Mit tehet az önkormányzat a kerékpáros közlekedés fejlesztése érdekében?

FRISS: Már angolul és románul is elérhető önkormányzatoknak készített kiadványunk! - Szakmai munkacsoportunk által összeállított kiadványunk abban segíti az önkormányzatokat, miképpen tehetik településüket élhetőbbé költséghatékonyan és gyorsan - a kerékpáros közlekedés feltételeinek javítása által. Töltsd le a kiadványt az oldal legalján!
 
Mit tehet az önkormányzat a kerékpáros közlekedés fejlesztése érdekében? Ez a kérdés korábban nem így hangzott, szakpolitikusok és mérnökök is inkább azt kérdezték: mit csináljunk a bringásokkal, egyre többen vannak és zavarják a közlekedést.
 
Mára már van néhány szakember hazánkban is, aki nem azt gondolja, hogy a közlekedés kizárólag autók jövését-menését jelenti. Ők azok, akik tudják, hogy a gyalogos és kerékpáros közlekedés fejlesztése, ellentétben azzal, amilyen olcsó, sokszoros gazdasági, egészségügyi és környezeti haszonnal jár. 
 
Az önkormányzati választásokra készülve a Kerékpárosklub szakemberei összeszedték, melyek azok a kerékpáros fejlesztések, amelyek olcsón és gyorsan tehetik fenntarthatóbbá a közlekedést és jobbá, élhetőbbé a településeket.
 
A 10 oldalas kiadvánnyal azt szeretnénk elérni, hogy a következő 5 éves önkormányzati ciklus vezetői tisztában legyenek ezekkel az eszközökkel és egyben szeretnénk felajánlani együttműködésünket a szakmai munkában. A kiadvány része annak a kampánynak, melynek részeként Budapesten, Debrecenben, Szentendrén és Sopronban egy Tour de Voks névre hallgató bringás felvonulás keretében keressük fel a polgármesterjelölteket, ezen kívül pedig több száz polgármesterjelölthöz juttatjuk el a kiadványt. 
 

Pár tény a kiadványból:

  • A megfelelő kerékpáros fejlesztések segítik a levegő- és az életminőség javulását, a gazdasági fejlődés motorjai lehetnek.
     
  • A ma leggyakrabban épülő rossz minőségű bicikliutakra fordított pénzből sokkal több és biztonságosabb kerékpársáv építhető.
     
  • Egy darab kerékpárparkoló építésének költsége töredéke egy aszfaltozott parkolóhelyének
     
  • Biciklitárolók telepítésével egy autó helyén 8 kerékpár is elfér, ezzel hatékonyabbá válik a közlekedés, fellendül a kereskedelem
     
  • Előretolt kerékpáros felállóhelyekkel könnyebbé és biztonságosabbá lehet tenni a lámpáknál való elindulást és kanyarodást
  • Kerékpáros nyommal ott is segíthetjük a bringázást, ahol nincs hely külön kerékpársávra, költségéből pedig 250 méter elkülönített kerékpárút helyett 50 kilométer úttest tehető biztonságosabbá
  • Egyirányú utcák megnyitása kétirányú kerékpározásnak kerülőutakat spórol meg és a tévhitekkel ellentétben még a közlekedés biztonságát is javítja
     
  • Sebességcsökkentéssel, forgalomcsillapítással elkerülhetőek a balesetek és élhetőbbé tehetőek az utcák
     
  • Autóbusz-kerékpársávok szinte ingyen alakíthatóak ki

A "Költséghatékony megoldások önkormányzatok számára" c. kiadvány alább tölthető le:


Angolra fordította Liptay Orsolya, lektorálta: Dalos Péter, Dormán Emese, Rachel Hideg és Greg Spencer.
 
A román nyelvű fordításért köszönet romániai partnerünknek, a Marosszéki Közösségi Alapítványnak (Fundația Comunitară Mureș).
 
 
 

Magyar Kerékpárosklub a legnagyobb civil szakmai szervezet ma Magyarországon, mely az élhető településekért és ennek részeként a kerékpározás feltételeinek megteremtéséért dolgozik. Munkánk elengedhetetlen feltétele a függetlenség. Nem függhetünk olyan szervezetektől, melyeket kontrollálnunk kell, ezért alapvető fontosságú a közösségi finanszírozás megerősítése. Ha egyetértesz céljainkkal, támogass minket éves tagsági díjaddal és adód 1%-ával !

 

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése

Ki szeretne kerékpárutat (vagy valamilyen nem tiltott lehetőséget a kerékpáros közlekedésre)Ercsi és Százhalombatta között, vagy a 6-os úton, vagy vele párhuzamosan úgy általában ?

Nagyon örülök, hogy az MK végre a szemléletformálás élére állt. A következő lépés az lenne, ha ezt nem az infrastruktúrán keresztül, hanem a szemléletváltás fontosságának hangsúlyozásával tenné. Akkor érte el a célját egy ilyen kampány, ha 1 méter dedikált kerékpáros infrastruktúrára sincs szükség a kerékpározás lehetőségének biztosítására, mert a környezet eleve kerékpárosbarát. (Forgalom csillapított, széles utak, ahol nem kell kijelölni helyet a kerékpárosoknak vagy külön felhívni a figyelmet a kerékpárosokra.)