Támogasd 1%-kal a Kerékpárosklubot!

Téli karbantartás

Címkék:
Mire kell figyelni, miben különbözik a téli bringázás a nyáritól? Technikai oldalról nézve.
 
Először is télen lehetőleg ne egy drága kerékpárt koptassunk, áztassunk, hanem egy olcsóbb, egyszerűbb gépet, ami olcsóbban, egyszerűbben karbantartható és nem sajnáljuk annyira. Télen extrém útviszonyokat leszámítva megvagyunk a teleszkópvilla nélkül is, de a téli útfelületeken nem fogjuk sok előnyét érezni egy drága váltórendszernek sem. De természetesen minden gépezet, így ezek a téli strapabringák is fokozott odafigyelést, karbantartást igényelnek. Lássuk tételesen, mire is figyeljünk!
 
téli bringázás, kerékpár karbantartás
 
- Gumi: a téli síkos útviszonyok között nem szerencsések a teljesen slick (sima) futófelületű külsők, helyettük inkább vízelvezető vájatokkal tarkított, vagy kifejezetten mintás futófelületűt válasszunk, bár a sík jégen minden csúszik. Érdemes jó defektállóságú külsőt (és akár belsőt) választani, mert télen elfagyott kézzel gumit cserélni nem igazán nyerő, sőt gumit foltozni néhány fok alatt általában egyenesen lehetetlen, mert a ragasztó megdermed, és nem ragad. Éppen ezért feltétlen pótbelső legyen nálunk, ne csak foltozókészlet, ha mégis megtörténne a baj.
 
- Fékek: a téli latyakos, vizes, havas trutyiban sokkal gyorsabban (akár 15-ször gyorsabban) kopnak a fékpofák. Ennek nyilvánvaló jele a gyorsan beeső fékpont (mikor a fékkart húzva a pofa eléri a felnit), illetve a felni fékezőfelületét borító szürkés szétkenődött trutymó, mely nagyobbrészt nem más, mint a szétkenődött fékpofa. Ennek oka a nedves körülmények közt a pofára, felnire ragadó kosz, homok, sószemcsék és mindenféle útszórásra használt anyag, melyek aztán csiszolópapírként zabálják a fékpofát. Ilyenkor a tárcsafék nyilvánvaló előnnyel jár, mivel a tárcsát kevesebb kosz éri (feljebb van, és nem a kerék kerületénél), illetve a fékpofái hosszabb élettartamúak. Télen tehát érdemes sokkal gyakrabban ellenőrizni a fékpofák állapotát, és nem megvárni az utolsó pillanatot a cserével, mivel akár egy hosszabb út során menet közben is elfogyhat az a fékpofa, ami nyáron még egy-két hetet is elbír.
Kaphatók ugyan direkt vizes, jeges körülményekre tervezett fékpofák, amelyek azonban fémszemcséket tartalmaznak, hogy a felnire fagyott jégréteget, vízhártyát leküzdjék. Éppen ezért ezek sokkal gyorsabban koptatják a felnit, drasztikusan csökkentve annak élettartamát, ezért alkalmazásuk meggondolandó. Érdemes minden vizes tekerés után áttörölni a felni fékfelületét, de lehetőség szerint a fékpofáét is.
 
- Csapágyak: A víz és a kosz természetesen a csapágyakat is sokkal jobban igénybe veszi. A jó minőségű kerékagyak, középrészek megfelelően tömítettek, tehát a bizonyos időközönként elvégzett ellenőrzés karbantartás elég, de ezek is meghálálják, ha időnként letöröljük a tömítésnél a kívülről rárakódott koszt, sót. A gyengébb tömítésű agyak esetén (régebbi kerékpárok, áruházi gazdaságos kerékpárok) - amennyiben rendszeresen használtuk a télen - nem árt a telet követően átzsíroztatni őket, illetve már így nekiindulni a télnek. A csapadék a kormánycsapágyat sem kíméli. Jó megoldás lehet egy belsőgumiból kivágott darabot ráhúzni a kormányszárat kiemelve. Ez egy vagy két téli szezont kibír, és nagymértékben védi a kosz és víz behatolásától. Erre a célra kaphatók neoprén vagy egyéb rugalmas anyagból készült védőhuzatok, azok is jók.
 
- Sárvédők: Télen mind a saját, mind a mögöttünk haladó érdekében érdemes a kereket nagymértékben fedő sárvédőket használni a bringán. A kis dizájnos látszatsárvédők ilyenkor mit sem érnek. Ezek aljára sem árt még plusz toldalékot (laffantyúnak vagy flepninek is hívják) szerelni, mely nem engedi, hogy a lábunkat bokáig beterítse az útról felcsapó latyak.
 
- Világítás: Bár a világítás nem kifejezetten a télhez kapcsolódó dolog, azonban ne feledkezzünk meg a korai sötétedésről, munkából, iskolából hazafelé már könnyen sötétben találhatjuk magunkat. Mivel többet használjuk ilyenkor a világítást, gyakrabban is kell az elemek cseréjéről, az akkumlátorok töltéséről gondoskodnunk. Éppen ezért nem árt egy tartalék készlet belőlük a táskánkban.
 
- Bowdenek: Bizony a kosz ide is megtalálja az útját. Télen gyakrabban fordul elő, hogy úgy érezzük, nem akar váltani a váltó. Ilyenkor elsőként egy alapos tisztítást érdemes elvégezni a bowdenek terén, leggyakrabban a hátsóváltóhoz futó utolsó szakasznál szokott gondot jelenteni a kosz. A leszedett bowdenházat alaposan fújjuk ki olajspray-vel, ami egyszerre tisztítja, keni és gátolja a korróziót. Rendszeres téli bringázás esetén ez a művelet akár többször is szükségessé válhat. Ne hanyagoljuk el, mert elfajult esetben akár a huzalok teljes összerozsdásodása is bekövetkezhet. Ebből adódik, hogy érdemes jó minőségű (természetesen kicsit drágább) rozsdamentes bowdeneket vásárolni, mindenképpen visszahozza az árát! Ugyanígy érdemes a kosznak jobban kitett helyeken tömített bowdenház-végeket beszerelni, melyek kevesebb koszt engednek be.
 
- Lánc, lánckerekek: Télen gyakoribb kenést igényelnek, és persze előtte természetesen tisztítást is. Érdemes ilyenkor kifejezetten hideg, vizes időre gyártott kenőanyagokat használni, mivel azok lassabban kopnak le a láncról, a csapadék sem veri le olyan gyorsan és valamelyest víz/kosztaszítók. Bár ezek is drágábbak az egyszerű varrógépolajnál vagy WD-40-nél, de rendszeres téli tekerés esetén szintén gyorsan visszahozzák az árukat.

Végül pedig ismét felhívnánk a figyelmet a rendszeres tisztításra. Egy vizes, latyakos út után érdemes legalább nagyjából letisztítani a gépet a már említett alkatrészeken kívül az olyan egyéb érzékeny pontoknál is, mint pl. nyeregcső bilincsnél - ahol befolyhat a koszos víz -, továbbá ilyenek a váltókarok, bowdenek, ha van teleszkópvilla, akkor annak a becsúszószárai. Persze a legjobb egy gondos tisztítás, ne hagyjunk időt a rozsdának. Mielőbb szárazra töröljük a bringát, annál tovább fog minket szolgálni szeretett járművünk!
 
A téli közlekedéssel és öltözködéssel kapcsolatos tanácsainkat itt olvashatjátok.
 
Köszönjük a részletes összefoglalót a Bringakonyhának, a fotót pedig a Cyclechic-nek!
 
 
 

Magyar Kerékpárosklub a legnagyobb civil szakmai szervezet ma Magyarországon, mely az élhető településekért és ennek részeként a kerékpározás feltételeinek megteremtéséért dolgozik. Munkánk elengedhetetlen feltétele a függetlenség. Nem függhetünk olyan szervezetektől, melyeket kontrollálnunk kell, ezért alapvető fontosságú a közösségi finanszírozás megerősítése. Ha egyetértesz céljainkkal, támogass minket éves tagsági díjaddal és adód 1%-ával !

 

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése

Nekem épp úgy alakult, hogy az első és hátsó V-fékemben más fékbetétek voltak az első mínuszok alatt.
Az első fékezésnél vettem észre, hogy a hátsó fékem mintha megszűnt volna létezni. Teljes erőből húzva a fékkart sem éreztem lassítást. Az első szerencsére normálisan működött.
Szóval télre vegyetek fagyálló fékpofákat, már ha vannak ilyenek. De mindenképp próbáljátok ki a fékeket az első olyan helyzet előtt, amikor tényleg meg kell állni!

@Vercse:
Tiszteletben tartva a véleményed, de az én tapasztalatom:
Görgős fék: alfine és nexxus volt, egy Merida SPeeder i7-emen és összesen 1,5 évig bírták gyenge fékerő mellett. Egy Ritchey zöld fékpofa egy sima V-fékben is 2x jobb esőben mint a görgőfék bármikor. Ha netán párhuzamosított a V-fék, akkor pláne. Mikor a 3. komplett cseréhet közeledett a dolog az integrált vackokkal, eladtam az egészet. A kontrát én betiltanám konkrétan. Igaz, én napi 45km -t megyek, lehet jók ezek az integráltak, de max néniknek boltba.

Agydinamókat nem ismerem, de a sima dinamó megint egy XIX.sz-i találmány- Tölthető Eneloop elemek 2db AAA 1 hónapig világít egy Flea -ban és pazar fénye van. Utána 2 óra feltölteni. A dinamó vizes felületen megint nem ér semmit, csúszik.

Agyváltó, ezt leírtam. Utáltam, eladtam. A nexust szétfürészeltem és annyira picik benne a fogaskerekek, csoda hogy ennyit bírt. Néninek napi 4-5 km-re talán jó 2-3 évig.

A tárcsafék pofája nedvességre megdagad és rideggé válik. Egy-két esőben fékezés, és huss, oda az egész, vehetsz újat.

mindenesetre érdekes, hogy a téli karbantartás nem a hóról szól, hanem az útra kiszórt sok korrozív mocsok elleni védekezésről

A sportoláshoz tervezett bicó nyáron sem közlekedésre való, de télen valóban több vele a szívás.

Fékek: görgős, dob vagy kontrafék. Zárt rendszerűek, télen is jól működnek, nem eszik meg a felnid se.

Világítás: a dinamó nem merül le. Akkora a teljesítményük, hogy a mostani powerledes lámpák már alacsony sebességnél is hatalmas fényt adnak. Az agydinamók a legjobb hatásfokúak, aki ragaszkodik a dörzsdinamóhoz, annak AXA HR-t javaslok.

Bowdenek: nagyon esztétikusak a vázon lévő bowdenház ütközők, de sokat segítenek a bowdenek bekoszolódásában.

Lánc, lánckerekek? Lánckerekek helyett használj agyváltót! A zárt rendszerben lévő fogaskerekek közé nehezen megy be a mocsok, karbantartásukról évekre megfeledkezhetsz. Az egy sebességesre vagy agyváltósra tegyél fel teljes láncburkolatot!

Jó cikk, néhány kiegészítés:

Gumi: téli bringánál különösen hasznos lehet defektvédő folyadék használata. A belsőbe öntve kitölti az apró lyukakat, így normál defekt ellen hatásos. Az autós változattal szemben ezt előre kell a belsőbe önteni, és nem kell cserélni defekt után.

Fékek: karbantartáskor érdemes megnézni a fékek felületét is. A beléjük tapadó szemcsék koptatják a felnit. Az újabb dupla falú felniken van egy csík a fékfelületen, ha ez elkopik, a felnit cserélni kell. Arra is figyelni kell, hogy a fékkarok megszorulnak, így vagy egyáltalán nem fognak, vagy folyamatosan koptatják a fékbetéteket.

Tisztítás: bár jó ötletnek tűnhet, nagy nyomású mosóval nem szabad bringát takarítani. Ahelyett, hogy eltávolítaná koszt, inkább bemossa a csapágyak belsejébe, amik így hamarabb tönkremennek.