Több mint ezren tekertünk az élhetőbb Bartók Béla útért!

Mintegy 1100-an vettek részt az élhetőbb Bartók Béla útért tartott biciklis felvonuláson a Bartók Béla Boulevard és a Magyar Kerékpárosklub szervezésében. A tüntetést azért szervezték, mert a főváros titokban lesöpörte az asztalról korábbi – és a 11. kerület városfejlesztési koncepciójába is illeszkedő – terveit, ami alapján kerékpársávnak és szélesebb járdáknak kellene elkészülnie ezen a nyáron. A terv nem járna az autóforgalom csökkenésével. A villamosperonok akadálymentesítése miatt elkerülhetetlen, jobb környezetet, gazdasági és kulturális fejlődést és biztonságos közlekedést nyújtó megoldással szemben jelenleg tervezik a régi állapot megtartását, ami a járdák szűkítésével járhat. A helyi érdekeltségek és a kerékpáros szervezet közösen kereste meg Újbuda polgármesterét, valamint a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarához tartozó BUM Bevásárló és Tematikus Utcák Nonprofit Kft. is támogató levelet küldött.

Fotó: Dimény András / Magyar Kerékpárosklub

A demonstráción tartott beszédében Kürti Gábor a Kerékpárosklub elnöke elmondta, biztos benne, hogy lesz kerékpársáv a Bartók Béla úton. Kürti felhívta a figyelmet, hogy miközben a számítások és a mindennapok gyakorlata szerint is egy sávnyi autóforgalom zajlik jelenleg a Bartókon, számtalan alternatíva segíti a közlekedést. Nagyjából 500 milliárd forint értékben épült meg az utat tehermentesítő 4-es metró, fonódó villamos, a kelenföldi P+R parkoló, a forgalomcsillapított lett a Móricz Zsigmond körtér és napi 4000 kerékpáros jár itt, ami a Bajcsy Zsilinszky úti kerékpárút és sáv forgalmával vetekszik, mondta Kürti.

„Ugyan egy bicikliút miatt jöttünk ide, de ez a bicikliút most arról szól, hogy mi lesz ebből a városból” – mondta az utcában működő Kortárs Építészeti Központ nevében Szemerey Samu. Szemerey figyelmeztetett, hogy a főváros céljai nyomán könnyen a Nagykörút és a Rákóczi út sorsára juthat ez az útvonal is. Felhívta a figyelmet arra, hogy a gyalogos és kerékpárosbarát utcák gazdasági fejlődést, jobb életminőséget hoznak magukkal.

„Az eredeti tervek áthúzását minden itt lakó, itt dolgozó és itt közlekedő meg fogja szívni” – szólalt fel Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub szóvivője. Újbuda kulturális városközpontja kezdett kialakulni a környéken, amit a főváros lépése meg fog akasztani, tette hozzá. Halász szerint a döntés körüli titkolózás mutatja, hogy még a döntéshozók sem merik felvállalni ezt a lépést.

A titokban hozott döntésről beszélt Bosznai Tibor, a helyi kulturális- és vendéglátóhelyeket tömörítő Bartók Béla Boulevard alelnöke, akiket szintén meglepetésként ért, hogy ellentétes irányba fordult a városvezetés.

Részletes cikkünk a főváros által elkövetni tervezett hibáról, olvasd el!

Hétfőn a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarához tartozó BUM Bevásárló és Tematikus Utcák Nonprofit Kft. nyílt levelet írt dr. Hoffman Tamás 11. kerületi polgármesternek. A BKIK-hoz tartozó cég nevében Antal Attila ügyvezető azt írta, hogy „támogatja a Bartók Béla Boulevard azon törekvését, hogy a Bartók Béla út felújítása az ott lakók, ott vállalkozók és oda látogatók számára a leghatékonyabb és legélhetőbb eredményt hozza”. Antal levelében e cél támogatását kéri dr. Hoffman Tamás polgármestertől.

A Budapesti Közlekedési Központ hétfői sajtóközleményében utal rá, hogy végső fázisában van a 2x2 forgalmi sáv megtartásának tervezése. Ha a főváros ezt a megoldást választja, azzal nem csak a szükségtelenné vált és senkinek sem kedvező állapotot betonozza be újabb évtizedekre, hanem további járdaszűkítésekre, esetleges fakivágásokra lehet számítani. A villamosmegállók akadálymentesítése miatt ugyanis nem marad másképpen hely a 2x2 sáv megtartására.

A biciklis felvonulás mintegy 1100 résztvevője a Gárdonyi térről indult a Bartók Béla úton és a Szent Gellért tér, a Műegyetem rakpart, a Petőfi híd budai hídfője és a Móricz Zsigmond körtér érintésével ugyanoda ért vissza.

Háttér:

Hetek óta zajlik a Bartók Béla úti villamossínek felújítása és a megállók akadálymentesítése, szélesítése. Ezzel egy időben kellene megvalósítani a fővárosi és 11. kerületi tervekben szereplő forgalomcsillapítást, ami a járdák kisebb bővítését, kerékpártárolók és utcabútorok elhelyezését, kerékpársávok felfestését jelenti. A főváros azonban a nyilvánosság teljes kizárásával lesöpörte korábbi terveit az asztalról és a járdák szűkítése, valamint akár fák kivágásának árán is megtartaná a rég szükségtelenné vált állapotot. Emiatt rendezetlen maradna a parkolás, még többen kerékpároznának a járdán és az utca felértékelődése is megállna.

A régóta várt átalakítás nem okozna hátrányt az autóval közlekedőknek, viszont több parkolóhelyet biztosítana, a boltok rakodóhelyeket kapnának és megvédené a családokat a balesetveszélyes járdán kerékpározástól. Az út élhetőbbé tételével a főváros számításai szerint sem csökkenne az autós kapacitás, ami a 4-es metrónak, a fonódó villamosnak, a Móricz Zsigmond körtér lezárásának és a kelenföldi P+R parkolónak köszönhetően töredéke a korábbiaknak. Az út a gyakorlatban eddig is kétszer egysávosként működött, hiszen a külső sávot rakodó vagy parkoló autók, valamint kerékpározók foglalták el. A Szent Gellért téren jelenleg is egy sávon lehet a Bartók Béla útra kanyarodni, és északi irányba is egysávos utakba torkollik a forgalom.

Az út élhetőbbé tétele része Újbuda Városfejlesztési Koncepciójának, a kerület jelentős pénzt és energiát fordított már az utcára. A kerékpáros és gyalogos közlekedés fejlesztése több bevételt hoz a kiskereskedőknek, vendéglátóhelyeknek, segíti a kulturális intézményeket. Ezt a folyamatot akasztja meg a főváros.

Egyre többen kerékpároznak a Bartók Béla úton

Fotó: Dimény András / Magyar Kerékpárosklub

A Bartók Béla út egyike Budapest legfontosabb kerékpáros útvonalának, melynek növekvő biciklis forgalma már most a Bajcsy Zsilinszky útival vetekszik. Vonzó kerékpársávok nélkül azonban sokkal többen kerékpároznak a járdán, mint például a biciklisávokkal rendelkező Kiskörúton. A Kerékpárosklub mérése szerint a Bartók Béla úton biciklizők 12%-a teker a járdán, míg a Kiskörúton csak 2%. A főváros döntése veszélybe sodorja a Bartók Béla úton sétáló családokat, a lakókat, az éttermek és galériák vendégeit. Ahol kerékpársáv vezet az úton, ott a gyalog közlekedők nagyobb biztonságban vannak, hiszen vonzóbb a kijelölt sávban tekerni, mint a járdán.

A főváros döntése a törvényekkel, előírásokkal és a városvezetés saját céljaival is szembemegy. A Közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény. 8 paragrafus 1. bekezdése kimondja: “a közutak tervezése, fejlesztése során úgy kell eljárni, hogy a biztonságos közlekedési feltételek valamennyi, a közúton közlekedni jogosult számára biztosítottak legyenek”. Jelen esetben nem csak a kerékpáros, hanem a gyalogos közlekedés feltételei sem teljesülnek kielégítően.

A gépjárműforgalom jelenlegi mértéke és megengedett sebessége alapján a műszaki előírások elválasztott kerékpáros infrastruktúrát (például kerékpársávot) írnak elő, hogy a kerékpáros közlekedés törvényben előírt biztonságát szavatolni lehessen.

A kerékpársáv elvetése szembemegy a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott, és a főpolgármester által aláírt Balázs Mór Terv elveivel és programjával is, mely 2030-ra 10%-os kerékpáros arányt írt elő Budapesten. A Bartók Béla úton és ehhez hasonló főhálózati elemeken (pl. Üllői út) elmaradó fejlesztések hiányában nem tarthatóak a célok.

Folytatjuk!

Még nem végeztünk, a helyi érdekeltségekkel dolgozni fogunk az eredeti tervek megvalósításán. Ez csak a Ti segítségetekkel működhet. Maradjunk kapcsolatban!

Iratkozz fel a Kerékpárosklub hírlevelére itt a honlap oldalán, és a budapesti bringariadó hírlevélre itt
Instagram, használd az ‪#‎ibikebp‬ hashtag-et!
 

Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!

Add nekünk adód 1%-át. Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.