Angol rendőrök nem a bringázókat riogatják, hanem az előzési oldaltávolságot tanítják autóvezetőknek

A Cycling UK nevű angol bringás szervezet a West Midlands-i rendőrséggel közösen, egy távolságot jelző szőnyeggel tanítaná meg az autóvezetőknek a biztonságos oldaltávolsággal való előzést. A szervezet Kickstarter gyűjtött sikeresen adományokat, hogy országossá tehessék a kampányt.

Sam Jones cikke eredetileg a Guardian oldalán jelent meg, Kováts Dóra fordította, Halász Áron szerkesztette.
Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!

A West Midlands-i rendőrség előzést tanító szőnyege
(Fotó: West Midlands-i Rendőrség)

Több mint kétmillió brit kerékpározik minden nap, és körülbelül 6,6 millióan használják a kerékpárjukat legalább havonta egyszer. Legtöbbjüknek a rendelkezésre álló kerékpáros infrastruktúra erősen hiányos, ezért kénytelenek a közlekedés többi résztvevőjével közösen használni az úthálózatot, ahol a túl szoros oldaltávolsággal történő előzés sajnos általánosnak mondható.

Dr Rachel Aldred Near Miss („centizgetés”) elnevezésű projektjének kutatási eredményei alapján a szorosan elhaladó autók okozzák a kerékpárosok számára veszélyes találkozások egyharmadát.

A Road Danger Reduction Forum további elemzése azt állítja, hogy a közeli előzések tehetőek felelőssé a kerékpárosok számára súlyos sérülést vagy halált okozó ötféle tipikus összeütközésből háromban.  A szoros oldaltávolsággal való előzés problémát okozhat a tapasztalt kerékpárosoknak is, de inkább azok esnek áldozatul ennek a felelőtlen vezetői viselkedésnek, akik most ismerkednek a kerékpározással, vagy kisebb sebességgel közlekednek.

Aldred kutatása kimutatta, hogy akik 13 km/h alatti átlagos sebességgel tekernek, mérföldenként háromszor annyi centizgetéses esetről számoltak be, mint akik 19 km/h-nál gyorsabban haladnak. Eredményei azt sugallják, hogy a centizés különösen problémás a nők számára, akik általában lassabban haladnak a férfiaknál, és 50%-al több ilyen eset történik velük.

Amíg nem épül ki széleskörűen egy holland típusú kerékpáros infrastruktúra, nyilvánvaló, hogy ha biztonságosabbá akarjuk tenni az utakat azok legvédtelenebb használói számára, az autóvezetői viselkedésnek kell megváltoznia.

Az olyan, kormányzati közlekedésbiztonsági kampányok, mint a Think! (Gondolkodj!) a kerékpáros szervezetek többszöri kérései ellenére sem foglalkoznak a szoros oldaltávolsággal való előzéssel. Az érvelés maga a 22-es csapdája: a Gondolkodj! kampányokat az ütközési statisztikák hívták életre, azonban ha összeütközés történik, az már nem tartozik a szoros előzés kategóriájába.

Hasonló hozzáállás figyelhető meg Anglia számos más rendőri egységénél is, ahol csak akkor indítanak nyomozást, ha a balesetben a kerékpáros fizikailag megsérült. Legalábbis amíg a West Midlands-i rendőrség bele nem kezdett a Be Safe, Give Space (Adj helyet, légy biztonságban) kampányába.

Tavaly szemptemberben a West Midlands-i rendőrség civilruhás rendőröket küldött ki kerékpárral az utakra, akik felvilágosítást nyújtottak azoknak az autóvezetőknek, akik túl közel haladtak el mellettük. Az elkövetőket félreállították és a szőnyeg segítségével elmagyarázták, mennyi helyet kellene hagyniuk előzéskor. A legproblémásabb eseteket közúti veszélyeztetés címén jelentették.

A lassabban kerékpározók esnek leginkább áldozatul a felelőtlen autóvezetői viselkedésnek. Fotó: format4/Alamy

A kampány célja büntetés helyett a vezetők felvilágosítása volt. Az angliai közlekedési törvény homályosan fogalmaz ebben a kérdésben. A 163-as paragrafus kimondja, hogy a gépkocsivezető „hagyjon ugyanakkora helyet a motorkerékpárosok, kerékpárosok és lovasok számára, mint autók előzésekor”, a 212-es paragrafus szerint pedig „.. hagyjon [ a kerékpárosoknak] sok helyet”. Angliában az összes utazás csupán 2%-a történik kerékpárral, így a legtöbb autóvezető nem rendelkezik kerékpáros tapasztalattal, nem tudja, mit jelent a „sok hely”.

A West Midlands-i kampány láthatóan működött. A vezetői viselkedés gyorsan változott, az első három hónapban jelentett centizések száma 50%-kal csökkent. Többi testület is felfigyelt a változásra, 16 újabb körzet vett részt a programhoz kapcsolódó képzésben.

Azonban nem elég, hogy az országban néhány helyen biztonságosabban közlekednek autóval – ezt ki kell terjeszteni az egész országra és be kell vonni a döntéshozókat is.

Kötelező előzési oldaltávolságot szeretnénk - olvasd el a Kerékpárosklub KRESZ-módosítási javaslatait!

A rendőrségi testületek túlterheltsége és megszorításaik miatt egy kis közösségi segítség nem jönne rosszul. A Cycling UK kerékpáros szervezet azon van, hogy hasonló közlekedésbiztonsági kampányok készüljenek országszerte. A szervezet adománygyűjtő kampányt indított, hogy országszerte elterjeszthessék a biztonságos előzési oldaltávolságot tanító szőnyegeket. A célként meghatározott 12000 font helyett 14 ezret gyűjtöttek tavaszig.

Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!

A csoport eddigi fordításait itt találod.


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!