatok pályázati forrásból megvalósítani kívánt kerékpáros fejlesztési terveinek értékelésében plusz pontot ér a Magyar Kerékpárosklub támogatása. A mostanában futó, illetve lezárt pályázatok a Regionális Operatív Program (ROP) és a Közlekedési Operatív Program (KözOP). A ROP belterületen és települések közötti 4 számjegyű út mellett támogatja a komplex kerékpárosbarát fejlesztéseket. A KözOP (már bezárt) külterületi 1, 2 és 3 számjegyű utak kerékpárforgalmának kiváltását célozza közlekedésbiztonsági okokból (és belterületen max. 250 métert az esetleges hálózati kapcsolatok biztonságos és akadálymentes kialakítására).

A civil szervezet nyilatkozatát - így az általunk kiadott nyilatkozatokat is - egy 0-5-ig tartó skálán pontozzák, azonban az osztályzás szerencsére nem a mi dolgunk.

A tervezett beruházás véleményezése a következő módon történik:

  1. valamilyen módon felveszi a pályázó velünk a kapcsolatot;
  2. elkérjük a terveket;
  3. megkeressük helyi tagjainkat, illetve megosztjuk a terveket a Közlekedési Munkacsoportunkkal;
  4. a terveket a munkacsoporttal egy megosztott on-line felületen véleményezzük;
  5. tíznapos átfutási idővel elkészítjük és kiadjuk a nyilatkozatunkat, melyet a honlapunkon nyilvánosságra is hozunk.

A pályázatot a pályázati kiírásnak megfelelően ajánlott bemutatni egy a KKK Tervbíráló Bizottságának ülésén is, amelyen három félből áll a döntőbizottság. Ez a három fél a KKK, a MAÚT és egy civil szervezet (általában a Kerékpárosklub). Így utólag azokról a tervekről is minden esetben véleményt tudunk formálni, amelyekkel a pályázó konzultáció céljából előzetesen nem is keresett meg minket. Ezekről a tervekről a Közlekedési Munkacsoportunk rendszerint már a Tervbíráló Bizottsági ülés előtt kialakítja a véleményét, így ezekben az esetekben is felkészülten tudunk véleményt mondani.

Ahogy már írtuk a civil szervezet támogatása akkor éri a maximális pontot, ha tervezés során folyamatos konzultáció volt, és a végleges nyilatkozatra már nem maradt észrevétel. Mivel ritka az ilyen, így nem nagyon találni olyan nyilatkozatot, ahol nincs semmi javaslatunk. Ez igen kevés esetben valósul meg, hiszen sajnos a tervezők/pályázók nem mindig kezelik prioritásként az együttműködést.

Előfordulnak olyan esetek is, amikor egy harmadik fél állít akadályt a Magyar Kerékpárosklub által javasolt megoldás elé. Sok esetben vannak kisajátítási problémák, de ugyanennyiszer találkozunk az útkezelő elutasításával. Sokszor már a tervezőmunka megkezdése előtt kialakul a megrendelőnek (általában az Önkormányzatnak) konkrét elképzelése arról, hogy hova mit kíván építeni. Ebben az esetben a tervezőnek csak korlátozott lehetősége van a beleszólásra, hiszen ő kap egy megrendelést, hogy mit és hogyan tervezzen meg, és ha ellenkezik, akkor nagy valószínűséggel elveszíti a munkát. Ilyenkor próbálunk mi képbe kerülni, és megismertetni az Önkormányzattal vagy az útkezelővel a mi elképzeléseinket.

A Magyar Kerékpárosklub által 2011-ben véleményezett tervek:

TámogattukTámogattuk feltételekkelNem támogattuk
  • Balmazújváros
  • Balatonfüred
  • Csanádpalota
  • Csikóstőttős
  • Gyomaendrőd
  • Győr
  • Hegyeshalom
  • Hévíz
  • Kaposvár
  • Máriakálnnok
  • Nagykálló-Biri
  • Nyék-Mályi
  • Lakitelek-Nyárlőrinc
  • Nyírbátor-Nyírmeggyes
  • Nyírbogát-Nyíradony
  • Nyírbogát-Nyírbátor
  • Mátészalka-Kocsord
  • Győrtelek-Kocsord
  • Győrtelek-Szamosangyalos
  • Oroszlány
  • Paks-Csámpa
  • Pécs
  • Szendehely
  • Tihany
  • Várpalota
  • Veszprém-Bánd
  • Veszprém-Nemesvámos
  • Bocskaikert
  • Sopronhorpács
  • Füzesgyarmat
  • Kazincbarcika
  • Kecskemét
  • Mórahalom
  • Szombathely
  • Tapolca
  • Foktő
 
  • Baks
  • Egerszalók
  • Jászberény
  • Kondoros
  • Tótkomlós
  • Békéscsaba 
 

A 2011-es tervvéleményeket itt olvashatjátok. A feltöltött nyilatkozatok két forduló pályázatait tartalmazzák. Az első fordulón csak építésre, a másodikon már tervezésre is lehetett forrást lehívni.

Annak ellenére, hogy a pályázati rendszer a pályázókat az ismertetett módon ösztönzi a Magyar Kerékpárosklubbal való folyamatos konzultációra, nagyon kevesen fordultak hozzánk. Azon dolgozunk, hogy a jövőben ez változzon, és minden egyes fejlesztésnél, ahol szóba kerül a kerékpározás, megkeressenek minket. Mi pedig a kerékpáros infrastruktúrák tényleges használóit képviseljük, azaz titeket.

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron