Facebook Instagram Youtube

A német biztosítók balesetkutatói szerint a kerékpár az úttestre való

A német biztosítók balesetkutatói szerint a kerékpár az úttestre való
2014.12.30
Egyszerű figyelmetlenség: ez az, ami miatt a kanyarodó autóvezetők különös veszélyt jelentenek a kerékpárúton haladó kerékpárosokra. Erre az eredményre jutottak a német biztosítótársaságok balesetkutatásában (UDV) egy törésteszt során.

Egyszerű figyelmetlenség: ez az, ami miatt a kanyarodó autóvezetők különös veszélyt jelentenek a kerékpárúton haladó kerékpárosokra. Erre az eredményre jutottak a német biztosítótársaságok balesetkutatásában (UDV) egy törésteszt során.
 
Az autóvezetők kanyarodás esetén túl gyakran felejtenek el a válluk felett hátranézni, korlátozott láthatósági viszonyok vagy nem megfelelően vezetett kerékpárutak esetén pedig semmit sem látnak. Ezért szenvednek gyakran súlyos balesetet az egyenesen haladó kerékpárvezetők. 
 
A németországi biztosítótársaságok közös baleseti kutatásokat végeznek, és azok eredményei alapján adnak balesetmegelőzési tanácsokat. Magyarországon mintha ez nem így lenne: itthon a rendőrség és a biztosítócégek is a kerékpáros balesetek számának növekedésével riogatnak. Szinte kivétel nélkül arra hívják fel a figyelmet, hogy a forgalom gyengébbik résztvevője, a kerékpárt vezető védje magát, de általában egy szó sem esik a fő okozóról, az erősebbik szereplőről: a gépjárművezető felelősségéről. 
 
A német TZ-ben olvasható egy cikk a biztosítótársaságok baleseti kutatásának eredményeiről, melyet most magyar fordításban alább olvashattok: 
 
Egy kerékpárral közlekedőnek nincs semmi esélye, ha egy autóvezető kanyarodáskor nem veszi észre. Még 20 km/h –ás sebességnél is gyakran drámai következményei lehetnek egy ilyen ütközésnek. Csak 2012-ben 400 kerékpáros halt meg a német utakon.
A biztosítótársaságok közös baleseti kutatása (UDV) töréstesztek során vizsgálta a balesetek bekövetkezésének okait és következményeit.
Az eredmény: az autóvezetők kanyarodáskor túl gyakran felejtkeznek el a váll feletti hátranézésről, korlátozott látási körülmények között vagy elégtelenül vezetett kerékpárút esetén pedig semmit sem látnak.  Ezért szenvednek gyakran súlyos balesetet az egyenesen haladó kerékpárvezetők. 
 
Gépkocsival történő ütközés során a kerékpáros a lábain és karjain sérülhet. Néha komoly mellkasi sérülések is bekövetkezhetnek, melyekben a tüdő életveszélyesen sérül. Minden negyedik esetben komoly fejsérülés is előfordulhat, különösen akkor, ha a kerékpáros nem viselt bukósisakot.
 
Ugyanakkor az esetek 90 százalékában a gépjárművezető miatt következett be a baleset. Az autóvezetők leggyakoribb hibái kanyarodási hibák voltak és elsőbbségadás nélküli behajtás a forgalomba.  
Kerékpárosok is gyakran használják a rossz sávot vagy az út rossz oldalát, ittasan vezetnek vagy hibáznak a forgalomba lépéskor. 
 
A gépjárművezető és kerékpárvezető közötti ütközés elkerülésére létezik azonban megoldás: „A kerékpárral közlekedő az úttestre való, mert így van az autóvezető látóterében és ezért sokkal jobban észrevehető, mint egy szeparált kerékpárúton. Ezért arra kérjük a helyi hatóságokat, újítsák fel az elavult kerékpáros létesítményeket és fessenek kerékpársávokat az úttestre. Ha cél a nagyobb kerékpáros forgalom, akkor biztosítani kell a nagyobb biztonságot! " - mondja Siegfried Brockmann, a biztosítótársaságok baleseti kutatásvezetője. 
 
Törésteszt kerékpárral: Ez történik becsapódáskor
 
 
 
 
 
 

A képek forrása: © tz.de
Fordította: Dormán Emese
 
 

Magyar Kerékpárosklub a legnagyobb civil szakmai szervezet ma Magyarországon, mely az élhető településekért és ennek részeként a kerékpározás feltételeinek megteremtéséért dolgozik. Munkánk elengedhetetlen feltétele a függetlenség. Nem függhetünk olyan szervezetektől, melyeket kontrollálnunk kell, ezért alapvető fontosságú a közösségi finanszírozás megerősítése. Ha egyetértesz céljainkkal, támogass minket éves tagsági díjaddal és adód 1%-ával !

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron