Elértük: 10 buszsáv nyílik meg a bringásoknak augusztusban

Címkék:

Szombaton jelentette be először Vitézy Dávid, hogy a BuBi intézkedési csomag részeként 10 újabb buszsáv nyílik meg a bringásoknak ebben a hónapban. A BKK nyilvánosságra hozta a listát és térképet is mellékeltek hozzá. Az intézkedésnek örülünk és szakmai munkánkkal továbbra is azon leszünk, hogy egyre több ilyen olcsó és biztonságos fejlesztés valósuljon meg.

Évek óta harcolunk érte, hogy a buszsávok ne legyenek akadályok a bringás közlekedésben. Ahogy a mindennapok tapasztalatai mutatják: nem azok, a KRESZ mégis csak ott engedélyezi a biciklizést, ahol ezt külön piktogram jelzi. A szabályos bringás így sokkal veszélyesebb gyakorlatra kényszerül: egy sávval beljebb a buszok és az autók között kell tekernie. "A nemrég megváltozott szabályok szerint a kerékpározás olyan buszsávban már engedélyezhető, amely minimum 4,25 méter széles vagy ahol a csúcsidei buszforgalom nem éri el az óránkénti 30 buszt, vagyis az arra járó menetrendszerű járatok csúcsidei közös követési ideje több, mint 2 perc" - írja a BKK.

Már voltak korábbi változások az Etele úton, a Megyeri úton, a Dózsa György úton, a Podmaniczky utca pár méteres szakaszán vagy a Városliget mellett, idén a Mészáros utcai volt az első buszsávmegnyitás. Ezt követi most tíz, rövidebb- hosszabb helyszín, 4650 méteren:

1. I-II. kerület, Fő utca (a Bem József tér és a Clark Ádám tér között), és Árpád fejdelem útja (a Zsigmond tér és a Bem József tér között),
2. V. kerület, József Attila utca és Széchenyi István tér,
3. V-XIII. kerület, Szent István körút (a Nyugati tér és Tátra utca között, onnan kerékpáros nyomként felvezet a Margit hídra),
4. VI. kerület, a Ferdinánd híd lehajtója az Izabella utca felé,
5. VI. kerület, Király utca (az Eötvös utca és a Teréz krt. között),
6. VII. kerület, Wesselényi utca (a Hársfa utca és az Erzsébet krt. között),
7. VII. kerület, Dohány utca (az Izabella utca és a Rottenbiller utca között),
8. VII. kerület, Damjanich utca (a Murányi utca és a Dózsa György út között kifelé),
9. XIII. kerület, Dózsa György út (a Szabolcs utca és a Vágány utca között a Hősök tere felé),
10. XI. kerület, Hengermalom út (a Szerémi út és a Budafoki út között a Duna felé).

"Elsőként a budai Fő utca kialakítása várható, amely a nem turisztikai célú kerékpáros igények kiszolgálására alternatív útvonalként helyettesíti a rakparti kerékpárutat. Ezzel együtt a Bem rakparton kerékpáros nyomot jelölünk ki a Jégverem utcától a Csalogány utcáig, így a gyalogosforgalom szempontjából legkritikusabb budai szakaszon tehermentesíthetjük a rakparti sétányt" - tette közhírré a Közlekedési Központ.

A buszsávok kijelölése nem csak vonzóbbá és biztonságosabbá teszi a biciklis közlekedést, számos külföldi példa bizonyítja: a buszközlekedést sem lassítják a bringások.

A Kerékpárosklub a jövőben folyamatos oktatást tart a BKV sofőreinek a változó helyzetek kezelésére. Emellett a BKK kiemelte, hogyan használjuk a buszsávokat, amit a figyelmetekbe ajánlunk:

  • "Amennyire csak lehet, haladjon egyenesen, és a buszsáv jobb oldalán a jobbra tartás szabálya szerint. Ha akadály miatt ki kell térnie, ne tegye hirtelen!
  • Soha ne előzze a buszt jobbról!
  • Figyeljen a megállót elhagyó buszra. Ha a busz villogóját látja, amely azt jelzi, hogy a jármű elhagyni készül a megállót, már nem előzheti meg. Amennyiben távolról látja a régóta megállóhelyen álló buszt, lassítson, azt már ne kerülje ki, mivel a későbbiekben akadályozhatná haladását! Próbáljon szemkontaktusba kerülni a buszvezetővel!
  • Kerülje a buszok akadályozását. Ha mellékutcából érkezik, inkább várja meg a közeledő autóbusz elhaladását, és csak utána hajtson rá a buszsávra. A háta mögött jövő autóbuszt lehetőség szerint keresztutcánál félrehúzódva engedje előre. Ez Önnek alig pár másodperc, miközben az autóbuszon utasok tucatjainak kedvez vele. Próbáljon szemkontaktusba kerülni a buszvezetővel!
  • Ne kerekezzen járdán. A járda a gyalogosoké!
  • A buszsávban – mint általában az úttesten máshol is – csak egymás mögött haladhatnak a kerékpárosok!
  • Figyeljen arra, hogy látszódjon! Sötétben mindig kapcsolja be a lámpát!
  • Mindig jelezze, ha irányt vált. Nem csak azért, mert KRESZ-előírás, hanem a többi közlekedő iránti udvariasságból és saját biztonsága érdekében is!
  • Figyeljen a keresztező utcák forgalmára, akkor is, ha elsőbbsége van, mert nem biztos, hogy észrevették! Próbáljon meg szemkontaktusba kerülni a többi járművezetővel! "

 

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése

Kedves Benjámin!

Nem írtunk soha olyat, hogy középen ajánlott haladni! (kisokos 36.oldal: http://kerekparosklub.hu/kisokos/jobbra-tartas-kerdese)
Ami a lényeg: az általános jobbra tartás szabálya teszi lehetővé, hogy a gyorsabb jármű biztonsággal tudjon a lassabb mellet elmenni. Ezzel úgy kell élnünk, hogy a saját biztonságunk is meglegyen, és a másik is tudjon haladni, ne legyen oktalanul lassításra kényszerítve. 2010 előtt a kerékpáros nem élhetett ezzel az általános szabállyal/joggal, mert ott volt a "szorosan a járdaszegély mellett" kitétel is, no ezt szüntettük meg, és ez tette lehetővé, hogy egyenjogú közlekedési partner legyen a kerékpár vezetője is az úton.

Most nézem, a miskolci kerékpáros buszsávokról szóló cikk mellékletében még részletesebbek a javaslatok. Kötelező olvasmány :-)

http://kerekparosklub.hu/sites/default/files/KME_kerekparral_buszsavban_...

"Jobbra tartás alatt a szegélykőtől kb. 80 cm-re haladást értjük. Persze, ha ebből forgalmi előny származik, időlegesen jobbra húzódhat"

A buszsáv kicsit más, mint az egyéb sávok. Itt a (remélhetőleg lassabb) jobbra kanyarodókon kívül csak taxi és busz járhat, láthatóbb vagy, és a kijelölt kerékpár+busz sávokban talán a hely is több.

Ha nincs hely, a BKK javaslatai (link fent a cikkben) alapján a busz nem fog megelőzni (lehet, hogy van ellenpélda, de nekem az elmúlt 15 évből sok jó tapasztalatom van a BKV buszokkal). Arról meg kicsit te is dönthetsz, elég széles-e a sáv. Ha rosszul éreznéd magad akkora helyen egy busz jobb oldalán, inkább jelezd azzal, hogy balrább húzódsz, semhogy beess alá. (Legalább annyival, hogy pánik esetén merjél a járda felé esni és legyen is rá helyed. Aligha lesz rá szükséged, de megnyugtató érzés.) Itt a túlélőkönyv a fontosabb.

Ha elég szélesnek érzed a sávot (vagy biztos vagy benne, hogy semmiképp sem fognak sávon belül megelőzni), húzódj jobbra, érezze a busz is, hogy barátok vagytok. Ilyenkor hihetsz a BKK ajánlásainak, amúgy is jó dolgok vannak benne.

Egyébként meg használj mindenki tükröt, ha forgalomba mész - sokkal jobban látod és érted a többi közlekedőt, ha nem kell folyton forgolódni. Tükörben a busz (taxi, jobbra kanyarodó autó) viselkedését is felmérheted, mire utolér (a buszsáv általában jól belátható), és ennek fényében választhatod a sáv éppen legalkalmasabb részét.

@markusbenjamin: Nem lett eltörölve.
Minden egy nyomon haladónak jobbra kell tartania a sávon belül. És továbbra is minden járműnek is jobbra kell tartania a sávok választásakor.

Ami el lett törölve, az a "szorosan az út szélén" kifejezés a kerékpárosok jobbra tartási kötelezettségéből.

A városi biciklizés (túlélési) útmutatóban lehet olyan, ami nincs tökéletes összhangban a szabályokkal. Pl. ha az út szélén kocsisor parkol, akkor számítani kell a nyíló kocsiajtókra, és ahhoz mérten "érdemes" egy kicsit beljebb haladni.

arra gondolhatott a szerző, hogy nem kell padkázni, de azért a sáv baloldalán se menjünk:)

"Amennyire csak lehet, haladjon egyenesen, és a buszsáv jobb oldalán a jobbra tartás szabálya szerint."

most nem az van, hogy a sáv jobb oldalán haladás el lett törölve bicikliseknek és középen ajánlott haladni? a városi biciklizésről szóló útmutatótokban ez volt!