Kötelező előzési oldaltávolságot szeretnénk - Bringabarát KRESZ-módosítások jöhetnek

Február 1-jén civil és állami érintettek részvételével indult meg a KRESZ bringás vonatkozásainak frissítéséről szóló munka Révész Máriusz kerékpárügyi kormánybiztos hivatalában. A Kerékpáros Miskolc Egyesület és a Kerékpárosklub közösen terjesztette be javaslatait a kötelező előzési oldaltávolság és a kerékpáros utca fogalmának bevezetéséről, a kötelező kerékpárút-használat megszüntetéséről, a gyengébb közlekedők védelméről és további kérdésekről.

Kunhalmi Zoltán a KME elnöke az MK-val közös előadásban a változtatások részleteiről

Kerékpározást érintő KRESZ-módosításokkal foglalkozó munka indult a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban, a szerdai munkaindító találkozóra 18 állami és civil szervezet, illetve közlekedési tervezőcég volt meghívva. A Kerékpárosklub és a Kerékpáros Miskolc Egyesület közös prezentáción mutatta be nyáron már benyújtott elképzeléseit. Több témában a sportfókuszú Magyar Kerékpáros Szövetséggel is hasonló javaslatokat fogalmaztunk meg.

Az egyre népszerűbbé váló kerékpározáshoz és a változó közlekedési környezethez igazítva egyszerűbb, jobban használható, életszerűbb megoldásokat javaslunk. A kerékpárral közlekedők akkor lesznek egyenrangú szereplői a közlekedési rendszernek, ha ezt az infrastruktúra mellett a szabályozási környezet is elősegíti.

Ha többen vagyunk, erősebb a hangunk. Támogasd munkánkat adód 1%-ának felajánlásával!

Főbb javaslataink:

  • Kötelező oldaltávolság bevezetése kerékpározót előzve

Bár javuló tendencia érezhető a közlekedők együttműködésében, a „centizés” továbbra is ijesztő és balesetveszélyes helyzeteket okoz. A kerékpározók joggal félnek a túl közeli előzésektől. Javaslatunkban lakott területen belül minimum 1 méteres, lakott területen kívül minimum 1,5 méteres előzési oldaltávolság előírását kérjük. Járműkategóriák és sebesség alapján többféle oldaltávolság is előírható lenne, de úgy gondoljuk, hogy az egyszerűbb szabályokat könnyebben tanulják meg használni a közlekedők. Miért csak 1 méter? Településen belül ennél szélesebb kötelező oldaltávolságra sok esetben nem lenne hely.

  • Kötelező kerékpárút-használat felülvizsgálata

Állami (ÁSZ, NFÜ) vizsgálatok is alátámasztják, hogy az önálló kerékpárutak nagy része nem illeszkedik a közlekedés rendszerében, nem alkalmas a biztonságos és gyors közlekedésre. Egy oldalon vezető kétirányú kerékpárutak esetén az utca egyik oldala nehezen megközelíthető, a logikátlan vonalvezetésen nehéz eligazodni, a gyakori oldalváltásokra kényszerítés megnehezíti a haladást. A városi járdákon vezetett kerékpárutak sokszor használhatatlanok a sétálók és más akadályok miatt, a kereszteződéseik 10-szer balesetveszélyesebbek az út két szélén vezetett kerékpársávoknál. Gyorsabban haladók, nagyobb (pl. utánfutós) kerékpárokat használók sokszor el sem férnek. A téli takarítás hiányában ezek az utak gyakran megközelíthetetlenek. Nemzetközi példák alapján javasoljuk a kötelező kerékpárút-használat felülvizsgálatát, megszüntetését.

  • Kerékpáros utca fogalmának bevezetése

A kerékpározóknak előnyt biztosító utca fogalma még nincs benne a magyar KRESZ-ben, de Ausztriától Hollandiáig nagyon sok város kisebb utcája viseli már ezt a nevet. Ilyen – jellemzően fizikai forgalomcsillapítással is kiegészített – utcákban egymás mellett is szabályos tekerni, autóval tilos kerékpárt megelőzni, illetve alacsonyabb sebességgel szabad csak menni. Kevés építkezéssel, olcsón lehet így fontos útvonalakat bringázhatóbbá tenni. Részletek itt.


Kerékpáros utca Berlinben. Fotó innen.

  • Gyengébb közlekedők védelme: általános figyelemfelhívás

Bár hazánk is ratifikálta a védtelen közlekedők védelmét tartalmazó Bécsi Egyezményt, és az elv az Európai Unió közlekedésszabályozásának is legalapvetőbb tézise, a magyar KRESZ csak elnagyoltan foglalkozik a kérdéssel. Javasoljuk, hogy a gyalogosokra, kerékpárosokra és főleg a gyerekekre, az idős és mozgáskorlátozott személyekre is különös figyelmet kelljen fordítania a járművezetőknek.

A holland szabályozás

Több ponton elavultak a szabályok

Javasoljuk az egyre népszerűbb gyermekszállító utánfutók engedélyezését, a gyerekekkel járdán tekerés szabályozását (jelenleg az út használatától tiltott 12 éven aluli gyermeket csak az úttestről kísérhetik a szülei), illetve a bolyban haladás engedélyezését, ami a kerékpársportolók haladását és megelőzését könnyítené meg. Sportolói licenccel rendelkezők felmentését javasoljuk többek közt a kötelező csengő- és kerékpárút-használat alól.

El szeretnénk érni az életszerűtlen sebességkorlátozások eltörlését. Betarthatatlan, mégis hét különböző sebességhatár vonatkozik a kerékpárral közlekedőkre, miközben nem kell – és elvárhatatlan is lenne – sebességmérőt szerelni minden biciklire.

Biztonsági okokból szeretnénk elérni, hogy körforgalomban ne legyen kötelező biciklivel és motorral jobbra tartani, illetve csak kanyarodás előtt kelljen kézzel jelezni, kanyarodás közben meg lehessen fogni a kormányt.

Életszerűbbé tennénk az utóbbi időben terjedő közvetett balra fordulási helyek használatát, ezeket jelenleg csak tolva szabad megközelíteni. Az előretolt kerékpáros felállóhelyeken megálló autóvezetőkkel szemben is fel kéne lépnie a szabályozásnak. Ezeket a megoldásokat más előírásokban már bevezették, mégis hiányoznak még a KRESZ-ből.

Vizsgálatra és előkészítésre javasoljuk a piros lámpánál jobbra kisívben kanyarodás, illetve T alakú kereszteződésben a járda melletti továbbhaladás engedélyezését.

Pontosítanánk a balra kanyarodás, a kerékpár fogalmának megfogalmazását, illetve az elsőbbségadást jelző kiegészítő táblák kiigazítását is.

Fogadtatás

A módosítások bevezetésének időpontjáról egyelőre nem született ígéret. Bíztató, hogy Révész Máriusz kerékpárügyi kormánybiztos szavai szerint a kerékpárral közlekedők és így megtett utazások számának növekedése indokolja a szabályok megváltoztatását. Céljuk, hogy kevesebb konfliktus és baleset legyen, tovább nőjön a népszerűsége - mondta. Révész szerint nyugaton egyre népszerűbbek az elektromos biciklik, 2 éven belül szerinte Magyarországon is olyan sok lesz belőle, ami elavulttá teszi a mostani szabályozást és infrastruktúrát.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) képviselői adatokra hivatkozva igazolták, hogy a járdán vezetett kerékpárutak városon belül balesetveszélyesebbek a kétoldali irányhelyes kerékpársávoknál, ami a sok szakaszon a kötelező használat feloldását indokolja.

A Magyar Út- és Vasútügyi Társaság jelenlévő tagja felhívta a figyelmet, hogy több olyan jogszabály-tervezet lapul hivatali fiókokban, melyek már most is segíthetnék a kedvező változtatásokat.

Eisenkrammer Károly a Magyar Kerékpáros Szövetség részéről a versenyzőkkel szembeni hátrányos szabályozásokról és a kerékpárversenyek rendezését akadályozó szabályozási környezet miatt emelt szót. Megjegyzéseivel Révész is egyetértett, az Igazságügyi Minisztérium szakértője szerint ez könnyen orvosolható probléma.

A változtatások fontosságát a Kürti Gábor a Kerékpárosklub elnöke azzal indokolta, hogy a KRESZ jelenleg nem segíti a bringás közlekedést, pedig elterjesztésével egészségesebb embereket, ezzel milliónyi plusz életévet nyerhetünk. A komfortos szabályozás „kinyitja az ajtót a kerékpározás előtt” – fogalmazott.

Február közepére részletesebben kidolgozott javaslatokat kért a minisztérium, a fejleményekről később beszámolunk.

A csatolmányban letölthetitek a megbeszélésen kiosztott részletes dokumentumot.


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?
Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

 

CsatolmányMéret
KRESZ_20170201.pdf687.62 kB

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése

Biztos, hogy jó ötlet élezni a helyzetet az autós társadalommal, mikor így is tulszabályoznak országunkban mindent.
A jelenlegi oldaltávolságot és kerékpárosok védelmében hozott szabályozásokat ki is ellenőrzi? Én személy szerint örülök, ha már valaki normálisan megelőz v. nem veszélyeztet.

Egy érdekes tanulmány ismertetése: mekkora légszennyezésnél kezd inkább káros lenni a kerékpározás mind egészséges (bár nem veti össze más közlekedési módokkal)

https://www.theguardian.com/cities/2017/feb/13/tipping-point-cities-exer...

Az Andrássyn a bringasáv teljes szélessége alig lehet több mint egy méter.

A tipikus forgalmi helyzet az, hogy két oldalt az autósok legjobb esetben a kerekükkel a szaggatott vonalon haladnak és a tükrök már jócskán belógnak a bringasáv légterébe kb. a bicajos fejmagasságában. Az autósok nem számolnak a tükrökkel.

A kisívben kanyarodáshoz nem valamiért feltételnül balra behúzodnak a bringasávra és úgy fordulnak be. Nem tudom, mi az kényszer az autósok nagy részénél, ami miatt balra húzódva fordulnak jobbra kisívbe, de ez elég gyakori.

Akkor még nem beszéltem az utálatos városnéző buszokról, amelyek se be nem tudnak állni a megállóba se kiállni onnan anélkül, hogy el ne foglalják a fél bringasávot.

Az Andrássy külső szakaszán a szervízúton a piktogrammok már alig láthatók. Ezek a sáv közepén vannak, jelezve az autósoknak, hogy a bicajos nem a parkoló autók mellett fog haladni, hanem ajtónyitásnyi oldaltávolságot tartva. Ekkor már nem marad hely ahhoz, hogy a bringást a szükséges oldaltávolság megtartásával előzhesse az autós. Ráadásul a max sebesség is 30 km/h-ban van korlátozva, tehát értelme sincs. Mégis rendszeresen bőgetik a motort mögöttem és dudálnak az autósok, mert reggel hétkor mindenképpen szeretnének megelőzni éppen a szervízúton. És ez a legfrekventáltabb közlekedési útvonal, teljesen bekamerázva. Soha még rendőr nem intézkedett az ilyenekkel szemben, még akkor sem, amikor a helyszínről felhívtam őket, hogy a városnéző busz leszorított, őrizzék meg a felvételt. Közölték, hogy sajna, már letörölték....

Amíg nem folyik vér, semmit sem tesz senki.