Facebook Instagram Youtube

Miért készül annyi használhatatlan kerékpárút még ma is?

Miért készül annyi használhatatlan kerékpárút még ma is?
2012.01.25
Cimkék: Érdeklődőknek
Valószínűleg senkinek nem mondunk azzal sok újat, hogy a magyarországi kerékpáros infrastruktúrák színvonala hagy némi kívánnivalót. De vajon mi az oka annak, hogy még mostanában is annyi használhatatlan kerékpárút épül?Nagy valószínűséggel nem a pénzen múlik, hiszen a hibás megoldások is jelentős anyagi befektetéseket kívánnak, sőt, sokszor a rossz megoldás kerül sokkal többe. Sokkal inkább valószínű, hogy a helyes szakmai szemléletmód hiányában keresendő a probléma forrása.

Valószínűleg senkinek nem mondunk azzal sok újat, hogy a magyarországi kerékpáros infrastruktúrák színvonala hagy némi kívánnivalót. De vajon mi az oka annak, hogy még mostanában is annyi használhatatlan kerékpárút épül?

Nagy valószínűséggel nem a pénzen múlik, hiszen a hibás megoldások is jelentős anyagi befektetéseket kívánnak, sőt, sokszor a rossz megoldás kerül sokkal többe. Sokkal inkább valószínű, hogy a helyes szakmai szemléletmód hiányában keresendő a probléma forrása.

A magyar egyetemi oktatásban a kerékpáros infrastruktúrák tervezésének nincs nagy hagyománya, nem fektetnek rá kellő hangsúlyt, és maga a tananyag és az oktatók hozzáállása is sok esetben egy régen idejétmúlt szemléletet tükröz. Pedig lennének jó összefoglaló anyagok, amik mind az egyetemisták, mind pedig a tervezők számára igen hasznos lehet.

Elkészült például a Kerékpárforgalmi létesítmények tervezése (ÚT 2-1.203:2010) nevű műszaki előírás, mely azt a szabály - és szabványrendszert tartalmazza, aminek egy kerékpáros infrastruktúrának illene megfelelnie. Azért csak „illene”, mert használata sajnos nem minden esetben kötelező, a legtöbb esetben csak ajánlás. Európai Uniós forrásokból megvalósítani kívánt kerékpáros létesítményeknél – melyből az elmúlt évben sok épült – szerencsére kötelező. 

A Kerékpárosklub közlekedési munkacsoportja aktívan részt vett az előírások elkészítésében. Sajnos ezeket  az előírásokat nem lehet online böngészni, ha valaki el szeretné olvasni, használni, 25.000 Ft-ért juthat hozzá, megrendelve azt a MAÚT oldalán. Pedig a cél az lenne, hogy az ilyen hasznos dokumentumok minél szélesebb körben terjedjenek el, egy ingyenes online verzió ezen sokat segíthetne. A szabálygyűjteményhez készül egy tervezési segédlet is, mely a tervezők és döntéshozók munkáját segítheti, „természetesen” ismét csak pénzért hozzáférhető  módon. Persze külföldön is előfordul,  hogy nem szabadon hozzáférhetőek ezek az információk, de azért van bőven erre is jó példa.

Így néz ki az írországi tervezési segédlet egyik illusztrációja: igényes, színvonalas, könnyen érthető.

A hazai gyakorlattal ellentétesen, például Írországban a tervezési útmutató elérhető online formában. Számos jól illusztrált megoldás található az anyagban, melyek többsége – a közlekedési irány megfordítása után – hazánkban is alkalmazható. Az anyagban találhatóak igényesen megrajzolt háromdimenziós ábrák, de tartalmaz méretezett műszaki rajzokat is. Az online rendszernek köszönhetően rendkívül egyszerű a keresés.


Újabb példa az írországi tervezési segédletből:  javasolt megoldás egyiányú utcában ellenirányú kerékpáros forgalom vezetésére

A Kerékpárosklub sokat dolgozik azon, hogy minél több tervezővel és döntéshozóval megismertesse a valóban kerékpárosbarát tervezés szempontjait, valamint szorgalmazzuk, hogy a fent említett előírások kötelezővé váljanak. Addig is aktívan lobbizunk és teszünk azért, hogy minél jobb kerékpáros infrák létesüljenek. Azt már elértük, hogy bizonyos pályázatoknál támogatásunk plusz pontot ér,  és a fentiek szellemében csak az  ÚT 2-1.203:2010-nak megfelelő terveket támogatunk. Sokszor tervbírálatokon is részt veszünk, ahol szintén képviseljük ezeket az elveket.

Tagjaink támogatása nélkül mindezt persze nem tudnánk csinálni, így ha egyetértesz céljainkkal, támogasd munkánkat, lépj be Te is Kerékpárosklubba!

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron