Lehet-e zebrán kerékpározni?

Lehet-e zebrán kerékpározni?

Gyakran szóba kerül mostanában az, lehet-e a zebrán kerékpározni. 

Több város (pl. Békéscsaba, Debrecen) után Szegeden is kihelyezett a rendőrség "Hajtva tilos - Tolva szabályos" táblákat. Ezért fontosnak tartjuk, hogy álláspontunkat ezúton ismét megismertethessük a nyilvánossággal.

Járdán tilos kerékpározni, és a zebra a járda "meghosszabbítása".

A Magyar Kerékpárosklub nem támogatja sem a járda, sem a zebra kerékpáros közlekedés célú használatát. 

Tény, hogy jogszabályaink, például a KRESZ nem fogalmaz egyértelműen ebben a témában sem, különböző módon értelmezhető paragrafusok sokaságát tartalmazza, ráadásul a forgalomtechnika kialakítói még ezeket a szabályokat sem mindig tartják be. 


Előfordul, hogy kitesznek a gyalog-kerékpárút zebra előtti átvezetésénél kerékpárút vége táblát, és ezzel egyidejűleg elsőbbségadás kötelező táblát is. Ez összezavarja az arra kerékpárral közlekedőt: miközben már nem kerékpárúton halad, az elsőbbségadás kötelező tábla azt a benyomást kelti, mintha mégis járműforgalomnak fenntartott létesítményen tekerne.

(A kép Szentendrén készült)

A legnagyobb probléma, hogy a kerékpáros úthálózat tervezői gyakorlatilag felkényszerítik a kerékpárral közlekedőt a járdára. A megoldás a kerékpáros úthálózat tervezőinek, a jogszabály alkotóinak és a forgalomtechnika kialakítóinak kezében van.

A Magyar Kerékpárosklub mindent megtesz annak érdekében, hogy a kerékpárvezetőket megtanítsa arra, ne használják a gyalogos felületeket járműközlekedésre.

Ha mégis zebrához érkezik a kerékpárral közlekedő, lehetőleg ne kerékpározzon át. Ha mégis ezt teszi: 
- győződjön meg arról, hogy az úton közlekedő gépjárművek megadták neki az elsőbbséget!
- viselkedjen vendégként: nagyon óvatosan és lassan tekerjen, együttműködően közlekedjen
- igyekezzen kitalálni, hogy az előtte gyalogló merre fog lépni. Jelezze, hogy jön, de ne „csengesse le" a gyalogosokat és ne szlalomozzon közöttük. Ha elengedik, köszönje meg.
- és végül legyen tisztában azzal, hogy minden bizonnyal szabálytalanságot követett el.
 
Olvasnivalók:
 

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése

Jó lenne ezt a posztot törölni a francba.

Mi az, hogy összezavarja a kerékpárost a bicikliút vége és az elsőbbségadás kötelező tábla egyidejű használata? Azért akit ez a két tábla összezavar, közlekedjen taxival. Vagy szerezzen jogsit. Apropó, nem kéne valami kresz vizsga a bicikliseknek is? Akkor esetleg fel lehetne ismertetni velük az ilyen, és ehhez hasonlóan bonyolult konstrukciókat, mint pl. behajtani tilos, sima, egyszerű, klasszikus stoptábla, gyalogút, meg ilyesmik.

Érdekes állásfoglalás.
Akkor az Andrássy úton az Oktogon és a Kodály Körönd között a 100 méteres bringagyalog-szakaszok között át kéne tolni a bringát?

Hát, gyerekek, ez egy szakmai szervezet? Ha már állítunk valamit, akkor azt illene megindokolni néhány jogszabályi hivatkozással, nem?
"a zebra a járda "meghosszabbítása"" - a Kresz szerint a zebra (gyalogos átkelőhely) az úttest azon része, amelyen a gyalogosok közlekedése megengedett. Az úttest része, nem pedig a járda meghosszabítása. Az úttestre teljesen más szabályok vonatkoznak, mint a járdára, remélem ezt nem kell külön magyaráznom.

"- és végül legyen tisztában azzal, hogy minden bizonnyal szabálytalanságot követett el." - Minden bizonnyal? Most akkor szabálytalan, vagy mégsem? Indoklás, jogszabály? De légyszi ne azt a kiragadott mondatot, ami lakott területen kívűlre vonatkozik!

Hát bocsi, ez minden csak nem "szakmai".

Ha mégis zebrához érkezik a kerékpárral közlekedő, lehetőleg ne kerékpározzon át. Mivel nincs elsőbbsége kerékpárosként eggyetlen közlekedővel szemben sem cselekedjen a következő szempontok szerint:

- Kihelyezett elsőbbség adás kötelező táblánál forgalmas helyen szálljon le. Megéri.

- Táblával jelölt gyalogos átkelő helyen mielőtt elindul győződjön meg arról, hogy minden autó elhaladt aki sietett és aki ráér, lemond elsőbbségéről megállással, vagy kézjelzéssel nyomatékosítja azt!
- A gyalogosnak elsőbbsége van! Őt lecsngetmi Tilos!
- Lámpás gyalogos átkelő helynél szélre húzódva és egyvonalba rendeződve a gyalogossal nincs vita az elsőbbségről!

Végül legyen tisztában azzal, hogy minden ellenkező híresztelés ellenére!!! minden bizonnyal nem követ el szabálytalanságot!

Zebrán tekerni nem tilos, csak nincs elsőbbségünk!

Azt értem, hogy az elképzelt szép kerékpáros utópiában nem kell járdázni meg zebrázni, de a jelenlegi helyzetben ezt nehezen láthatom elkerülhetőnek, alkalmanként legalábbis.

Azt viszont örvendetesnek tartanám, ha a klub tisztázná az illetékes elvtársakkal, pl. a fentebb említett táblák kihelyezőivel, hogy mire alapozzák azt a véleményüket, miszerint tilos lenne a zebrán kerékpározni?

Ugyanis a Kreszben ilyen tiltás nincs.

A gyakran hivatkozott Kresz 54. § (4) pont egy nagyon speciális helyzetre vonatkozó szabály, tehát az arra való hivatkozás téves.

Az a cikkben is szereplő hivatkozás, hogy általános elv, hogy a zebra a járda folytatása, ergó, ha a járdán nem szabad kerékpározni, akkor a zebrán sem, több sebtől vérzik:
- Ilyen kitétel nincs a Kreszben, ez csak egy belegondolt értelmezés.
- Nem minden zebrához vezető járdának látszó objektum járda, sokszor ott jogilag biciklis imfra van, csak a szabályos átvezetés helyett szimplán zebra van.
- Vannak olyan esetek, amikor szabad járdán kerékpározni, miért lenne olyankor tilos a zebrán?
- Attól, hogy a zebrán teker valaki, nem biztos, hogy a járdán is tekert, lehet, hogy a zebránál csatklakozik be a forgalomba.
- Az általánosságban se igaz, hogy ha egy jármű az A ponton szabálytalan és onnan jut B-be, akkor ebből következne az B-ben is szabálytalan: ezen az alapon egy szabálytalanul parkoló autó elindulás után az úton is szabálytalanul haladna?

Ami szerintem a Kreszből valóban levezethető, az az, hogy
1) zebrán kerékpározva nincs elsőbbségünk az úton haladó járművekkel szemben.
2) semmilyen módon nem zavarhatjuk a zebrán áthaladó gyalogosokat.

Ebból a két pontból aztán következnek azok a pontok is, amelyek az állásfoglalásban szerepelnek arra az esetre, ha mégis zebráznánk.

Aminek az utolsó pontja viszont szerintem úgy hangzik helyesen:

= és végül legyen tisztában azzal, hogy minden ellenkező híresztelés ellenére minden bizonnyal nem követ el szabálytalanságot.

Azt mikor fogják ejnye-bejnyével jutalmazni a tisztelt jogalkotók és betartatóik, hogy nem kevesen a kerékpár úton sétálgatnak kutyával, gyerekkel, babakocsival vagy csak úgy. Ezzel az erővel lemehetnének a kocsik és teherautók közé is, úgyis kikerülik őket (talán). Nem hiszem, hogy az a legnagyobb probléma hogyan kelünk át a zebrán. Az autós zebráknál legyen körültekintő. Egy gyerek is kirohanhat akkora tempóval mint egy bicós. Arra milyen jogszabályt dolgoznak ki?

Azt mondanám javítsd ki a tárgyi tévedéseket, de inkább töröld ezt a postot!

Szerintem ott kell kerékpározni, ahol biztonságosabb. Keskeny úton, kisgyerekkel hátul + a kicsit nagyobbakkal inkább a járdát használom, ha nincs bicikliút. Nem követek el szabálytalanságot, a KRESZ-ben explicite benne van, hogy ahol nincs kerékpárút, és a kocsiút nem alkalmas ott lehet biciklizni a járdán. Hát az alkalmasság a körülményektől függ: ha egyedül vagyok, alkalmas, ha gyerekkel, nem.
Autót is szoktam vezetni, ha látok egy biciklist jönni a zebránál, mindig intek, hogy menjen. Hamarabb szabadulok, mint ha gyalogosan toja át, mert mire odaérek a zebrához, pont odaér ő is, leszáll, akkor úgyis kénytelen vagyok átengedni, ő is lassabban ér át és én is. Hát nem egyszerűbb, ha biciklivel átmegy előttem? Szerintem sokkal inkább erre kellene koncentrálni, és a szőrszálhasogatás helyett a kölcsönös előnyökre figyelni.

"és végül legyen tisztában azzal, hogy minden bizonnyal szabálytalanságot követett el"

kedves Emese, ezzel mire gondoltatok konkrétan?

Én is az "a járda a gyalogosoké" híve vagyok, de ha logikailag nézzük...
Engedélyezve van a járdán kerékpározás (a múltkor hívták fel erre a figyelmemet ismerőseim). Ezen kívül a zebra a járda meghosszabbítása. Vagyis logikus levezetéssel a zebrán is lehet kerékpározni. Vagyis nem értem a táblát. Előbb a járdán kerékpározást kellene megszüntetni, onnantól 'automatikusan' megszűnik a zebrán bicajozás is.

Hiába, no. A logika az kikezdhetetlen. :)