Facebook Instagram Youtube

Minden utcából mintaprojektet! - az V. kerületi átépítések margójára

Minden utcából mintaprojektet! - az V. kerületi átépítések margójára
2013.09.16
Milliárdos projektek keretében újulnak meg  mostanában V. kerületi utcák. Úgy néz ki azonban, hogy a kerékpárral közlekedők ebből nem nagyon  profitálhatnak.
Milliárdos projektek keretében újulnak meg  mostanában V. kerületi utcák. Úgy néz ki azonban, hogy a kerékpárral közlekedők ebből nem nagyon  profitálhatnak.

A felújításokkal kapcsolatban fellelhető sajtóanyagokban csak az olvasható, hogy elhelyeznek kerékpártárolókat. Ez is nagyon fontos, remélhetőleg az összes, átépítésre kerülő utcán megelenek a megfelelő számú és minőségű kerékpár-támaszok, tárolók! 
 
A  Széchenyi rakparton - ahol most a járdán kényszerül a kerékpár vezetője közlekedni - a sajtóanyagban megjelent kép alapján az osztottpálya megszűnik, helyette merőleges gépjárműparkolók létesülnek, a kerékpáros forgalom tervezett helyéről pedig nem tudni semmit. Ez a projekt kiváló lehetőség lehetne a balesetveszélyes, indokolatlanul járdán vezetett kerékpárút megszüntetésére és biztonságos, kényelmes megoldásokkal történő kiváltására. 
A mostani járda-kerékpárúton több száraz nap után is áll a víz. A kereszteződései balesetveszélyesek, a padokra ülni csak a biciklis oldalról lehet.
A Széchenyi rakpart kerékpáros  forgalmának átépítés utáni egyetlen lehetősége: kerékpársáv a Kossuth tér felé, kerékpárút a Margit híd felé. Ennek a megoldásnak is útjában lesz azonban az ötkarikás szobor...
 
Az V. és XIII. kerület között nem lesz megfelelő minőségű kerékpáros átvezetés:
  • a rakparti gyalog-kerékpárút (amennyiben a járdán marad) balesetveszélyes, a kerékpáros forgalom miatt sétálni nem lehet, eső után napokig áll rajta a víz, esőben pedig a párhuzamosan elhaladó autók fröcskölik fel a vizet derékmagasságig.
  • A Falk Miksa utcai átkelés lehetősége gyakorlatilag már a Hollán Ernő utcai átalakítással ellehetetlenült, oda nagy kerékpáros forgalmat vezetni felelőtlenség volna. Egyéb megoldás híján azonban ma sokan erre kelnek át, számottevő konfliktust okozva a gyalogosoknak. (A Peter Falk szobor a látványtervek szerint nem foglalná el a helyet a kerékpárosok be- és kihajtása elől.)
  • A Harmadik lehetőség (egyben a legszomorúbb történet) a Pozsonyi út és a Balassi Bálint közti kerékpáros kapcsolat megfelelő minőségű kialakításának elszalasztása volt. Az aluljáró zebrával történő kiváltása  kiváló lehetőséget adott volna a két kerület közti kerékpáros kapcsolat biztosítására. Szervezetünk többször felhívta a figyelmet ennek szükségességére, a Margit híddal és a körúttal való kapcsolat kialakítására, eredménytelenül. A Pozsonyi úti - a megfelelő minőségű átkeléshez szükséges - kerékpárút helyén ma teraszok állnak, az aluljáró helyén - sajnos kicsit a kerékpáros átkelés optimális nyomvonalába benyúlva - zebrát festettek fel. (A csomópontban uralkodó állapotokat kiválóan illusztrálja a következő videó)

 
Miért szalasztjuk el a lehetőségeket? Továbbra is azt látjuk, hogy csak mintaprojektek keretében készül jó kerékpáros infrastruktúra. Ilyen volt tavaly az Andrássy út átalakítása vagy idén a - még be nem fejezett - Bajcsy-Zsilinszky úti buszsáv. Máshol azonban továbbra is az elmúlt évtizedek rossz megoldásait látjuk. Ilyen az Örs Vezér téri "kerékpárút", így épülhet a Március 15. téren is a járdával párhuzamosan kerékpárút, vagy így készülhetett el a Bécsi úttal párhuzamosan a kerékpáros útvonal járdából lecsípett felületeken. És ezért kell a Pilvax közben éveket várni egy parkolási tilalom felfestésére is.
Életkép az Örs Vezér téri kerékpárútról.
 
Nagyon lassan halad Budapesten az elavult kerékpárutak felszámolása, kiváltása is. Berlinben például a 90-es években kialakult hálózatot kezdik rohamtempóban átalakítani, a járdán vezetett kerékpárutakat (amelyek közül elvétve található csak kétirányú!), ahol csak tudják, leteszik az úttestre. Ezek nem milliárdos projektek. Budapesten az is hatalmas előrelépés lenne, ha a következő útfelújítások tervezésénél prioritást kapna az az út, ahol kerékpáros infrastruktúra alakítható ki, vagy ahol a meglévő rossz kerékpárút cserélhető le egy kényelmesebb, biztonságosabb megoldásra. Érdemes lehet egy-két peremvárosi utca felújítását elhalasztani egy olyan helyszín érdekében, amely naponta több ezer kerékpáros közlekedését segíthetné. Ilyen lehetne például a Fehérvári út, az Üllői út vagy akár a Mogyoródi út átépítése is.
 
 
Régi és új kerékpársáv - Görlitzer Bahnhof, Kreuzberg, Berlin
 
 
Hivatkozások:
http://www.bkk.hu/apps/docs/20130611_LaszloKerenyi_Budapest_CyclingCity.pdf
http://www.belvaros-lipotvaros.hu/_user/browser/File/pdf/Sajt%C3%B3-projektek-2013_08_09_.pdf
http://www.uvt.bme.hu/kerekpar/kerekparos_koncepcio_vitaanyag.pdf
http://www.jarokelo.hu/budapest/bejelentesek/954/elfoglalt-jardafelhajto-gyalogos-kerekparos-utca-bejaratanal
http://www.belvaros-lipotvaros.hu/index.php?pg=news_1_525
 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron