Bringázható Lánchidat! - Biciklis felvonulás és aláírásgyűjtés az átjárható Lánchídért

A Lánchidat nem arra tervezték, amire ma használjuk. Budapest egyik legfontosabb jelképe, a világ egyik leghíresebb átkelője azért épült, hogy összekösse és fellendítse az akkor még különálló Buda és Pest városát. A Lánchídon ma szinte lehetetlen átmenni az autóforgalom miatt. Buszra ülni biztos késést jelent, biciklivel a járdára vagy szabálytalankodásra kényszerül, aki haladni szeretne. És még nem is beszéltünk a mentők, tűzoltók, taxik átjutásáról, vagy arról, hogy a forgalom zajától és füstjétől élvezhetetlen Budapest egyik leghíresebb látképe.

A Lánchíd ma nem méltó egy világhírű műalkotáshoz, és nem méltó egy modern fővároshoz sem. Pár évtizede azt gondolták, hogy minél több gépjárművet kell felengedni a hídra. Mára kiderült, hogy minél több autó van a hídon, annál kevesebb ember jut át a túloldalra.

A Lánchidat a közeljövőben felújítják. Itt az idő, hogy ez a helyzet végre megváltozzon. Ezért petíciót indítottunk és biciklis felvonulást szervezünk.

Fotó: Soós Bertalan / Magyar Kerékpárosklub

Írd alá és oszd meg online petíciónkat, gyere el a felvonulásra!

Azt szeretnénk, hogy olcsó és egyszerű forgalomcsillapítás után több busz és bicikli közlekedése megfelelő alternatívát nyújthasson az autózás csökkentése érdekében. A hosszú távú cél pedig egyértelműen a közösségi és kerékpáros közlekedés, valamint a gyaloglás előtérbe helyezése kell, hogy legyen.

Eljött az ideje, hogy kijavítsunk egy több évtizedes hibát és a Lánchidat végre arra használjuk, amire való. Ideje, hogy a Lánchíd méltó jelképe legyen Budapestnek.

A másik oldalra születni kell

A Lánchíd szerkezete felújításra szorul. A Fővárosi Közgyűlés döntése alapján tavaly elkészült a híd és a Váralagút felújításának tanulmányterve, a részletes tervezés és engedélyeztetés azóta folyamatban van. Elindult a forgalmi rend felülvizsgálata is.

Sajnos több olyan terv született, ami a jelenlegi helyzet megtartásával, vagy esetleg a járdák kiszélesítésével oldaná fel a helyzetet. Ez azonban nem lehet megoldás. A rohamosan változó budapesti közlekedés, a város lakói között egyre népszerűbb kerékpározás és a közösségi közlekedés előtérbe helyezése nem oldható meg felületi kezeléssel, a rossz megoldás évtizedekre való bebetonozásával.

A Lánchídon a BKK 2014-es adatai szerint naponta 37900-an mennek át valamilyen járművel. A járművek 57%-a autó, becslések szerint naponta 21600-an választották ezt a közlekedési módot (autónként 1.2 utassal számolva). Naponta mintegy 14000-en keltek át a hídon valamelyik BKK buszjáraton - java részük a dugóban állva -, ők a járműhasználók 37%-át teszik ki. Mellettük naponta 2400-an keltek át biciklivel, ez az összes járműhasználat 6%-a.

A Lánchídon a buszok utasainak van a legnehezebb dolga, az a közlekedési mód van a legrosszabb helyzetben, amit a leginkább támogatni kéne. A dugók miatt pont akkor a legjárhatatlanabb a híd, amikor a legtöbben használnák.

Jelenleg biciklivel lehet a leggyorsabban átmenni a hídon, de a mostani állapot konfliktusokat generál. A dugók miatt a kerékpárral járók mindössze 1/3-a közlekedik az úttesten, a többiek valamelyik gyalogosokkal teli járdára kényszerülnek. A gyalog és biciklivel közlekedők közti konfliktusok az úton álló dugó következményei.

A Lánchíd jelenlegi helyzete nem csak a rajta közlekedők és a turisták életét keseríti meg. A rá vezető útszakaszok környezete mind szenved a szmogtól, a zajtól, illetve a közösségi és gyalogos felületek hiányától. Elég csak szinte faltól falig autóútként használt József Attila és Fő utcára gondolni, vagy az Alagútra, mint történelmi nevezetességre. Mindezek a hatások egészségügyi kockázatokkal járnak, az ingatlanok értékvesztéséhez és gazdasági károkhoz vezetnek.

Miért a Lánchíddal foglalkozunk?

Budapest az egyik legnagyobb hiányossága a hidak bringázhatósága. Van, ahol különálló kerékpárút áll rendelkezésre (Árpád-, Rákóczi-, Újpesti vasúti híd), máshol a járdára vezetik a bringás közlekedőket (Szabadság-híd, Petőfi-híd). Az Erzsébet-híd a nehézkes rakparti csatlakozások, a buszsávok, a nagyforgalmú és hegyoldalban végződő Rákóczi út - Hegyalja út tengely miatt nem népszerű.

A Margit-hídon járdán vezetett kerékpárút és a déli oldali kerékpáros nyom folyamatos konfliktusokat generál a kerékpárral, gyalog és autóval közlekedők között. Mi már az építéskor felhívtuk a figyelmet a rossz megoldás évtizedekre való bebetonozására, nem kéne ezt a hibát a Lánchídon is elkövetni.

Fotó: Cyclechic.hu

A Lánchíd Budapest szíve. Gyors kapcsolat Buda és Pest között, az Andrássy út a város legbringásabb sugárútja, a tengely fejlesztése alternatívája lehet a Rákóczi útnak és elengedhetetlen része a belváros élhetőbbé tételének.

Emberi léptékű kialakítása könnyű kapcsolatokat nyújt a két oldal utcáival, a forgalmi dugók azonban megakadályozzák a megfelelő használatát. A Lánchíd már most népszerű a kerékpárosok körében, de a főváros Balázs Mór tervében vállalt kerékpáros és közösségi közlekedési forgalomnövelés nem lehetséges az útvonal forgalomcsillapítása tétele nélkül.

Mit javaslunk?

A Lánchíd átjárhatóvá tétele csakis a környék és a híd forgalomcsillapításával képzelhető el. Több autót már nem bír el a híd, és a mostani forgalom sem tartható fent. Sűrűbb, megbízhatóbb és gyorsabb buszközlekedéssel, valamint az útpálya jobb kerékpározhatóságával a még autóval közlekedők egy része átszoktatható a közösségi közlekedésre és biciklire.

A főváros tanulmánya szerint egy ilyen beavatkozás más hidak jelentős autóforgalom-növekedésével járna. A tanulmány nem vizsgálja a közlekedési mód váltás lehetőségét és pozitív hatásait. Pedig utóbbival megúszható lenne a szomszédos hidak autós forgalmának jelentős növekedése. Ezt támasztja alá, hogy a Lánchídon a helyi és nem a városi átmenő forgalom a jelentős. A közlekedési módok megváltoztatása számukra vonzó alternatíva kínálásával lehetséges.

Első lépésként azt javasoljuk, hogy a jövő nyári iskolaszünet alatt teszt jelleggel a busz és kerékpáros közlekedésé legyen a Lánchíd, mellettük 30-as sebességkorlátozással csak kerékpárt, taxit és természetesen az elsőbbségi járműveket engedjék a hídra. Ezzel egy időben a járdán kerékpározók átszoktathatóak lennének az úttestre.

New York-ban egy ilyen tesztidőszak sikere után lett sétatér az autók által uralt Times Square egyik feléből:

 

A budai alsó rakpart lezárása, a Margit híd átépítése vagy a budai fonódó villamoshálózat munkálatai megmutatták: a közlekedés egy fontos útvonal kiesésével sem omlik össze, az első kaotikus napok után a város lakói alternatív megoldásokat találnak. Egy ilyen tesztidőszak alkalmas lehet a közlekedési szokások megváltozásának mérésére és jó gyakorlat lehet a híd felújításának idejére, amikor legalább egy évre kiesik majd a Lánchíd.

A híd felújítása után pedig a Lánchíd kapjon újra méltó formát: legyen újra egy fellendülést nyújtó átjáró Buda és Pest között, legyen büszke jelképe Budapestnek!

Hogyan segíthetsz?

Írd alá!
Oszd meg a petíciónkat, hívd meg ismerőseidet a felvonulásra facebook-on! Nyomtasd ki a csatolmányban található petíciót és az aláírt íveket hozd be munkaidőben a Magyar Kerékpárosklub irodájába (13. kerület Kárpát u. 48.)

Tedd ki az aláírásgyűjtő íveket vendéglátóhelyen, bringaszervizekben!

Terjessz matricákat!
Az irodánkban (13. kerület Kárpát u. 48.) tudsz matricát szerezni. Terjeszd őket a forgalmas bringás útvonalak mentén, adj a haveroknak, tedd ki szórakozóhelyeken, iskolákban, munkahelyeden!
Ha nem tudsz bejönni az irodába, töltsd le a csatolmányok közt található matricát.

Nyomtass plakátot!
Csatolmányok közt találsz plakátot is. Nyomtasd ki és tedd ki kedvenc szórakozóhelyeden, irodádban, iskoládban!

Fotó: Cyclechic.hu


 

Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!

 

CsatolmányMéret
alairasgyujtoiv.pdf355.46 kB
MK lanchid final plakat.pdf88.74 kB
MK lanchid final matrica.pdf61.99 kB

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése

Ha a többség (többség=57%) autóval közlekedik, akkor miért kellene a törpe minoritás (=6%) kedvéért átalakítani a forgalmat?
Ha a többség a krumplit szereti akkor nehezítsük meg a krumplibeszerzést, mert túl kevés az a 6%, aki rizst eszik?
Számomra fura logika, hogy nem a zemberekért szervezzük a közlekedést, hanem a közlekedésszervezéssel akarjuk az 1:10-s arányt megfordítani.

Támogatom az elképzelést.
Ma a Lánchidat az autóforgalom miatt más járművel sem lehet normálisan használni.
Az autók letiltásával a kerékpáron kívül rendesen tud menni a busz, taxi, motoros, mentő, rendőr, tűzoltó, a járdán pedig megszűnik a biciklizés. Az autóknak pedig marad az Erzsébet híd.

Alapvetően NEM értek egyet az elképzeléssel. Ebből is látszik, hogy a bringás igen agresszív élőlény.

Sajnos az Újpesti vasúti hídon sincs kerékpárút, gyalog- és kerékpárút van. A vasút felújításával egyidőben bebetonozták a déli járdára babakocsival való felhajtás lehetetlenségét, pedig hely lenne rá, csak rámpa helyett lépcsőt építettek.