Facebook Instagram Youtube

Bringás tanmese a kerékpáros civil szervezetek kicsinyes rivalizálásáról

Bringás tanmese a kerékpáros civil szervezetek kicsinyes rivalizálásáról
2012.03.06
Cimkék: Érdeklődőknek
Hogyan tehetik tönkre a saját szakmai munkájukat, hogyan csökkenthetik azok eredményességét a civil szervezetek maguk, kicsinyes rivalizálással? Bringás tanmese.A Magyar Kerékpárosklub  (MK) egyik legfontosabb feladata, hogy segítse a tervezők munkáját, hogy olyan kerékpáros infrastruktúra jöjjön létre az egész országban, amely valóban segíti a kerékpározás fejlődését. E munkánk egyik területe, hogy véleményezzük a terveket, sőt, már a tervezés során is konzultálunk az ezt igénylő szervezetekkel.

Hogyan tehetik tönkre a saját szakmai munkájukat, hogyan csökkenthetik azok eredményességét a civil szervezetek maguk, kicsinyes rivalizálással? Bringás tanmese.

A Magyar Kerékpárosklub  (MK) egyik legfontosabb feladata, hogy segítse a tervezők munkáját, hogy olyan kerékpáros infrastruktúra jöjjön létre az egész országban, amely valóban segíti a kerékpározás fejlődését. E munkánk egyik területe, hogy véleményezzük a terveket, sőt, már a tervezés során is konzultálunk az ezt igénylő szervezetekkel.

A korábbi években a közreműködésünkkel megszületett műszaki előírások már mindenkinek – megrendelőknek és tervezőknek is – megfelelő iránymutatást adnak. Amikor egy terv hozzánk kerül véleményezésre, lényegében e műszaki előírások betartását ellenőrizzük. Sajnos a véleményezendő anyagok sokszor még ebből a szempontból sem megfelelőek, így rendre javaslatot teszünk azok átdolgozására, módosítására. Ha a javaslatokat nem építik be a végső anyagba, akkor nem támogatjuk az adott tervet, és ezt nyilatkozatban is leírjuk.

De „van másik”.

Van az MK-n kívül egy másik „országos civil kerékpáros szakmai szervezet”, amelyik szintén jogosult támogatási nyilatkozat kiadására, és az ő nyilatkozatuk is azonos pontszámot hoz a pályázónak, ha a terveket az adott önkormányzat nem saját forrásból kívánja megvalósítani. Ez a szervezet – a Kerékpáros Magyarország Szövetség (KMSZ) – már korábban is hajlandó volt kiadni támogatási nyilatkozatot olyan tervekre, amit az MK nem támogatott.

Most változások történtek a szervezet vezetésében, aminek kapcsán mi megkerestük őket, felajánlva az együttműködést. Külön beszéltünk arról, hogy meg kell tudnunk akadályozni azt, hogy egymás ellen kijátszhatók/felhasználhatók legyünk, és felajánlottuk, hogy vegyenek részt a közlekedési munkacsoportunk találkozóin, konzultációin.

Most mégis, sokadszor, újra megtörtént: Püspökladány város önkormányzata kerékpáros infrastruktúrát tervezett, amit bemutattak nekünk  előzetesen. Ennek alapján mi úgy ítéltük meg (konzultálva az érintett területi szervezetünkkel is), hogy amennyiben minket kérdeznek, mi nem fogjuk támogatni ennek megépítését (indokolatlanul járdára helyezett egyoldali elválasztás nélküli kétirányú kerékpáros infra). Végül azonban nem tőlünk, hanem KMSZ-től kértek támogató nyilatkozatot. Meg is kapták.  A pályázat, ha nyer, az utat megépítik.

Kérdezzük: milyen szakmai megfontolás alapján támogatta a KMSZ a terveket? Miért nem kereste meg az MK szakembereit legalább egy kérdés erejéig? Mik azok az érdekek, amikért még most is partnerek a másik kijátszására? Mi értelme van ennek az egésznek?

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron