Zsúfoltság a vonaton? Nem jutsz el a Balatonra? 300 forintos kerékpáros helyjegy? Nincs bringatároló? A MÁV válaszol!

Tavasszal, majd a nyári szünet kezdetével a hírek a vasúti kerékpárszállítás nehézségeiről lehet olvasni, a Kerékpárosklub tagjai és szimpatizánsai is nagyon sok panaszt írnak nekünk. Idén kisebb felháborodás közepette 300 Ft-os kerékpáros helyjegyet vezettek be, és továbbra is sokan panaszkodnak a vasútállomásokon hiányzó biciklitárolók miatt is. Bár az utóbbi években látható fejlesztések történtek a vasúti és a kerékpáros közlekedés összekapcsolásában, a kerékpározás népszerűségének növekedését mégis nehezen követik ezek a változások. Megkerestük a MÁV-ot, hogy utánajárhassunk a panaszok okainak, lehetséges megoldásainak, a cég jövőbeli terveinek. A Kerékpárosklub területi szervezetei körében összegyűjtöttük, rendszereztük a legjellemzőbb kérdéseket, majd elküldtük a vasúttársaságnak. Mindemellett megegyeztünk, hogy folytatjuk az utóbbi években elindított együttműködést a kerékpározás és vasút kapcsolatának fejlesztéséért.

Az alábbi felsorolásban az interjú legfontosabb pontjait olvashatjátok, alatta változtatás nélkül közöljük a kérdéseket és válaszokat.

  • 2019-től minden budapesti elővárosi vonalra alacsonypadlós vonatok kerülnek, a mostani 5 helyett 12-36 kerékpárt lehet majd szállítani rajtuk
  • A balatoni vonatokon 2019-től akár 72 bringa is el fog férni
  • 2018 elején kezdik gyártani azokat az IC+ kocsikat, amikkel már Intercity-n is lehet majd bringát szállítani
  • Azért vezették be a Balatonon a 300 Ft-os kerékpár helyjegyet, hogy megelőzzék a zsúfoltságot, és mérni tudják a meglévő kapacitás kihasználtságát
  • A változás meghirdetésének elmaradása miatt jogszerűtlenül szedett helyjegy árakkal kapcsolatos kérdésünkre nem kaptunk kimerítő választ
  • Ha előre megvett bringás helyjegyünk ellenére sem találunk bringahelyet a vonaton, akkor visszafizetik az árát. Ilyenkor szóljunk a kalauznak.
  • Sokszor azért nincs elég bringahely egyes vonalakon, mert a Balatonra küldték a kocsikat
  • A legzsúfoltabb balatoni vonatról letiltották a bringákat, de indítottak más járatot
  • Rövid és gyakran közlekedő járatoknál (pl. Velencei-tó, Dunakanyar) nehéz kapacitást tervezni, mert itt sokkal véletlenszerűbben szállnak fel a bringás utasok
  • Felújítások során bővítik a B+R bringaparkolókat, nagyobb állomásfelújításoknál tolósíneket is felszerelnek a lépcsőkre
  • Nem kaptunk ígéretet arra, hogy a bringás túraszezonhoz (áprilistól októberig) igazítsák a biciklis férőhelyek bővítését a nyári strandszezon helyett, de az alacsonypadlós vonatokkal több bringát szállíthatunk majd
  • Vonatpótló buszokon nem tervezik a kerékpárszállítás engedélyezését
  • Szólnak a kalauzoknak, hogy szabadítsák fel a nem bringás utasok által elfoglalt bringás ülőhelyeket
  • A bringás utánfutókra továbbra is külön jegyet kell venni, hiába foglal akkora helyet, mint az egy jegyért szállítható tandembicikli
  • Érdemes észrevételeket írni a MÁV-nak, mert az utazási adatokkal együtt azokat is elemzik

A Kerékpárosklub erejét közössége adja. Csatlakozz a hozzád legközelebbi területi szervezethez, támogasd munkánkat tagsággal!

2019-től enyhülhet a zsúfoltság

Teltház a Balaton északi partján szeptember elején

MK: Milyen stratégiai célkitűzései vannak a MÁV-START Zrt-nek a vasúti kerékpárszállítás fejlesztésére, a vasúton és kerékpáron történő utazások összekapcsolására (pl. B+R)?

MÁV: A MÁV-START Zrt. hosszútávú járműfejlesztési stratégiájában kiemelten kezeli a kerékpárszállítási szolgáltatások fejlesztését. Célunk, hogy Budapest elővárosi vonatain megszűnjön a kerékpáros zsúfoltság, továbbá hogy a távolsági gerinchálózaton valamennyi járaton biztosítsuk a kerékpárszállítást.

Egy keretmegállapodás révén Budapest elővárosába a tervek szerint 40 darab nagykapacitású villamos motorvonat érkezik, amelyek a nagy forgalmú elővárosi vasútvonalakon állnak forgalomba fokozatosan, 2019 elejétől. Ezzel a beruházással csak korszerű, alacsonypadlós motorvonatok közlekednek majd az agglomerációban. Míg a jelenlegi korszerűsített szerelvényeinken 5 darab, az új motorvonatokon viszont 12 darab kerékpár szállítható egyszerre, amely szezonálisan további 24 darab kerékpárhellyel bővíthető.

A távolsági szolgáltatásunk megújítását biztosítja az a 100 darab belföldi forgalmú IC+ kocsi, amelyek között 1. és 2. osztályú, illetve 2. osztályú, akadálymentesített, többcélú teres kocsi is lesz. A többcélú kocsiban kapnak helyet a kerékpárosok. A sorozatgyártás várhatóan a jövő év elején indul.

MK: A fenti célok elérése érdekében milyen lépéseket tett a MÁV-START Zrt. az elmúlt időszakban, milyen fejlesztések várhatóak a következő 5 évben?

MÁV: Az IC+ sorozatgyártás beindulásáig, illetve a jelenlegi szolgáltatási szint fenntartásának érdekében az elmúlt időszakban megkezdődtek a gyorsvonati kocsik átalakításai, ahol az egyik wc megszűntetésével 3 darab kerékpárhelyet alakítottunk ki. A biciklik felügyelete biztosított a kerékpártároló rész felé beépített üvegablakokon keresztül.

A jövőbeni tervekről a fenti pontban írtunk.

MK:  A MÁV-START Zrt. és a Kerékpárosklub együttműködésében készült "Kerékpárszállító kocsikra vonatkozó ajánlások" c. paraméterkönyvben rögzítettük a főbb elvárásokat (külső/belső kialakítás, kényelmi szolgáltatások stb.). Milyen módon érvényesíti az anyagban meghatározott követelményeket a társaság? Vasúti kocsik felújítása során sikerül-e érvényesíteni a meghatározott követelményeket? 

MÁV: A járműberuházások, illetve felújítások keretében a közös együttműködés során meghatározott szempontokat lehetőség szerint figyelembe vesszük, amelyeket a műszaki feltétfüzetben minden esetben rögzítünk.

MK: A nagy kapacitású motorvonat tenderrel kapcsolatban a sajtóban megjelent, hogy „72 db kerékpárt is kulturált körülmények között lehet szállítani”. Valóban erre számíthatnak az utasok?

MÁV: A nagykapacitású villamos motorvonatokon alapesetben 12 darab kerékpár szállítható egyszerre, amely szezonálisan további 24 darabbal bővíthető, ez 36 kerékpárhelyet jelent, csatolt motorvonat közlekedése esetén (erre a balatoni forgalomban lesz példa) valóban 72 darab biciklit tudunk majd egy vonattal elszállítani.

3 emeletes, 2500 férőhelyes biciklis parkolóház az amszterdami főpályaudvarnál - az állomás körül még legalább négyszer ennyi bicikliparkoló van

MK: A nyári időszakra jellemző tumultus a Kerékpárosklubhoz érkező panaszok szerint évek óta állandó. A csúcsidőszakokban zsúfolt vonatokon lehet eljutni a Velencei-tóhoz, Balatonhoz. Gyakran előfordul, hogy az utasok ülőhely nélkül maradnak, a kerékpárok szállítására pedig nem áll rendelkezésre elegendő hely. Kaptunk beszámolót utaslemaradásról, kerékpárokkal túlzsúfolt vonatokról, utasrosszullétről stb.
Mik a MÁV-START Zrt. tapasztalatai e téren? Vannak-e – akár grafikonban bemutatható – statisztikáik a kihasználtságról, kapacitásról? Érkeznek-e panaszok? Milyen megoldásokat kínál a társaság az igények kielégítésére?
Mennyi idő, milyen folyamat vezet oda, hogy az igények megjelenése után ezeket ki tudja elégíteni a cég?
Mikor bővítik a zsúfolt járatok kapacitását, várható-e változás már ebben a szezonban?

MÁV: A kiemelt turisztikai célterületeken a tavasztól őszig tartó kerékpáros szezonban valóban rontja az utazási komfortot, ha az egy időben megjelenő sok-sok biciklis utas számára a kínált kerékpárkapacitás nem elegendő. Kerékpáros észrevételeket az ügyfélszolgálaton keresztül fogadunk. Az észrevételeket hónapról hónapra kielemezzük, szükség esetén pedig beavatkozunk a rendszerbe. Ezentúl a jegyvizsgálók által kiállított eseménykönyveken keresztül is értesülünk, ha bármilyen rendkívüli esemény (zsúfoltság, egyéb incidens) történt.

A kerékpáros utazási adatokat a viszonylati jegyértékesítési rendszerből nyerjük ki. A kerékpáros helyjegyváltási kötelezettség bevezetésével pedig vonatokra vonatkozóan meg tudjuk állapítani a tényleges kapacitáskihasználtságot. Ezek iránymutatóak a következő menetrendi évre.

A MÁV-START a rendelkezésre álló kerékpárszállító járműpark megfelelő allokációjával biztosítja az igények kielégítését, elsősorban azokra a célterületekre koncentrálva, amelyek a legfrekventáltabbak a kerékpárosok számára. Például emiatt csoportosítjuk át a nyári időszakban a kerékpáros kocsikat a Balaton térségébe Budapest elővárosából, hogy a megnövekedett kerékpárszállítási igényeket követni tudjuk. Ebből kifolyólag előfordulhat, hogy egyes területeken időszakosan csökken a bicikliszállításra igénybe vehető vonatok száma, illetve a kínált kerékpáros férőhely.

A rövidtávú (ld. Velencei tó, Dunakanyar) utazásokra nehéz a kapacitásokat optimalizálni, az órás, illetve félórás járatkövetés mellett a kerékpárosok nagy része nem tervezi meg előre, hogy konkrétan melyik vonattal fog hazautazni, ehhez jön még az időjárási tényező is. A nagykapacitású villamos motorvonatok megérkezésével megszűnik az elővárosi kerékpáros zsúfoltság.

A Balatonnál az előző évek tapasztalatait felhasználva kiterjesztettük a kötelező kerékpáros helyfoglalást a zsúfoltság megelőzésére. Ez egyben visszajelzést is ad a vonatok kerékpáros kihasználtságáról, amelyet fel tudunk használni a jövő évi tervezésnél. Ezeknek az adatoknak a felhasználásával növeltük meg már idén a kerékpáros férőhelyeket egyes, az országot átszelő balatoni vonatunkon is (Ezüstpart, Aranypart, Aranyhíd expresszvonatok). A kerékpáros férőhelyek nagyobb mértékű növelése további járműbeszerzések után képzelhető el.

Kerékpártárolás és közlekedés állomásokon

 

Ma délutáni teltház a Nyugatiban #ibikebp #biciklitarolo #budapest #nyugati #nyugatipalyaudvar #mindenhelyfoglalt

i bike budapest (@ibikebp) által megosztott bejegyzés,

MK: Egyre népszerűbb a kerékpáros ingázás, mégis sok budapesti (pl. Budapest Nyugati – pár éve telepített tárolók rossz helyre kerültek, a Westend melletti bejáratnál nincs hely) és vidéki pályaudvaron, állomáson nincs elegendő, vagy megfelelő minőségű kerékpártároló. Mikor, mely állomásokon várható bővítés, fejlesztés, van-e B+R fejlesztési stratégiája a cégnek?

MÁV: Folyamatosan bővülnek Budapest elővárosában a B+R parkolók az állomások, megállóhelyek környékén. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) beruházásában zajló pályafejlesztések keretében valamennyi helyen bekamerázott, fedett kerékpártárolók épülnek, ezeken kívül számos helyen önkormányzati beruházásban létesült P+R, illetve B+R parkoló.

Közel teljes körű a kiépítettség a Budapest–Esztergom (2 sz.), a Budapest–Székesfehérvár (30a sz.) vasútvonalon, a Budapest–Vác–Szob (70 sz.), a Budapest–Monor–Cegléd–Szolnok (100a sz.), illetve a Budapest–Sülysáp–Szolnok (120a sz.) vasútvonal állomásainak nagy részén szintén található B+R parkoló.

MK: Sok állomás nehezen közelíthető meg kerékpárral: az aluljáróból nincs tolósín (olcsó, de utasvonzó fejlesztés), a liftekbe nem fér be bicikli (míg pl. a berlini metróállomásokra lifttel kell a kerékpárt bevinni), vagy a B+R parkoló nehezen érhető el. Mikor várható fejlesztés e téren, beépítik-e az állomásfelújításokba ezeket a megoldásokat?

MÁV: Komplex pályarekonstrukciós nagyberuházások során valamennyi állomáson, megállóhelyen alapkövetelmény a teljes körű akadálymentesítés, melynek során a kerékpárosok számára is biztosítani kell a peronok akadálymentes megközelíthetőségét lifttel vagy tolósín alkalmazásával.

A MÁV emellett számos helyen telepített már az aluljárókból megközelíthető peronfelvezetéseknél tolósínt.

Dunakeszi-gyártelepen már van tolósín

Kerékpáros helyjegy

MK:  Idén kiterjesztették, és fizetőssé tették a kerékpáros helyjegyrendszert. Mi volt a célja a kerékpáros helyjegy bevezetésének, mi alapján határozták meg a 300 Ft-os árat?

MÁV: A kerékpárhelyjegy kiterjesztésével az a célunk, hogy az utasok számára kiszámíthatóbbá tegyük a kerékpárszállítást, távolsági forgalomban ne forduljon elő többé olyan, hogy a biciklis utas nem fér föl a vonatra. A kisebb kerékpárszállító kapacitással rendelkező vonatok mindegyike kerékpárhelyjegy-köteles lett. A kerékpárhelyjegy árát 300 forintban állapították meg, ennek az az oka, hogy az indulási időt tekintve rugalmasabb utasokat a nagykapacitású kerékpárszállító kocsikkal közlekedő, helyjegyváltás nélkül is igénybe vehető vonatok felé tereljük. A kerékpárhelyjegy árát az ülőhely árával összevethető nagyságrendben határozták meg, ezért egyezik meg azzal.

MK:  Hogyan működik a helyjegyrendszer, mely vonatokra, hol és hogyan kell megvásárolni?

MÁV: A rendszerben vonatszámhoz rendelődik hozzá a háttérben, hogy kell-e fizetni a kerékpárhelyért vagy sem. Így a pénztárosnak és az utasnak sincs különösebb dolga, a rendszer jelzi a kerékpárhelyjegy szükségességét, ha ilyen vonat merül fel a vásárláskor.

MK:  Mi történik, ha valaki megveszi a helyjegyét, de a vonaton helyjegy nélkül utazók foglalják el a helyét? Visszaigényelheti-e az utas a kifizetett, de meg nem kapott szolgáltatás árát vagy kérje az ellenőr intézkedését?

MÁV: Egy vonat vagy kerékpárhelyjegy-köteles, vagy nem, ezért elvileg nem fordulhat elő, hogy létszám feletti utasok foglalják el a helyet. Gyakorlatilag ez úgy fordulhat elő, hogy a jegyvizsgáló még nem ellenőrizte a kerékpárhelyjegy nélküli utasokat. Természetesen a nem biztosított szolgáltatás díja az utasnak visszajár, ugyanúgy, mint az ülőhelynél, de nagyon fontos, hogy kérje a jegyvizsgáló segítségét, mert ő kísérelheti meg kerékpárhelyhez juttatni akár a többi – a szolgáltatásért helyjegyet nem fizető – utas kárára, és mindenképpen a jegyvizsgáló ad igazolást arról, hogy a kerékpárt nem tudta elhelyezni – másképp a pénztár és az ügyfélszolgálat csak a pórul járt utas elmondására hagyatkozhatna.

MK: Olyan állomásoknál is kötelezővé tették a kerékpáros helyjegyet, ahol nincs pénztár vagy automata, így azt nem lehet megvenni. A kerékpár helyjegyet előre le kell foglalni, de interneten sem elérhető. Megveheti-e a jegyet ilyenkor az ellenőrtől? Ha már nincs hely (fenti okokból ezt nem tudhatta az utas), akkor megbüntetik/leszállítják? Utóbbi esetén kárpótolják-e az igénybe vett és kifizetett, de megtagadott utazásának fennmaradó részét?

MÁV: Elővételben és interneten is meg lehet venni, valamint a vonaton a jegyvizsgálótól is, ennek csak akkor van kockázata, hogyha már az összes férőhely elkelt. Az internetes vásárlás a legkényelmesebb és a legbiztonságosabb ebből a szempontból.

MK: A 420 Ft-os kerékpáros túrajeggyel, vagy az 50 km-ig egységesen 235 Ft-os kerékpárjeggyel összevetve a 300 Ft-ba kerülő kerékpár helyjegy ára aránytalanul magas. 50 km-es jegyeknél több mint 100%-os áremeléséről beszélhetünk, de a túrajegy sem olyan vonzó így. Tervezik-e 0 Ft-ra visszaállítani vagy csökkenteni a kerékpár helyjegy árát?

MÁV: A kerékpárok más módon történő szállításához képest a vonaton történő szállítás továbbra is rendkívül olcsó. A díjak megállapítása a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium mint a közszolgáltatás megrendelője hatáskörébe tartozik. A kerékpárhelyjegy mint új díjtétel működési tapasztalatait azonban folyamatosan értékeljük és nincs kizárva, hogy az érintett vonatok körét időről-időre felülvizsgáljuk – például a menetrendváltozások alkalmával.

MK: A Balaton északi partján mindennapra kötelező lett a kerékpár helyjegy. Egyes vonatokon megtiltották a kerékpárszállítást – pedig csak péntek és vasárnap délután jellemző zsúfoltság –, csak kora reggel és késő este van alternatíva. Megváltoztatják-e az utaslemaradás veszélye miatt visszalépésként értelmezett lépést?

MÁV: Kizárólag a vasárnapi csúcsidőben Balatonfüredről Budapest felé közlekedik olyan Katica sebesvonat, amelyen megtiltottuk a kerékpárszállítást. Ezeken a vonatokon tavaly nyáron jellemző erős zsúfoltság miatt döntöttünk így. Ám a zsúfoltság csökkentésére nem ezt az egyetlen eszközt használtuk, az érintett vonatok után félórával közlekedő Tekergő gyorsvonatokon eltöröltük a gyorsvonati pótjegy kötelezettséget, valamint Fecske néven egy új sebesvonatot beállítottunk a csúcsórában. Az intézkedések által az érintett Katica sebesvonatok zsúfoltsága jelentősen csökkent. Az idei nyári adatainak elemzése után megvizsgáljuk a kerékpárszállítás visszaállítását az érintett vonatokon.

MK:  Interneten nem lehet kerékpár helyjegyet venni. Mikor lesz neten is elérhető?

MÁV: Bizonyos kedvezményes kerékpárjegy-típusokkal kombinálva még valóban nem érhető el, de már dolgozunk a fejlesztésen. Hagyományos kerékpárjeggyel együtt már interneten is vásárolható.

MK:  Vonhatók-e már következtetések a helyjegy rendszerről, mikor nézik át a tapasztalatokat?

MÁV: A tapasztalatokat folyamatosan értékeljük, szeptembere közepére látjuk majd az összképet.

MK:  A MÁV-csoport 2017-es Vasúti Menetdíjtáblázata 0 Ft-ban jelöli meg kerékpár helyjegy árát. A személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI törvény 31. §-ának (6) bekezdésének értelmében („a díjat, valamint annak alkalmazási feltételeit a közlekedési szolgáltatónak a díjszabásban a hatálybalépés kezdete előtt 30 nappal korábban közzé kell tennie.”) a 300 Ft-os kerékpár helyjegy ár kiszabása jogsértő.
Hivatalosnak tekintendő-e a weboldalon található Üzletszabályzat, Díjszabás, Üzletpolitikai Kedvezmények, Belföldi díjtáblázat szövege?

Mikor hirdet ki új Vasúti Menetdíjtáblázatot a társaság? Addig is kívánja-e folytatni a kerékpár helyjegy 300 Ft-os árszabását, illetve kárpótolják-e az eddig kifizetett 300 Ft-os helyjegyek vásárlóit?

MÁV: A kerékpárhelyjegy díját a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium mint megrendelő jóváhagyta, azt alkalmazhatjuk június 17-től. A honlapon történő megjelenítés hiányosságait pótoltuk.

(szerk: a frissített Vasúti Menetdíjtáblázat 2017. július 26-án került fel a MÁV-Start honlapjára. A kérdéseket korábban küldtük el a cégnek.)

Népszerű turisztikai célpontok megközelítése kerékpárral és vonattal

Szeptemberi hétvége a Balatonnál

MK:  Sok panasz érkezett a Kerékpárosklubhoz, hogy a MÁV a strandszezont tekinti mérvadónak, míg a kerékpáros turisztikai szezon jóval hosszabb, mégsem érhető el a megfelelő kapacitás. Várható-e kapacitásbővítés már az április és október között?

MÁV: Budapest elővárosában a motorvonatokon a férőhelyek száma, illetve a menetrendi kötöttségek miatt korlátozottak a lehetőségeink a kerékpáros kapacitások növelésére. A nagy befogadóképességű motorvonatok forgalomba állását követően, hétvégenként a Dunakanyarban, illetve a Velencei-tó térségében kívánjuk javítani a kerékpáros szolgáltatást és növelni a kapacitásokat.

MK:  A kerékpáros turizmus növekedése, állami fejlesztési tervei a Balaton és Velencei-tó mellett a Dunakanyar, Fertő-tó, Tisza-tó környezetét is érintik. Hogyan veszi ki részét a vasúttársaság a népszerű célpontok kerékpáros forgalomnövekedésének kiszolgálásából?

MÁV: A Balaton parton az elmúlt években folyamatosan növeltük a kerékpáros férőhelyeket.

További kerékpárszállítással kapcsolatos kérdések

MK: Nagyon sok panasz érkezik az InterCity-n megtiltott kerékpárszállításra. Emiatt pl. Sopronból hétköznap átszállással 4 órába telik eljutni Budapestre, míg IC-vel átlagosan 3 óra az út. Tervezik-e az InterCity-n a kerékpárszállítás bevezetését?

MÁV: Az InterCity vonatokon a kerékpárszállítás bevezetésére az IC+ kocsik sorozatgyártását követően lesz lehetőség. Ebben az átmeneti időszakban alternatív eljutási lehetőségekkel tudjuk kiszolgálni ezeket a térségeket (átszállásos eljutások személy-/sebes- és gyorsvonattal).

MK: Vonatpótló buszokon előre megvett jeggyel sem engedélyezett a kerékpárszállítás. Egy véletlenszerű vonatpótlás családok nyaralását akadályozhatja meg. Tervezik-e a szolgáltatás elérhetővé tételét a pótlóbuszokon is (pl. a budapesti busz- és trolijáratok mintájára), vagy ilyenkor visszafizetik a kerékpárjegy árát?

MÁV: Jelenleg nem szerepel a tervek között a vonatpótló autóbuszokon a kerékpárszállítás engedélyezése.

MK: Sokan panaszkodnak, hogy a kampós – akasztós kerékpárszállító kocsikban a mindennapos közlekedésben jellemző kosárral, sárvédővel, vagy turizmusban jellemző táskával felszerelt bicikliket nehéz elhelyezni. Sokan nem is tudják beemelni a kerékpárjaikat (alacsonyabbak a vonatra is nehezen teszik fel), olykor már mozog a vonat, mire eljutnak az akasztásig. Várható fejlesztés e téren?

MÁV: A hagyományos – oldalajtós – kerékpárszállító kocsikat folyamatosan vonjuk ki a forgalomból, mivel életkoruk miatt gazdaságosan már nem üzemeltethetőek tovább. Helyettük átalakítjuk a gyorsvonati kocsikat, amelyeken az egyik wc megszűntetésével alakítunk ki három kerékpárférőhelyet.

A Balatonnál középtávon is tervezünk kerékpárszállító kocsik közlekedtetésével, ezeken a nyári szezonban kerékpáros segítő munkatársakat alkalmazunk, akik besegítenek az ajtók kezelésénél, illetve a kerékpárok fel- és lerakodásánál.

MK: Kampós-akasztós kerékpárszállító kocsikban jellemzően annyi ülőhely van, ahány kerékpárhely, mégis sokan elfoglalják a kerékpározóknak fenntartott helyeket. Mit tehet ilyenkor a kerékpáros utas, terveznek-e egyértelműbb jelzéseket az utasok számára (kerékpáros prioritású hely jelzése)?

MÁV: Az utazási szokások alakítása egy hosszabb folyamat, amíg lehet, „puha” eszközöket alkalmazunk. A jegyvizsgálók figyelmét épp mostanában hívjuk fel arra, hogy amíg a járműben van normál ülőhely, addig a lehajtható ülésekről tereljék át a kerékpár nélküli utasokat éppen azért, hogy kevesebb legyen a konfliktushelyzet.

MK: Kerékpárra csatolható utánfutó csak plusz két kerékpárjegy váltásával szállítható. A felár mértéke aránytalan és indokolatlan, várható-e megváltoztatása, különös tekintettel arra, hogy a szintén nagyobb helyet foglaló tandemkerékpárra csak egy jegyet kell váltani?

MÁV: A közszolgáltatási kötelezettségek jelenleg nem rendelkeznek a kerékpár-utánfutók elszállításáról, a MÁV-START a szolgáltatásért nem kap költségtérítést, az ezzel kapcsolatos költségeket az utasoknak kell állniuk.

 


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!