Facebook Instagram Youtube

Az élethez igazítják a kerékpárfelszerelések szabályozását. Véleményünk.

Az élethez igazítják a kerékpárfelszerelések szabályozását. Véleményünk.
2013.12.21
Végre - néhány kivétellel - a valós életnek megfelelő irányba változik a kerékpárok felszerelésére vonatkozó KÖHÉM szabályozás.

Végre - néhány kivétellel - a valós életnek megfelelő irányba változik a kerékpárok felszerelésére vonatkozó KÖHÉM szabályozás.

A legfontosabb változásokat az alábbiakban összeszedtük nektek:

  1. a hangjelzőberendezés csak csengő hangot adhat
  2. legalább 2 db, mindkét oldal felé hatásos borostyán-sárga küllőprizmát kell elhelyezni legalább az első kerékre az átmérő mentén
  3. a küllőprizmát helyettesítheti a kétoldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület
  4. most már a kerékpároson elhelyezett világítás is szabályos (pl. nem büntethetik, ha a ruhádon vagy a hátizsákodon hordod a piros lámpádat, vagy, ha a sisakodon van az első, a lényeg, hogy látható helyen legyenek)
  5. a gyerekülés kivitelét és a kerékpáron való rögzítési módját pontosan szabályozza a rendelet
  6. a lámpák és a fényvisszaverő prizmák fényének 150 méterről is láthatónak kell lenniük
  7. fényvisszaverő prizmából már a kerékpár elejére is kell egy fehéret helyezni, nem csak egy pirosat hátulra

Érdemes a rendeletet elolvasni a részletek megismerére!

 
A rendelet alkotásának folyamatába mi is bekapcsolódtunk, véleményeztük azt. Támogattuk a megfogalmazott javaslatok szinte mindegyikét, de jeleztük, hogy mi hiányzik közülük.

Kifogásoltuk, hogy a gyerekszállításra vonatkozó változások  nem követik a kort, az igényeket és a már létező eszközöket. Javasoltuk a jogszabályt ennek érdekében kiegészíteni, de sajnos hiába.

 

Már kapható a piacon és Magyarországon is sokan használnak gyerekszállító utánfutókat és ún. dobozos kerékpárokat. Ezek az eszközök nagyon népszerűek és főleg biztonságosak, általában két gyermeknek, akik egymás mellett ülnek. Sajnos Magyarországon használatuk még mindig jogszabályba ütközik, a mostani változtatás után is.

Továbbra is benne maradt a jogszabályban a kerékpárlámpák egyszerre kapcsolásának előírása dinamó használata esetén. Ez ma már értelmetlen, felesleges kitétel, a modern lámpák ráadásul automatikusan kapcsolódnak be a sötét érzékelésével.

Nem támogattuk, hogy a hangjelző csak csengő hangot adhasson ki. Ma már számtalan más hangjelző is van. Ha ezen a területen egyáltalán valamit szabályozni érdemes, az csak a hangerő, ami ne legyen fülsértő, félelmet vagy ijedtséget keltő, stb.

 


Hivatkozások:

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium sajtóközleménye
A Magyar Közlöny 2013/200. száma
A Magyar Közlöny 2013/200. számának kerékpárra vonatkozó része

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron