Facebook Instagram Youtube

Gépjárművezetők Népe Front: Mit adtak nekünk a kerékpárosok?

Gépjárművezetők Népe Front: Mit adtak nekünk a kerékpárosok?
2012.01.29
Mit adtak nekünk a kerékpárosok?


Mit adtak nekünk a kerékpárosok?

REG: Ezek a nyomorult kerékpárosok nem fizetnek adót, átmennek a piroson. Kiszipolyoztak minket, és nemcsak minket. Már apáinkat is. És apáink apáit is. És...
STAN: És apáink apáinak apáit is. És apáink apáinak apáinak apáit is.
REG: Jól van Stan, ne lovald bele magad.... És mit adtak nekünk mindezért cserébe?!
TAG1: A tömlős gumiabroncsot!
REG: Mit?

TAG1: A tömlős gumiabroncsot!
REGÓ, igen-igen, azt ők adták, ez igaz.
TAG3: És a golyóscsapágyat!
STAN: Ó, igen, a golyóscsapágyat. Ne feledd, milyen nehéz volt előtte...
REG: Jól van, elfogadom. A gumiabroncsot meg a golyóscsapágyat – ezt a két dolgot ők csinálták.
MATTHIAS: És az utakat!
REG: Persze, nyilvánvalóan az utakat is. Ez nem is vita tárgya ugyebár. De eltekintve az utaktól, a tömlős gumiabroncstól és a golyóscsapágytól…
TAG: Könnyű acélcsöves vázszerkezet!
TAG1: Lánchajtásos differenciálmű!
TAG2: Pormentes útburkolat!
REG: Jó, jó, elég volt...
TAG1: És központosított állami útkezelés!
FRANCIS: Autók és repülők!
REG: Autók és repülők?
FRANCIS: Igen, Reg, az első amerikai kocsit a Duryea fivérek gyártották, ők kerékpárkésztőkként kezdték.  És az első motorral hajtott irányítható repülőt pedig a Wright fivérek fejlesztették ki – nekik is volt kerékpárkészítő műhelyük.
REG: Jól van, de eltekintve a tömlős gumiabroncstól, golyóscsapágytól, az utaktól, könnyű acélcsöves vázszerkezettől, lánchajtásos differenciálműtől, pormentes útburkolattól, központosított állami útkezeléstől, autóktól és repülőktől, mit tettek a kerékpárosok értünk?
TAG1: Fenntartható módon közlekednek és nem szennyezik a levegőt!
REG: DEMAGÓG!

forrás: http://www.roadswerenotbuiltforcars.com

A fenti szösszenet „Az utakat nem az autóknak építették” című könyv honlapjáról származik. A szerző, Carlton Reid, egy történeti áttekintést ad a kerékpáros közösségek szerepéről az útépítésben és a motorizáció előrelendítésében,  elsősorban az 1880 és 1905 közötti brit és amerikai történelemre fókuszálva. A könyv ingyenesen letölthető lesz 2012 áprilisától a http://www.roadswerenotbuiltforcars.com/  oldalon.

Még mielőtt kapnánk a bírálatokat, leszögezzünk, hogy természetesen nincs olyan, hogy kerékpáros és autós. Emberek vannak, akik vagy az egyikkel, vagy a másikkal közlekednek, azonban sokszor találkozunk a fenti percepcióval  -  ezt figurázza ki az író is,  véleményünk szerint meglehetősen humorosan.

A könyv honlapján részletes magyarázatokat találtok az egyes találmányok kerékpáros hátterére, ezeket nem volt időnk lefordítani, ha valaki megtenné, és elküldené nekünk, azt nagyon szépen megköszönjük! További fordításra váró cikkeket itt találtok.

 

Monty Python: Mit adtak nekünk a rómaiak? (0:40-től)

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron