Törvénysértő módon megszüntetett bicikliút az Erzsébet-híd alatt

Miért fontos szólni, ha elbontanak 50 méter kerékpárutat? A Magyar Kerékpárosklub állásfoglalása az Erzsébet híd alatt elbontott kerékpárút kapcsán. Csütörtökön sajtótájkoztatót tartottunk az Erzsébet-híd alatt a járdára terelt bicikliútnál, mely a közlekedésszakma rendszeres törvénysértéseinek eredménye.

A Duna budai oldalán hosszú évek óta kerékpáros útvonal vezet, nagyon kis rész jól megépítve, nagyrészt azonban járdán vezetve. Ezen az útvonalon ma tízezrek bringáznak elsősorban hétköznap, de jelentős a hétvégi forgalom is. Azon a járdán, ahol ugyancsak sok tízezer gyalogos sétál, szál le villamosról vagy éppen a Parlamentet fényképezi turistaként. Az így előállított konfliktus már napi probléma, néha csak üvöltözés a következménye, de már baleset is előfordult.

Szervezetünk szinte megalakulása óta jelzi közvetlenül és a sajtón keresztül is az illetékeseknek, hogy a helyzet nem tartható fenn, megoldást, helyet kell találni a rohamosan növekvő kerékpáros forgalom számára.  Tárgyalásaink, hangoskodásunk eredményeként sok minden nem történt, de két szakaszon javult a helyzet: a Margit híd és a Batthyány tér között épült egy rövid, 2 méter széles kerékpárút elválasztva a gyalogosoktól, és egy még rövidebb kerékpárutacska az Erzsébet híd alatt.  Most a fonódó villamos okán ez utóbbinak egy szakaszát elbontották, a Margit hídtól vezetőt pedig keskenyebbre veszik az épülő sín mellett.

Érdemes-e „balhézni” amiatt, hogy egy használhatatlan, gyalogosra és kerékpárosra egyaránt veszélyes, a célt kicsit sem szolgáló kerékpárforgalmi létesítmény pici, de használhatóbb részét elbontják? Az egész út rossz úgy, ahogy van, 50 méter se nem oszt, se nem szoroz. Igen, érdemes és szükséges is felemelni a szavunkat. Nem az 50 méter visszaépítéséért, hanem annak az egész országban uralkodó szakmai, szakpolitikai hozzáállásnak a megszüntetéséért, hogy egy esetleges tervezési problémát, nehézséget törvényszerűen a gyalogos és kerékpáros felületek csökkentésével, megszüntetésével kívánják megoldani.

Példa számos van: nincs elég hely az autók parkolására, engedélyezzük a járda használatát, az nem számít, hogy utána még egyedül sem lehet végigmenni, nem hogy babakocsit tolni. Közlekedési lámpa zöld fázisának ideje nem elég a kerékpáros áthaladása számára, hát tiltsuk be ott a kerékpározást. Országúton a kezelő megítélése szerint a sok gyorsan haladó autó miatt veszélyes a kerékpározás, hát betiltja, és nem gondoskodik megoldásról. Villamosmegállót kell építeni, de útban van a bicikliút, bontsuk le. A példák sora végtelen.

Miért kell a 2 méter széles kerékpárútból lecsípni, amikor az érinthetetlennek vélt úttest szélessége majd 20 méter?


Miért gondolja bárki is, felelős városvezető vagy tervező, hogy a járdán jó helye lesz az autóknak, és ez nem szül újabb problémát?


Miért kell egy új villamos megállót pont arra az 50 méterre helyezni, ahol a nevezetes kerékpárút van, a helyébe olyan járdát kijelölni a sok ezer kerékpárral közlekedő számára, aminek a szélessége alig 2 méter, a közepén pár öles villanyoszloppal?


A fenti intézkedések törvényellenesek!  

Az 1988. évi I. Törvény a közúti közlekedésről rendelkezik arról, hogy az utakat mindenkinek joga van - akár kerékpárral is - használni és ennek megfelelően kell megépíteni is:

8§ 1/A: „A közutak tervezése, fejlesztése során úgy kell eljárni, hogy a biztonságos közlekedési feltételek valamennyi, a közúton közlekedni jogosult számára biztosítottak legyenek.”

A Magyar Kerékpárosklub ez eset kapcsán is követeli, hogy a közlekedés felelősei - legyenek tervezők vagy politikusok - tartsák be a törvényeket, munkájuk során segítsék elő és ne akadályozzák a gyalogos és kerékpáros közlekedés fejlődését. Az Erzsébet híd alatti átvezetést pedig tervezzék és építsék meg úgy, hogy az megfeleljen a közlekedés résztvevőinek és a törvénynek is!

László János
A Magyar Kerékpárosklub elnöke

További képek a sajtótájékoztatóról (fotók: Dimény András / Magyar Kerékpárosklub)

 

Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Add a Kerékpárosklubnak adód 1%-át! Az 1% felajánlásról mindent megtudhatsz itt.

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár az egész országban. Belépéshez kattints ide!

 

CsatolmányMéret
MKerzsebethid_allasfoglalas_doc.doc1.21 MB

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése

Miért gyakorlat ebben az országban törvényt szegni a törvény alkotóinak?
Ha a közember teszi, megbüntetik. Őket nem. Sőt, inkább a törvényt "hangolják" a saját igényeik szerint.
Mikor puhult el a magyar nép gerince ennyire?
Mióta hajtjuk le a fejünket, és törődünk bele, hogy "Nálunk így mennek a dolgok."?
Szerencsére vannak emberek akik kiállnak, és nem hagyják magukat/minket.
Köszönjük!
Naponta kéne felemelni a hangunkat. Vagy bezárnak minket (bár már nem nagyon van hova :D ), vagy elkezdenek ők is betartani pár törvényt.

Köszönöm a kiállásotokat!

Örülök, és nagyon köszönöm, hogy a klub végre komolyan kiáll ebben a kérdésben! Én ugyan kerülöm ezt a szakaszt, kizárólag kisgyerekkel, és akkor is lépésben megyek oda kerékpárral, ennek ellenére az ilyen szemléletbeli problémák felszínre hozását központi fontosságúnak tartom! Még egyszer kösz, jó munkát, és sok sikert!